عصر خودرو

تحلیل رسانه‌های هندی از توافق انرژی با ایران

عصر بازار- منابع هندی گزارش دادند مشارکت هند در میدان گازی فرزاد ب محور اصلی مذاکرات بین نفت دو کشور بوده است.

تحلیل رسانه‌های هندی از توافق انرژی با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سال گذشته شرکت نفتی ONGC‌ پیشنهادی به ارزش سه میلیارد دلار برای توسعه این میدان ارائه داد. در واقع مهم‌ترین موضوع در مذاکرات بیژن زنگنه با دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند سرمایه‌گذای در میدان گازی فرزاد ب بوده است.

    منابع آگاه به نقل از وزیر نفت ایران گزارش دادند: تصمیم بر این است که طرف‌های ایرانی و هندی در خصوص برنامه اجرای این پروژه که نیازمند صرف وقت و هزینه است توافق کنند.

    منابع آگاه در ایران می‌گویند: ایران پس از لغو تحریم‌ها به دنبال افزایش مناسبات نزدیک‌تر با کشورهای شرق آسیا است و روابط نزدیک هند با ایران یک مزیت مضاعف دارد.

    این منابع افزودند: وزیر نفت هند همچنین در خصوص بدهی‌های نفتی معوق هند به ایران با مقامات بانکی در تهران مذاکره کرده است.

    هند و ایران در راستای افزایش همکاریهای خود در بخش انرژی در دوران پس از لغو تحریم‌ها قراردادی را امضا کردند که شامل واردات نفت خام، احداث مجموعه‌های پتروشیمی و توسعه میادین گازی می‌شود.

    دارمندرا پرادهان نخست‌وزیر هند که در تهران با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان دیدار داشت همچنین مذاکراتی را در خصوص افزایش واردات نفت هند از ایران از سطح کنونی 350 هزار بشکه در روز انجام داده است.

    بیژن زنگنه پس از دیدار با پدراهان گفت: ما امیدواریم که این رقم با توجه به اینکه تحریم‌ها لغو شده‌اند افزایش پیدا کند.

    یک هیات بلندپایه از مقامات شرکت‌های نفت و انرژی هندی که در این سفر وزیر نفت این کشور را همراهی می‌کردند نسبت به پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ایران ابراز علاقه کردند.

    وزرای نفت دو کشور همچنین قرارداد همکاری در زمینه صادرات نفت، فعالیت‌های پتروشیمی و توسعه میادین گازی امضا کردند.

    پرادهان در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر نفت ایران، گفت: ایران و مناسبات انرژی هند دیگر محدود به واردات نفت خام نیستند و هند آماده سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در بندر چابهار در جنوب شرقی ایران است.

    وی افزود: بخش انرژی می‌تواند در توسعه روابط تهران و دهلی‌نو تعیین‌کننده باشد. هند در حال حاضر یک خط اعتباری بیش از 100 میلیارد دلاری برای ساخت اسکله در چابهار باز کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها