عصر خودرو

توقف بازارهای آسیایی در مرز صعود

عصر بازار- بازارهای سهام آسیایی که در راس آنها نیک‌کی ژاپن قرار داشت روز دوشنبه در پی ازسرگیری افزایش ارزش ین در برابر دلار و اضطراب سرمایه گذاران نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی سقوط کردند.

توقف بازارهای آسیایی در مرز صعود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با این همه بازارهای چین در ابتدای معاملات روز جاری در واکنش به آماری که نشان داد تورم برای دومین ماه متوالی بالای دو درصد مانده و اقتصاد نسبتا ثبات داشته است، صعود را در پیش گرفتند.

    ضررهای منطقه ای گسترده در پی ریزش هفته گذشته روی می‌دهد زیرا معامله گران نسبت به توانایی بانکهای مرکزی برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصاد جهانی تردید پیدا کرده اند. انتظار می‌رود صندوق بین المللی پول هم در گزارشی که هفته جاری منتشر می‌کند نرخهای مورد پیش بینی برای رشد اقتصاد جهانی را تنزل دهد. بازارهای سهام جهان هفته گذشته با ابهام پیرامون سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و ریزش سهام ژاپن، هفته گذشته کاهش یافتند.

    در توکیو شاخص نیک‌کی صبح دوشنبه که صادرکنندگان از قوی شدن ارزش ین ضرر کردند، 1.3 درصد سقوط کرد. ارز ژاپن که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به دارایی امن تبدیل می‌شود ماه جاری حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرده است.

    در ابتدای معاملات دلار از 108.10 ین در روز جمعه به 107.81 ین معامله شد که پایین‌ترین سطح از اکتبر سال 2014 بود. شرکتهای خودروسازی تویوتا و نیسان در میان صادرکنندگانی بودند که بزرگترین ضرر را متحمل شدند. یورو هم از 1.1402 دلار در روز جمعه به 1.1412 دلار صعود کرد.

    بازارهای آسیایی روز دوشنبه چندان اوضاع مساعدی نداشتند و عموما در سطح پایینتری ایستادند. شاخص سهام بازار هنگ کنگ و سیدنی هر یک 0.3 درصد و سئول 0.2 درصد اُفت کردند. شاخصهای سهام بازارهای سنگاپور، ولینگتون و تایپه هم قرمز شدند اما شانگهای با استقبال معامله گران از آمار تورم ماه گذشته 1.6 درصد پیشروی کرد.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص قیمت مصرف کننده چین در مارس مانند فوریه در 2.3 درصد قرار گرفت که پس از آمار رشد فعالیت بخش تولید در ماه گذشته جدیدترین نشانه از ثبات اقتصاد شماره دوی جهان بود. این آمار از فشارهای متوجه دولت و بانک مرکزی برای افزودن تدابیر محرک مالی کم می‌کند.

    در وال استریت روز جمعه شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 0.2 درصد افزایش به 17576.96 واحد رسید و شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.28 درصد افزایش به 2047.59 واحد رسید و نزدک کامپوزیت با 0.05 درصد افزایش، در 4850.69 واحد قرار گرفت. با وجود رشد اندک در روز جمعه، استاندارد اند پورز 500 با بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه اخیر روبرو شد.

    بازارهای نفتی رشد هفته گذشته را ادامه دادند. برنت با 0.4 درصد افزایش، به 42.12 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه نفت خام آمریکا با 0.4 درصد افزایش، 39.87 دلار بود. قیمت نفت خام روز جمعه با 2.46 دلار افزایش، در 39.72 دلار بسته شد در حالیکه برنت در بازار لندن هم با 2.51 دلار افزایش، در 41.94 دلار بسته شد. نفت خام آمریکا برای کل هفته هشت درصد افزایش قیمت و برنت که قیمت پایه جهانی است 8.5 درصد افزایش را ثبت کرد. بازارهای نفتی به توافق تولیدکنندگان بزرگ برای فریز تولید در نشست 27 آوریل که در دوحه برگزار می‌شود خوش بینی بیشتری پیدا کرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها