عصر خودرو

محمد گرجی‌آرا بررسی کرد:

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورسی امسال کدامند؟

عصر بازار- مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین گفت: صنایعی که در سال آینده کمتر از شاخص بازدهی خواند داشت را می‌توان صنعت سیمان، مسکن، سنگ آهن و فلزات اساسی، کاشی و سرامیک و ... دانست. این صنایع با تکنولوژی‌هایی قدیمی دست به گریبان هستند که جایگزینی آن با توجه به شرایط فعلی اقتصاد بین‌المللی و داخلی چندان توجیه‌پذیر نیست.

پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع بورسی امسال کدامند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد گرجی‌آرا  اظهار کرد: در دو ماه پایانی سال 1394 روند بورس از سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری جدا شد و بورسی‌ها در دو ماه پایانی سال روند بازدهی خود را مثبت کردند. آنچه که سوال اساسی بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است احتمال ادامه‌دار بودن این روند در سال 1395 و مشخص نمودن صنایعی که برنده و بازنده این روند در امسال هستند.

    بررسی ماه‌های پایانی سال 1394
    مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین عنوان کرد: برای پی بردن به شرایط روند صعودی یا نزولی بورس باید ابتدا به آنچه که در دو ماه پایانی سال قبل اتفاق افتاد پرداخته شود و سپس چشم اندازی از سال 1395 ترسیم شود.

    آغاز رشد با سهم های کوچک
    این کارشناس بازار سهام گفت: آنچه که در ابتدای روند حرکتی در سال گذشته اتفاق افتاد شروع حرکت با سهم های کوچکی بود که سرمایه کمی را برای بالا رفتن قیمت نیاز داشت و این حرکت بر خلاف روند های گذشته بورس توسط حقیقی ها آغاز گردید. اغلب سهم های پیشتاز این روند سهم های کوچکی بودند که اخبار مثبت به صورت شایعات تایید نشده در کنار آنها وجود داشت و پس از چند هفته از شروع حرکت آنها اخباری به صورت رسمی مبنی بر آغاز مذاکره یا عقد قراردادی به گوش می رسید. همچنین برخی دیگر از سهم ها وجود داشتند که به علت ایجاد رکود شدید در فضای معاملات بورس بسیار از قیمت ذاتی خود دور شده بودند و هدف دوم این روند شناسایی و بالا بردن قیمت های سهم های این‌چنینی بود.

    شروع تاخت و تاز خودرو سازان
    او افزود: در مرحله دوم حرکت بورس، سهم‌های گروه خودرو بودند که گوی و میدان بورس را در اختیار گرفتند و شروع به حرکت صعودی خود کردند. این حرکت با حمایت‌های خودرو‌سازان نیز همراه بود و پس از هر موج حرکتی اخباری مثبت به گوش سهامداران و فعالان بازار می‌رسید و این امر باعث ادامه دار شدن حرکت خودرو سازان می‌شد. همچنین همکاری‌های بی‌سابقه و مجدانه سازمان بورس در بازگشایی سریع نمادهای خودرویی و ثبت افزایش سرمایه خودروسازان، نیز کمک می‌کرد که سهامداران اطمینان داشته باشند متولیان بازار نیز به دنبال حمایت از این صنعت هستند. بزرگترین خبری که این گروه را دگرگون کرد اخبار مبنی بر همکاری‌های مشترک جاده مخصوصی‌ها با خودرو‌سازان خارجی بود که در پی شایعات هر روز مصاحبه‌های رسمی یا اخبار غیر رسمی‌ای مبنی بر واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های خودرو‌ساز داخلی به خودروسازان خارجی منتشر می‌شد.

    این کارشناس بازار سهام گفت: این در حالی بود که سایر گروه‌های بازار نیز که همین اخبار در رابطه با آنها انتشار می‌یافت و قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه‌گذاران بین‌المللی منعقد می‌نمودند قیمت بازاری سهام آنها تغییر چندانی نمی‌کرد و این امر باعث می‌شد که فعالان حقیقی و حقوقی بازار تمایل بیشتری برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز پیدا کنند و روز به روز صف‌های خرید خودرو سازان سنگین‌تر شود. این روند حرکتی بازار نیز با پیشتازی سهامداران حقیقی آغاز شد و با حمایت و پشتیبانی سهام‌داران حقوقی اثر‌گذار ادامه یافت.

    توجه به ارزش جایگزینی‌ها به جای سودآوری
    مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین گفت: با توجه به مصاحبه‌هایی که متولیان بازار نیز انجام می‌دادند و رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌داد توجه بیش از پیش نسبت به ارزش دارایی‌های شرکت‌های بود و بعد از مدتی پروژه افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها کلید خورد. برخی از شرکت‌هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت بودند یا نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام آنها نا متناسب بود و دارایی‌هایی برای تجدید ارزیابی داشتند تمایل پیدا کردند از این محل اقدام به تجدید ساختار مالی خود نمایند. این امر با استقبال فعالان بازار همراه شد و سهم‌هایی که این پتانسیل در دل آنها وجود داشت مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت.

    او اضافه کرد: عمده این سهم‌ها مربوط به شرکت‌هایی بود که به علت کارایی پایین سرمایه، توان سودآوری دارایی‌های آنها بسیار نسبت به نرم بین‌المللی و داخلی پایین‌تر بود و برخی از آنها نیز زیان‌ده بودند. این شرکت‌ها معمولاً سرشار از دارایی‌های هستند که کارایی عملیاتی چندانی ندارند و این تجدید ارزیابی در بلند مدت در صورتی که توان سودآوری آنها افزایش پیدا نکند موجب رقیق شدن سهام شرکت‌ها خواهد شد. ولی بازار با توجه به اینکه قیمت سهم‌ها پس از افزایش سرمایه‌های چندصد درصدی از محل تجدید ارزیابی بسیار به ارزش اسمی نزدیک می‌شود به لحاظ روانی تمایل به خرید این سهم‌ها را داشت.

    جاماندن برخی از صنایع از رشد
    گرجی‌آرا گفت: پس از رشد بی‌سابقه برخی از صنایع محدود و تک‌سهم‌ها و به راه افتادن شایعات غیر قابل کمی شدن در پیرامون این شرکت‌ها برخی از صنایع مهم نیز مانند بانک، حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و فلزات اساسی نیز رشدی هرچند محدود را تجربه کردند ولی به علت عرضه‌های سنگین و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و همچنین جذابیت گروه خودرو گروه‌های دیگر از رشد باز ایستادند و پس از رشد‌هایی 20 الی 30 درصدی شروع به معاملات نوسانی با روند خنثی نمودند.

    بررسی چشم انداز سال 1395
    این کارشناس بازار سهام در خصوص بررسی چشم‌انداز سال 1395 گفت: آنچه در سال 1395 برای اکثر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران مورد انتظار است، بهبود فضای کسب و کار و تجارت برای ایران است. این تغییرات ناشی از ورود سرمایه‌گذاران استراتژیک خارجی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک خواهد بود که برای ایران خود دارای دو مزیت عمده است، اولی این که ورود سرمایه‌گذاران خارجی با تغییر تکنولوژی تولید و انتقال دانش فنی به داخل همراه خواهد بود و دیگری آن که وجود شریک خارجی در پروژه‌های اقتصادی کارایی اقتصادی و بهینه‌سازی مدیریت کلان پروژه‌ها را در زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری بهبود می‌بخشد.

    او ادامه داد: لذا از این رو صنایعی که جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند و احتمال تغییر تکنولوژی در آنها در آینده‌ای نچندان دور، بالا است جزو گزینه‌های اصلی‌ای هستند که که موتور اقتصادی ایران را به حرکت در خواهند آورد و این صنایع جزو گروه‌های برتر در بورس ایران نیز خواهند بود.

    گرجی‌آرا معتقد است: آنچه که در این بررسی باید مورد توجه باشد چشم‌انداز تغییر ساختار تکنولوژیک و اقتصادی ایران است. برای ایجاد رشد بورس بحث تبدیل فضای اقتصادی ایران از بحث خام فروشی به تولید کالاهای میانی و کالاهای نهایی برای مصرف‌کننده نهایی است، در حال حاضر سبک اقتصادی ایران گرایش به سمت خام‌فروشی است و چشم‌انداز مناسبی برای محصولات خام در فضای بین‌المللی وجود ندارد از این رو با توجه به شرایط موجود تغییر تکنولوژی تولید و تولید محصولات با فناوری بالا جایگاه اقتصادی ایران در منطقه و جهان تغییر خواهد کرد و به نظر می رسد صادرات برق، دارو، خودرو، صنایع فنی مهندسی، گردشگری و محصولات پایین دستی با تکنولوژی پیشرفته در صنعت نفت جایگزین صادرات کالاهای خام در ایران خواهد شد. این امر از آن رو مهم خواهد بود که به نظر می رسد تصمیم سازان کلان اقتصادی ایران مانند سایر فعالان بین‌المللی اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که نفت و کالاهای نفتی در آینده‌ای نه چندان دور دیگر آن کالای استراتژیک و پر تقاضای ثابت نخواهد بود و وقت آن است که مدل درآمدی و صادراتی کشور ایران خود را برای تغییراتی این چنینی آماده سازد.

    او در این راستا ادامه داد: لذا در یک جمع‌بندی کلی از فضای بازار سرمایه سال 1395 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    شاخص صعودی در بازه یکساله
    او گفت: در صورتی که ریسک‌های سیستماتیک سیاسی منجر به تغییراتی در فضای اقتصادی – سیاسی ایران نگردد، به نظر می‌رسد که بازدهی شاخص بورس در سال 1395 با محوریت صنایع جذاب بورسی رشدی خواهد بود. این رشد به نظر می‌رسد بر خلاف دو ماه پایانی سال 1394 ناشی از اکثر صنایع بورسی باشد و تعداد صنایع بیشتری بار رشد شاخص را به دوش بکشند. چرا که رشد ناهمگون بازار در ماه‌های پایانی سال قبل، موجب شده است که برخی از صنایع پر پتانسیل بورسی زیر ارزش ذاتی خود قرار گیرند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت و با توجه به این توضیحات بورس در سال 1395 نیاز به رهبری جدید به غیر از صنعت خودرو دارد و فعالان بازار نیز می‌توانند این رهبران جدید را با حجم معاملات صنایع مختلف در سال 1395 شناسایی کنند.

    صدر نشینان شاخص در سال 1395
    این کارشناس بازار سهام بیان کرد: همان‌طور که گفتیم صنایع صادرات محوری که در اولویت‌کاری دولت قرار دارند و همچنین پتانسیل تغییر تکنولوژی و ورود سرمایه‌گذاران استراتژیک خارجی در آنها وجود دارد گزینه‌های جذاب‌تر بازار سرمایه هستند. کما این که به علت همسویی روند قیمت سهم‌ها در بازار ایران که خود یک ناکارایی تحلیلی است، امکان دارد سایر صنایع نیز با توجه به دارایی‌هایی که دارند مورد توجه موقتی فعالان بازار قرار گیرند ولی با توجه به اینکه در اصول اقتصادی ارزش دارایی‌ها وابسته به میزان جریان نقد مورد انتظاری است که می‌توانند برای مالکان خود ایجاد نمایند، لذا اگر شرکت‌های با دارایی‌های بیشتر نتوانند کارایی دارایی خود را افزایش دهند و از آن سودآوری ایجاد کنند قطعا ارزشمند نخواهند بود.

    او افزود:با توجه به این امر و تلاش دولت برای ایجاد کارایی اقتصادی در دارایی‌های بنگاه‌ها به نظر می‌رسد خیلی از شرکت‌ها تمایل به فروش دارایی‌های خود پس از تجدید ارزیابی دارند که این امر با سیاست‌گذاری‌هایی برای فروش دارایی‌های مازاد شرکت‌ها تکمیل می‌شود و لذا شرکت‌هایی که اقدام به فروش دارایی‌های خود نیز می‌کنند هم، امکان دارد برای فعالان بازار جذاب باشند. از این رو با توجه به توضیحات فوق صنایعی که می‌توان برای سال 1395 به عنوان صنایع پیشرو معرفی کرد صنعت برق و انرژی‌های نو، بانک، خودرو، حمل و نقل، و صنایع فنی مهندسی هستند.

    قعر نشینان شاخص در سال 1395
    او معتقد است: صنایعی که در سال آینده کمتر از شاخص بازدهی خواند داشت را می‌توان صنعت سیمان، مسکن، سنگ آهن و فلزات اساسی، کاشی و سرامیک و ... دانست. این صنایع با تکنولوژی‌هایی قدیمی دست به گریبان هستند که جایگزینی آن با توجه به شرایط فعلی اقتصاد بین‌المللی و داخلی چندان توجیه‌پذیر نیست. همچنین در میان این صنایع بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز نیز قرار دارد که به علت مازاد عرضه در سال 1395 نیز بازدهی‌ای کمتر از شاخص داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها