عصر خودرو

متن توافق‌نامه ۳ جانبه «چابهار» بین افغانستان، هند و ایران نهایی شد

عصر بازار- در دومین نشست فنی نمایندگان افغانستان، هند و ایران متن توافق‌نامه ۳ جانبه «چابهار» برای ایجاد خط صادراتی و حمل‌ونقل بین‌المللی بین ۳ کشور نهایی شد.

متن توافق‌نامه ۳ جانبه «چابهار» بین افغانستان، هند و ایران نهایی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزارت امور خارجه افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد نشست 3 جانبه ایران افغانستان و هند روز گذشته در مقر وزارت امور خارجه هند در دهلی نو برگزار شد.

    در این جلسه، هیئتی به ریاست «وحیدالله ویسی»، رئیس همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان شرکت کرده بود.

    گفته شده که در ترکیب این هیئت، نمایندگان وزارت‌خانه‌های تجارت و صنایع، دارایی، حمل و نقل و هواپیمایی، اداره خط آهن و سفارت افغانستان در دهلی حضور داشتند.

    وزارت امور خارجه افزوده است: در نشست مذکور، نمایندگان کشورهای شرکت کننده روی موضوعاتی که در نخستین نشست فنی چابهار که سال گذشته در تهران نهایی نشده بود به بحث و تبادل نظر پرداختند

    نمایندگان افغانستان، ایران و هند پس از نهایی کردن متن ابتدایی موافقتنامه، توافق کردند تا یک کمیته فرعی در چارچوب موافقتنامه یاد شده ایجاد شود تا پروتکل‌های حمل و نقل، بندری، موضوعات گمرکی و امور کنسولی را بعد از امضای موافقتنامه، در مدت 6 ماه تهیه نمایند.

    در پایان، روئسای هیئت‌های مذاکره کننده هر 3 کشور متن نهایی موافقتنامه چابهار را تائید و توافق کردند تا این موافقتنامه توسط مقام‌های بلند رتبه هر 3 کشور تا 2 ماه دیگر امضا شود.

    بندر چابهار در استان سیستان بلوچستان، در جنوب شرق ایران قرار دارد. در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش مشکلات تاجران افغان در استفاده از بنادر پاکستان به ویژه «کراچی»، دولت افغانستان تلاش کرده تا از این بندر به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تجارت با کشورهای مختلف استفاده کند.

    دولت هند اعلام کرده که با سرمایه‌گذاری در چابهار، زمینه بهره‌برداری بهتر و بیشتر افغان‌ها را از این بندر فراهم می‌سازد.

    در ادامه اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است که استفاده از این بندر می‌تواند باعث توسعه تجارت دریایی بین کشورهای منطقه شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها