عصر خودرو

بوئینگ فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد

عصر بازار- سخنگوی بوئینگ با اشاره به دیدارهای اخیر نمایندگان این شرکت با هیات ایرانی تاکید کرد که هرگونه حصول توافقات در قبال فروش هواپیما به ایران، مشروط به موافقت دولت آمریکا است.

بوئینگ فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شرکت هواپیماسازی بوئینگ که این هفته هیئتی را برای مذاکره با ایران به تهران فرستاده بود، می‌گوید گفت‌وگوهای انجام شده را تنها «یک گام» خوانده و هرگونه فروش هواپیما به ایران را به موافقت دولت آمریکا مشروط کرد.

    ششم فروردین ماه امسال بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا سندی را منتشر کرد که به گفته واشنگتن هدف از آن «بررسی کارآمدتر درخواست‌ها» برای انجام معاملات مربوط به هواپیماهای مسافربری با ایران توسط شرکت‌ها و اتباع آمریکا است.

    در این سند عنوان شده که اتباع و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با طرف ایرانی برای صادرات و ارائه خدمات و قطعات هواپیماهای مسافربری قرارداد امضا کنند، منوط بر اینکه این قراردادها به صورت مشروط امضا شوند و اجرای آن‌ها به صدور مجوز «مورد به مورد» از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موکول شود(جزئیات بیشتر)

    پس از آن بود که خبرهایی مبنی بر سفر یک هیات از نمایندگان بوئینگ، این شرکت بزرگ هواپیمایی آمریکایی به منظور گفتگو با هیات ایرانی درباره همکاری در زمینه امکان فروش هواپیما منتشر شد.

    در همین زمینه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران با اشاره به سفر هیئتی از بوئینگ به ایران تصریح کرد: بعد از مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ برای مذاکره با ایران، مدیران شرکت بوئینگ تمایل خود را برای سفر به ایران و مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کردند.

    وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران پیشنهاد داد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی  پیشنهادات بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و متناسب با منافع شرکت‌ها و مصالح ملی تصمیم‌گیری خواهند کرد(جزئیات بیشتر).

    حالا سخنگوی شرکت بوئینگ درباره مذاکرات انجام شده با هیات ایرانی اعلام کرده که این گفتگوها «ما را قادر به فهم بهتر وضعیت کنونی ناوگان‌های هوایی آنها،‌ زیرساختهای هوایی و طرح‌های آتی آنها برای عملیات‌های آینده کرد».

    به گزارش سی‌ان‌ان، «مت نولز» البته با لحنی محتاطانه، گفتگوهای انجام شده اخیر برای فورش هواپیما به ایران را تنها «یک گام و قدم در فرایند چند مرحله‌ای» توصیف کرده است.

    سخنگوی بوئینگ افزود: «برای اینکه هرگونه توافقاتی در آینده حصول شود، (اجرای) این توافقات مشروط به تایید و موافقت دولت آمریکا خواهد بود».

    شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود با تیتر «بوئینگ در حال کار برای کوبیدن بر طبل کسب و کار در ایران است»، به موضوع اعلام توافقاتی برای خرید هواپیماهای ایرباس هم اشاره کرده است.

    در گزارش آمده است: «ایران ایر چندی پیش اعلام کرده که سفارش خرید بزرگ 118 هواپیما از ایرباس رقیب اروپایی بوئینگ را اعلام کرد».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها