عصر خودرو

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت اعلام کرد:

مذاکرات نفتی ایران-شل آغاز شد

شل نفت ایران را به آفریقا می‌برد

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به آغاز مذاکرات قراردادی فروش نفت با شل انگلیس، گفت: در صورت توافق، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های شل در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

مذاکرات نفتی ایران-شل آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری با اشاره به آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی شل برای فروش نفت خام، گفت: با وجود آغاز گفتگوها تاکنون توافق نهایی حاصل نشده و قرارداد رسمی برای فروش نفت با شرکت شل امضا نکرده‌ایم.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق چه میزان نفت خام به این شرکت انگلیسی فروخته خواهد شد؟ تصریح کرد: درباره حجم میزان فروش نفت خام در حال مذاکره هستیم و پیش بینی می‌شود امکان فروش نفت مطابق با دوران پس از اعمال تحریم‌ها (حدود یکصد هزار بشکه در روز) فراهم شود.

    این مقام مسئول همچنین در خصوص زمان از سرگیری صادرات نفت خام ایران به آفریقای جنوبی هم اظهار داشت: در آفریقای جنوبی سهام پالایشگاه‌های نفت خام در اختیار شرکت‌های نفتی بین‌المللی است.

    قمصری با تاکید بر اینکه برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های شل و برتیش پترولیوم انگلیس و پتروناس مالزی انجام شده است، بیان کرد: در مجموع اگر با شرکت شل به توافق برسیم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

    رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم پیشتر درباره احتمال انتقال نفت ایران به پالایشگاه نفت شورون آمریکا در آفریقای جنوبی در دوران پساتحریم، تاکید کرده بود: براساس سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، هیچ منعی برای فروش نفت به پالایشگاه های آمریکایی وجود ندارد.

    در همین حال، «تمبیسیله ماژولا» معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم پیشتر درباره برنامه آفریقای جنوبی برای افزایش خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم، گفته بود: بخش عمده پالایشگاه‌های نفت آفریقای جنوبی توسط شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شل، بی پی، توتال، شورون آمریکا اداره می‌شود، بنابراین آنها خریدار نفت مورد نیاز پالایشگاه‌ها هستند، برهمین اساس ما می توانیم با آنها صحبت کنیم که با لغو تحریم‌ها دوباره تجارت نفتی را با تهران از سرگیرند.

    همزمان با پرداخت بدهی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری شرکت انگلیسی شل به ایراندر فروردین ماه سال‌جاری، فروش نفت خام به این شرکت اروپایی توسط شرکت ملی نفت ایران آزاد شد.

    سیدعلی اصغر هندی مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی شرکت نفتی شل، گفته است: بدهی شرکت شل به ایران پرداخت شده، ضمن آنکه دریافت بقیه مطالبات وزارت نفت در دست مذاکره و پیگیری است.

    با پرداخت این بدهی نفتی، شرکت ملی نفت ایران می تواند پس از امضای قرارداد فروش نفت با شرکت‌های توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان با شرکت شل انگلیس هم قرارداد فروش نفت خام و یا میعانات گازی امضا کند.

    در حالی هم اکنون شرکت شل بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت شده که پیش از این، شرکت ملی نفت ایران شرط از سرگیری فروش نفت و آغاز همکاری‌ها با این شرکت انگلیسی- هلندی را وصول بدهی 2.8 میلیارد دلاری عنوان کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها