عصر خودرو

در راستای کاهش سلطه دلار

نیجریه هم با چین پیمان پولی دوجانبه امضاء کرد

عصر بازار- پیمان‌های پولی دو جانبه که مدتی است در راستای کاهش سلطه دلار از سوی کشورها انجام می‌شود، در جدیدترین اینها، نیجریه هم با چین پیمان پولی دوجانبه امضاء کرد.

نیجریه هم با چین پیمان پولی دوجانبه امضاء کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در راستای بهبود وضعیت رو به تنزل پولی ملی نیجریه، این کشور با چین وارد پیمان پولی دوجانبه شد.

    این کشور غرب آفریقا در حال حاضر، بدترین بحران اقتصادی خود را در دهه های اخیر می گذراند و در حال استفاده از ذخایر ارزی خود است و نایرا (پول ملی این کشور) در برابر دیگر ارزها کاهش ارزش پیدا کرده است.

    در ماههای گذشته نیجریه در جستجوی تحصیل منابع برای جبران کسری بودجه اش به میزان 2/2 تریلیون نایرا (11 میلیارد دلار) بوده است.

    در جریان بازدید اقای بوهاری رئیس جمهور نیجریه از چین، بانک تجاری و صنعتی چین (بزرگترین نهاد قرض دهنده در جهان) و بانک مرکزی نیجریه این پیمان را امضاء کردند.

    بر اساس این گزارش، پیمان پولی دوجانبه روشی است که تامین مالی بین دو کشور را بدون استفاده از دلار ممکن می سازد. یکی از سوالات کلیدی بانک مرکزی این بود که این قراردادها در مورد ارزهایی اجرا می شود که از ثبات نسبی برخوردار باشند؛ حال باید از مسئولان بانک مرکزی سوال کرد که چین چگونه می تواند ریسک خود را در برابر ارز کاملا متزلزل نیجریه مصون کند؟ در چنین قراردادهایی ابزار پوشش ریسک مناسب مورد استفاده قرار می گیرد و یک کشور، از افت ارزش پول کشور مقابل متضرر نمی شود. اجرای پیمانهای پولی دوجانبه می تواند یکی از محوری ترین اقدامات بانک مرکزی در راستای اقتصاد مقاومتی باشد که متاسفانه بانک مرکزی از آن غفلت کرده است!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها