عصر خودرو

فلز سرخ در انتظار افزایش نرخ

عصر بازار- قیمت مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران با ریزش بیش از ۶۰۰ تومانی روبه‌رو شده است.

فلز سرخ در انتظار افزایش نرخ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، کارشناسان معتقدند با توجه به آنکه قیمت مس در داخل کشور از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، کمبود تقاضا در بازارهای جهانی و همچنین چشم‌انداز ضعیف از اقتصاد چین باعث شده تا در روزهایی نرخ جهانی این محصول با کاهش قیمتی همراه باشد که این موضوع بر روند قیمتی این فلز سرخ در داخل کشور نیز موثر بوده است.
    در حال حاضر مس در بازار آزاد بین 16 هزار و 800 تا 17 هزار تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به دو هفته اخیر تغییری را تجربه نکرده است، این در حالی است که به گفته فعالان بازار مفتول مسی حدود 500 تومان نیز بیش از قیمت‌ها در بورس کالا به فروش می‌رسد. اما در آخرین معامله در بورس کالا، کاهش قیمت بیش از 600 تومانی مس در هر کیلو نسبت به معامله قبلی به وجود آمده است که کارشناسان دلایلی را برای این کاهش قیمت عنوان می‌کنند.

     


    اختلاف نظر درباره قیمت
    در این باره مدیر کالای بخش فلزات، صنعت و معدن کارگزاری مفید با اشاره به اینکه تحلیلگران ارشد بین‌المللی درباره قیمت مس با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بیان کرد: یک عده به دلیل کاهش تولید کارخانه‌های چین، قیمت فلز مس را افزایشی می‌دانند.
    علی‌اصغر بهرامی به تحلیل گروه دیگر اشاره کرد و گفت: این افراد عقیده دارند روند قیمتی مس امسال و سال آینده نزولی خواهد بود زیرا رشد اقتصادی چین چندان مناسب نیست و چشم‌انداز آن نیز برای سال‌های آینده مطلوب نخواهد بود و درنتیجه مس کمتری در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    وی با اشاره به اینکه قیمت مس در بورس کالا تابعی از (ال‌ام‌ای) و دلار است، بیان کرد: قیمت مس در داخل کشور چندان به معاملات داخلی، بورس یا اقتصاد و صنعت داخلی وابسته نیست و به صورت مستقیم از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد. بهرامی با اشاره به اینکه چین بزرگترین مصرف‌کننده بیشتر فلزات در جهان است، اظهار کرد: چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده مس در جهان است و در نتیجه تقابل چشم‌اندازها درباره اقتصاد چین می‌تواند قیمت این محصول را در جهان تغییر دهد. به این ترتیب اگر ما معتقد به رشد اقتصادی چین باشیم، به طور قطع افزایش نرخ خواهیم داشت و در صورتی که امید چندانی به رونق اقتصادی در چین وجود نداشته باشد، به طور قطع روند قیمتی این فلز نیز نزولی خواهد بود.

     


    کاهش تقاضا
    وی به روند معاملات مس در اواخر سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در ماه پایانی سال 94، تقاضای این محصول به دلیل تعطیلات سال نو افزایش یافت و قیمت مس در داخل کشور روند صعودی به خود گرفت اما در حال حاضر انبارهای مصرف‌کنندگان مس در داخل کشور پر شده و درنتیجه میزان معاملات آنها در روزهای اخیر کاهش داشته و موجب شده این محصول در روزهای اخیر اندکی کاهش قیمت داشته
    باشد.
    بهرامی با اشاره به اینکه چشم‌انداز مس برای امسال مثبت خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که بودجه‌های عمرانی افزایش یابد و همچنین بخش صنعت رشدی را در سال 95 تجربه کند، به طور قطع بازار این محصول رونق می‌یابد و معاملات در بورس کالا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
    وی یکی دیگر از راه‌های رونق مس را جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دانست و بیان کرد: در صورت جذب سرمایه‌ها، تولید این محصول با رونق روبه‌رو می‌شود و میزان معاملات در بورس کالا نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.


    تاثیر قیمت‌های جهانی
    در این باره مدیرعامل شرکت دنیای مس کاشان معتقد است، کاهش محسوس قیمتی در بورس کالا اتفاق نیفتاده و این میزان افت نرخ، تحت تاثیر قیمت‌های جهانی بوده است.
    وحید اسلامیان با اشاره به اینکه قیمت جهانی مس روی قیمت داخلی اثرگذار است، بیان کرد: از آنجایی که سیستم‌های محاسباتی و همچنین نحوه معاملات هیچ‌گونه تغییری با سال 94 ندارد، در نتیجه نمی‌توان ادعا کرد قیمت‌ها در این بازار با کاهش روبه‌رو شده بلکه همه شرایط مانند سال گذشته است.
    وی پیش‌بینی کرد قیمت مس امسال نیز حدود 4700 تا 4800 باشد و تغییر قیمتی چندانی در سال جدید مشاهده نشود.
    اسلامیان با اشاره به اینکه تغییر قیمتی در مس در داخل کشور به بازارهای هدف این محصول نیز وابسته خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که بازارهای هدف مس در داخل کشور رونق بیشتری پیدا کند، به طور قطع روی قیمت داخلی آن نیز اثرگذار است. برای نمونه اگر میزان تولید ترانس، سیم و کابل و دیگر محصولاتی که از مس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، افزایش یابد، نرخ این محصول نیز در داخل کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
    وی طرح‌های توسعه‌ای را موجب رونق مس دانست و بیان کرد: اگر در سال جدید طرح‌های توسعه‌ای بیشتری در کشور راه‌اندازی شود، به طور قطع از این محصولات نیز بیشتر استفاده خواهد شد و آنها رشد قیمتی را تجربه خواهند کرد و در نتیجه میزان معاملات آنها نیز در بورس کالا بیشتر خواهد شد.
    اسلامیان یکی دیگر از راه‌های رونق این محصول را بازارهای هدف صادراتی خواند و بیان کرد: اگر در سال 95 راه‌های صدور مس به خارج از کشور فراهم شود و مس با سهولت بیشتری در اختیار متقاضیان خارجی قرار بگیرد، به طور قطع روی قیمت آن نیز اثرگذار خواهد بود.
    وی در ادامه بیان کرد: اگر در ایران طرح‌های توسعه‌ای امسال وجود نداشته باشد، وضعیت تولیدکنندگان مس در داخل کشور نسبت به سال گذشته تغییر چندانی را مشاهده نخواهد کرد.


    سخن آخر...
    قیمت مس در داخل کشور به صورت مستقیم از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد اما در صورتی که بازارهای هدف این محصول گسترش یابند و همچنین میزان بودجه طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای در ایران به سبب بهبود اوضاع اقتصادی از رونق برخوردار شوند، به طور قطع روی میزان تقاضای آنها اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر افزایش تقاضای مس در داخل کشور، موجب رونق معاملات در بورس کالا خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو