عصر خودرو

واگذاری ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سهم دولتی در ۱۵ سال گذشته

عصر بازار- بالغ بر ۱۴۰هزار میلیارد تومان سهم دولتی در ۱۵سال گذشته به روشهای مختلف واگذار شده است.

واگذاری ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سهم دولتی در ۱۵ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بررسی عملکرد دولتهای مختلف در 15سال گذشته نشان می دهد در این مدت 140هزار و 899میلیارد تومان سهم دولتی واگذار شده که 82 هزار و 29 میلیارد تومان آن معادل 58.2 درصد کل واگذاریها مربوط به فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان، 28 هزار و 789 میلیارد تومان معادل 20.4 درصد کل واگذاریها مربوط به واگذاری سهام یا دارایی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص و حقوق طلبکار از دولت و 30 هزار و 80 میلیارد تومان معادل 21.3 درصد کل واگذاریها مربوط به انتقال مستقیم سهام یا دارایی بابت سهام عدالت است.

    همچنین از این میزان واگذاری در 15 سال گذشته 46 هزار و 740 میلیارد تومان معادل 33.2 درصد مربوط به شرکتهای گروه "1" سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و 94 هزار و 158 میلیارد تومان معادل 66.8 درصد مربوط به شرکتهای گروه "2" این سیاستهاست.

    گفتنی است؛ به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 88. اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.

    همچنین در تبصره های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد باقیمانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند آن هم تا پایان سال 93 که این مهلت سال گذشته و امسال نیز تمدید شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها