عصر خودرو

امکان افزایش تعرفه فولاد و ورق فولادی

عصر بازار- تعیین تعرفه فولاد در سال گذشته با مخالفت گروهی از مصرف‌کنندگان فولاد کشور روبه‌رو شد اما مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است با توجه به میزان «جایزه صادراتی چین و دامپینگ حاصل از آن» و «کاهش قیمت فولاد روسیه به دلیل تحریم‌های این کشور» امکان افزایش تعرفه فولاد خواهیم داشت.

امکان افزایش تعرفه فولاد و ورق فولادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، گفت و گو با مهدی کرباسیان را در ادامه می خوانید.

    با توجه به شرایط فولاد و ورق فولادی در کشور از تعرفه فعلی رضایت دارید؟

    باتوجه به پیگیری‌هایی که در جهت حمایت از تولید داخل انجام شد و با توجه به اینکه خوشبختانه ما محصولات فولادی را در کشور به میزان نیاز در انواع و سایزهای متفاوت دارا هستیم، برهمین اساس شرکت‌های فولادی و ایمیدرو تقاضا داشتند با اصلاح تعرفه‌ها، از ورود بی‌رویه فولاد کشورهایی مثل چین و روسیه به‌صورت مستقیم یا از طریق مسیرهای متفاوتی مثل دوبی جلوگیری شود.

    خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد در لیست تعرفه‌هایی که توسط دولت ارائه و تصویب شد، اصلاحاتی صورت گرفت و تعرفه‌های فولادی بین 5 تا 10 درصد افزایش یافت. امیدوار هستیم این تصمیم کمک کند فولاد موجود در انبارهای شرکت‌های فولادی که در حال حاضر نزدیک 3 میلیون تن است فروخته شود و نیازهای داخلی تامین شود. در حال حاضر تعرفه ورق‌های فولادی 20 درصد است و بدیهی است با افزایش تلاش فعالان این عرصه و درصد تعرفه‌ها، میزان صادرات افزایش یابد.

    به نظر شما در مباحث مطرح شده طی این روزها درباره تعرفه ورق فولادی حق با تولیدکنندگان ورق فولادی است یا لوله و پروفیل؟

    انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل براساس گلایه خود از این موضوع مکاتباتی در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتند و خوشبختانه مدیرعامل فولاد مبارکه و هیات‌رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل سه شنبه گذشته جلسه‌ای برگزار کردند و تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفت، همچنین تاکید این نکته را لازم می‌دانم که من به‌عنوان رئیس هیات عامل ایمیدرو و رئیس هیات‌مدیره فولاد مبارکه کلیه جوانب را در نظر خواهم گرفت تا لطمه‌ای به منافع هیچ یک از طرفین وارد نشود و به طور حتم بر روند اجرای این تفاهم‌نامه نظارت جدی خواهم داشت تا اجرایی شود و هم منافع تولیدکنندگان با مشکلی مواجه نشود و هم حمایت‌های لازم از تولید داخل صورت گیرد.

    آیا این افزایش تعرفه به ضرر تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیست؟

    واقعیت این است که اگر میزان تولید داخلی و نوع و کیفیت آن نتواند نیازهای سایر تولیدکنندگان دیگر را فراهم کند باید تصمیمات لازم اتخاذ شود؛ و پیش‌بینی ما براساس اعلام فولاد مبارکه و تفاهم‌نامه‌ای که صورت گرفته این است که مشکل تولیدکنندگان در این بخش هرچه سریع‌تر حل شود. بدیهی است اگر مشکلی برای تولیدکنندگان پایین‌دستی ایجاد شود باید اصلاحاتی صورت گیرد اما از نظر من در کل این موضوع برای تولیدکنندگان مشکلی به همراه نخواهد داشت.

    آیا طبق پیش‌بینی شما بازهم افزایش تعرفه خواهیم داشت یا خیر؟

    افزایش تعرفه ورق‌های فولادی بستگی به میزان جایزه صادراتی است که چین به محصولات فولادی خود می‌دهد زیرا در برخی شرایط دامپینگ حاصل می‌شود و در حقیقت قیمت‌ها را غیر‌قابل رقابت می‌کند. در حال حاضر در برخی کشورها مثل هند، مصر و سایر کشور‌ها تعرفه وارداتی آنها بیش از 20 درصد است که اگر این شرایط باشد باید در شرایط خود تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

     

    علاوه بر این در ارتباط با نرخ، برابری روبل و مشکلات تحریم در روسیه موجب شده قیمت‌های فولاد روسی کاهش جدی داشته و ما در جهت حمایت از تولید داخلی این موضوع دائما در حال پیگیری هستیم تا تولیدکنندگان داخلی با مشکلی مواجه نشوند.

    با توجه به اینکه امسال اجرای اقتصاد مقاومتی از جمله مباحث مهم در اقتصاد کشور است، جایگاه معادن و صنایع معدنی کشور در سال 95 چیست؟

    صنایع معدنی ما یکی از مصادیق و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، زیرا درون گرا و برون نگر است به دلیل اینکه می‌تواند مبانی و شروع آن معادن و خاک داخل کشور باشد و هریک واحد تولید، سه واحد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و چندین برابر است که موجب می‌شود علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات نیز داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها