عصر خودرو

دانیل یرگین:

پیش ازمشخص شدن توان صادراتی ایران،فریزنفتی ممکن نیست

عصر بازار- «دانیل یرگین» مورخ صنعت نفت و معاون بخش تهیه اطلاعات و آمار شرکت بین المللی آی.اچ.اس آمریکا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمزلندن گفت: فکر نمی کنم پیش از اینکه ایران مشخص کند چقدر نفت می تواند صادر کند، فریز نفتی امکان پذیر باشد.

پیش ازمشخص شدن توان صادراتی ایران،فریزنفتی ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «دانیل یرگین» که کتاب «جایزه» وی تاریخ جامع نفت را به جهان معرفی کرد و برنده جایزه ادبی پولیتزر شد، افزود: عربستان سعودی تاکنون در مورد نفت طور دیگری فکر کرده است. به خاطر می آورم زمانی رمز عملیات این بود: «نفت را برای نوه هایمان ذخیره کنیم». اما اکنون نوه ها عهده دار مسئولیت هستند و طور دیگری به نفت نگاه می کنند.
    وی افزود: آنها به نفت به عنوان یک منبع ارزشمند نگاه نمی کنند، بلکه می پرسند چگونه می توان آن را به پول تبدیل کرد.
    با این حال، یرگین پیش بینی می کند قیمت نفت از سطوح فعلی افزایش یابد.
    این مورخ نفتی اظهار داشت: بسیاری از انبارها پر شده اند اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که دیگر جایی برای ذخیره نفت نباشد، بنابراین در نیمه دوم امسال یا اوایل سال آینده به تدریج شاهد این خواهیم بود که بازار متعادل تر می شود.
    قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال از رکورد 115 دلاری آن در تابستان سال 2014 اکنون به 40 دلار رسیده و صدمه زیادی به شرکت های نفتی و کشورهای صادرکننده نفت وارد شده است. یرگین این کاهش قیمت را بدترین سقوط قیمتی که تا به حال دیده است، توصیف می کند و آن را تنها قابل مقایسه به سقوط قیمت نفت در اواسط دهه 1980 می داند.
    فایننشال تایمز افزود، 17 آوریل 2016(29 فروردین 1395) وزیران نفت قطر، روسیه، عربستان سعودی و ونزوئلا در دوحه پایتخت قطر، گرد هم می آیند تا در مورد فریز تولید نفت در سطح تولید ماه ژانویه 2016(دی 94) گفت و گو کنند. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد این نشست، توافقی داشته باشد.
    «محمد بن سلمان»، معاون ولیعهد عربستان سعودی در اوایل ماه آوریل 2016گفت: توافق تنها درصورتی اتفاق می افتد که ایران نیز آن را امضا کند. اما ایران می خواهد پس از لغو تحریم های بین المللی در ژانویه گذشته، تولید نفت خود را افزایش دهد.
    این مورخ نفتی همچنین گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به طور غیرقابل برگشتی تقسیم شده و قادر نیست جلوی روند نزولی قیمت نفت خام را بگیرد.
    یرگین تاکید کرد: قدرت اقتصادی اوپک شکسته شده و ناتوانی آن در رسیدن به اجماع برای توقف بحران نفت، قدرت اقتصادی این سازمان را از بین برده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها