عصر خودرو

یک مقام دولت انگلیس خبر داد

حضور بانک‌ها در سفر هیات بازرگانی انگلیس به ایران

عصر بازار- مقامات انگلیس اظهار کردند بانکهای انگلیسی از ترس اینکه تحریمهای کنونی آمریکا علیه تهران را نقض کنند و هدف مجازات قرار بگیرند تمایلی به فاینانس تجارت با ایران نشان نمی‌دهند.

حضور بانک‌ها در سفر هیات بازرگانی انگلیس به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحریمهای بین المللی علیه ایران که شامل محدودیتهای بانکی بود در ماه ژانویه با اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان برداشته شد اما واهمه بانکهای بزرگ از نقض سایر محدودیتهای آمریکها، دسترسی ایران به فاینانس جدید را با دشواری روبرو کرده است.

    نورمان لامونت، وزیر دارایی سابق انگلیس اظهار کرد: این مشکلی است که متاسفانه رفع آن اندکی زمان خواهد برد.

    وی در کنفرانس "سیتی و فاینانس بازرگانی ایران" که در لندن برگزار شد، عنوان کرد: می‌توان درک کرد که چرا بانک‌ها بی‌نهایت محتاط هستند زیرا پیش از این میلیاردها دلار بابت نقض تحریمها جریمه شده‌اند.

    الکساندر رنیسون از گروه لابی "موسسه مدیران" انگلیس (IoD) اظهار کرد بانکهای اروپایی کوچکتر فراهم کردن فاینانس بازرگانی برای ایران را آغاز کرده‌اند اما ریسک پذیری وام دهندگان انگلیس به طور کامل برنگشته است.

    ایوان وارن، مشاور ارشد در وزارت دارایی انگلیس هم خاطرنشان کرد روابط نزدیک میان بانکهای انگلیسی و همتایان آمریکایی آنها چالشهای قابل توجهی را ایجاد کرده است.

    مارک پرایس، وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری انگلیس اظهار کرد این کشور با واشنگتن سرگرم کار روی این مسائل است و ساجد جاوید، وزیر بازرگانی انگلیس در آستانه سفر یک هیات بازرگانی به ایران در ماه آینده با بانکهای انگلیسی دیدار خواهد کرد. پرایس در این کنفرانس اعلام کرد: برنامه وی بردن بانکهای انگلیسی در این هیات است زیرا دولت مایل است که بانکها هم نقش خود را ایفا کنند.

    روزنامه فایننشیال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت: فشار سیاسی رو به رشد روی بانکهای اروپایی وجود دارد تا از شرکتهای مشتری خود برای فعالیت در ایران حمایت کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در نامه ای که ماه فوریه به بارکلیز نوشت از این بانک درخواست کرد توضیح دهد چرا حاضر نیست مبادلات شرکتهایی که بدنبال فروش محصولاتشان در ایران هستند را انجام دهد. جس استالی، مدیرعامل بارکلیز هم در پاسخ نوشت: از آنجا که بارکلیز خدمات بانکی خود را از طریق سیستم آمریکا فراهم می‌کند ملزم است محدودیتهای این کشور برای فعالیت تجاری در ایران را رعایت کند.

    بانکهای اروپایی که حضور چشمگیری در آمریکا دارند به دلیل جریمه‌های سنگین این کشور تمایلی ندارند با فعالیت در ایران ریسک کنند در حالیکه بانکهایی مانند کی بی سی، دی زد و ارسته حضور چندانی در آمریکا ندارند. بانک کی بی سی بلژیک و بانک دی زد آلمان در تماس با فایننشیال تایمز تایید کرده‌اند که مبادلات مربوط به مشتریان اروپایی خود را که در ایران فعالیت دارند آغاز کرده‌اند و بانک ارسته اتریش هم سرگرم آماده‌سازی مقدمات لازم است. بانک‌های مستقر در کشورهای مختلف طی پنج سال گذشته بیش از 15 میلیارد دلار جریمه بابت نقض تحریمها پرداخت کرده‌اند که بزرگترین جریمه صادره مبلغ 8.9 میلیارد دلار برای بانک بی ان پی پاریبای فرانسه در سال 2014 بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها