عصر خودرو

پایگاه تخصصی فیوئل فیکس گزارش داد

افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران پس از برجام

عصر بازار- صادرات نفت ایران از ماه دسامبر، یعنی یک ماه قبل از اجرایی شدن برجام تا کنون به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران پس از برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران فروش نفت خود به هند را سه برابر افزایش داده و این در حالی است که عربستان در تلاش است تا روند بازگشت ایران به بازار را کند کند.

    صادرات نفت ایران نسبت به ماه دسامبر 2015، یعنی ماه قبل از اجرایی شدن برجام تا کنون به میزان 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

    بر اساس اعلام موسسه گنسکیپ، تاکنون، هند بیش از هر کشور دیگری واردات نفت خود از ایران را افزایش داده و نقش مهمی در بازگشت نفت ایران به بازار داشته است. این در حالی است که پالایشگاه های اروپایی در از سرگیری خرید نفت از ایران بسیار کندتر عمل کرده اند.

    امیر برنایی، تحلیلگر موسسه گنسکیپ در هلند گفت: «آنها بهتر از آنچه بازار انتظارد اشته عمل کرده اند» و این عمدتا به لطف هندی هاست. بر اساس آمارهای گنسکیپ، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 140 هزار بشکه افزایش یافته و به 1.7 میلیون بشکه در روز رسید.

    اوایل ماه جاری، هند توافق کرده که از ماه آوریل روزانه 400 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند که موجب خواهد شد میزان صادرات نفت این کشور به بالاتر از هدف گذاری کوتاه مدت برسد.

    صادرات نفت ایران به هند از190 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به 540 هزار بشکه در روز در ماه مارس رسید و بدین ترتیب ایران با پشت سر گذاشتن نیجریه، به سومین تامین کنند هبزرگ نفت هند تبدیل شد.

    تاکنون، بخش عمده ای از افزایش صادرات نفت ایران به هند، جایگزین واردات نفت این کشور از عراق و نیجریه شده است. اما تلاش ایران برای باز پس گیری سهم خود از بازار، صادرات نفت خاورمیانه به بقیه دنیا را به میزان قابل توجهی افزایش نداده، زیرا تولید نفت دیگر کشورهای عضو اوپک تا حدودی کاهش یافته است.

    برنایی گفت: «عرضه جهانی نفت تغییر قابل توجهی نداشته است... نفت ایران دارد جایگزین نفت سایر کشورها می شود.»

    پراوین کومار، مدیر انستیتوی گلوبال انرژی منجمنت در دانشگاه هیوستون گفت: «هم اکنون بزرگترین هدف سیاسی و اقتصادی عربستان کند کردن روند بازگشت ایران به  عنوان یک بازیگر عمده اقتصادی است،» حتی اگر این به بهای افت قیمت نفت تمام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها