عصر خودرو

کرباسیان اعلام کرد

جزئیات تفاهمات معدنی ایران با ایتالیا و قزاقستان

عصر بازار- در پی حضور مقامات و هیات‌های تجاری کشورهای ایتالیا و قزاقستان در ایران و سفرهای پیشین رییس جمهور به این کشورها تفاهماتی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هیات‌های تجاری این دو کشور حاصل شده که رییس هیات عامل ایمیدرو جزئیات آن را تشریح کرد.

جزئیات تفاهمات معدنی ایران با ایتالیا و قزاقستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - درباره‌ تفاهمات ایمیدرو با هیات‌ تجاری قزاقستان اظهار کرد: ایران و قزاقستان از گذشته رابطه دوستی نزدیکی با هم داشتند و منافع مشترکی نیز با هم دارند.

    وی با بیان این‌که قزاقستان نیاز به راه دریایی دارد و کشور ما هم پتانسیل و امکانات وسیعی از نظر منابع طبیعی دارد، ادامه داد: پس از سفر رییس جمهور در حدود دو سال پیش و پس از آن سفر من و خود آقای نعمت‌زاده تفاهم‌های خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی با قزاقستان انجام شد.

    رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به خاص بودن کشور قزاقستان در حوزه معدن گفت: تمام مواد معدنی شناخته شده در دنیا و به اصطلاح جدول مندلیف در قزاقستان وجود دارد و در همین راستا قرار شده که شرکت مشترک معدنی بین ایمیدرو و این کشور ایجاد شده و همکاری را از این طریق ادامه دهیم.

    وی با بیان این‌که شرکت معدنی ایمیدرو در قزاقستان ایجاد شده است، ادامه داد: در رابطه با شناخت معادن خوب عمل کرده‌ایم و در همین مدت توانسته‌ایم دو معدن ارزشمند روی و سنگ آهن را شناسایی کرده و بخش خصوصی اگر علاقه‌مند شود آنها را در این پروژه مشارکت دهیم.

    کرباسیان با بیان این‌که به دنبال فرآوری سنگ آهن تا مرحله‌ی گندله در کشور قزاقستان هستیم، اظهار کرد: قرار شده به صورت مشترک در این کشور فرآوری سنگ آهن تا مرحله گندله انجام گیرد و پس از آن این گندله از طریق راه‌آهن به فولاد اترک در استان گلستان که بخش خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده منتقل شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تفاهمات در حوزه روی نیز گفت: فرآوری این ماده نیز قرار است در کشور قزاقستان انجام و نیازهای کشور از این طریق برآورده شود. در عین حال ما به دنبال این هستیم که درصد خوبی از بازار صادراتی را نیز در اختیار بگیریم.

    وی همچنین درباره‌ی همکاری‌های معدنی ایران و ایتالیا نیز بیان کرد: سفر رییس جمهور به این کشور بسیار پربار و خوب بود و با توجه به این‌که همکاری شرکت‌های ایرانی با ایتالیایی‌ها به ویژه در بخش دولتی در زمان تحریم به طور کامل قطع شده بود پس از برجام تفاهم‌هایی در زمینه‌ فولاد و آلومنینوم با این کشور حاصل شد.

    کرباسیان افزود: در بخش فولاد تفاهم شده بود که شرکت مشترکی در چابهار با سرمایه‌گذاری 60 درصد از سوی ایتالیا و 40 درصد از سوی ایران تشکیل شود و تا سقف دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام گیرد.

    به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، این امکان وجود دارد که علاوه بر شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی سایر شرکت‌های اروپایی بتوانند از مرحله‌ی سنگ‌آهن تا مرحله پایانی فولاد در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

    کرباسیان با بیان این‌که طرح توسعه شرکت فولاد مبارکه در بندرعباس و افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان به سه میلیون تن نیز در راستای همین تفاهمات در حال پیگیری است، اظهار کرد: مرحله تکمیلی فولاد سفیددشت که از طرح‌های هفت‌گانه فولادی است نیز در بخش مناقصه محدود است و کارهای فاینانس آن در بخش تامین مالی انجام شده و یک شرکت ایتالیایی نیز در این زمینه نیز ابراز آمادگی کرده است.

    وی گفت: یک شرکت مشاوره فرانسوی نیز در این زمینه وارد شده و ظرف چهار ماه گزارش خواهد داد و پس از آن ما وارد بخش مناقصه می‌شویم که شرکت‌های ایتالیایی نیز می‌توانند در این مورد همکاری کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها