عصر خودرو

بدهی صادرکنندگان نفت کشورهای عربی سنگین‌تر می‌شود

عصر بازار- طبق گزارش جدید مرکز مالی کویت، میزان استقراض کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس تا سال ۲۰۲۰ به ۲۸۵ تا ۳۹۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بدهی صادرکنندگان نفت کشورهای عربی سنگین‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این مرکز در گزارش خود پیش بینی کرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که اتکای زیادی به درآمد نفتی دارند با 318 میلیارد دلار کسری در سال 2015 و 2016 روبرو می‌شوند.

    این کشورها شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

    درآمدهای دولتی از اواسط سال 2014 که قیمت نفت بیش از دو سوم ریزش کرد، لطمه شدیدی دیده اند. درآمد نفتی پیش از کاهش قیمتها، بیش از 80 درصد از درآمدهای دولتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می‌داد.

    مرکز مالی کویت در این گزارش اعلام کرد این کشورها بخشی از کسری خود را با استقراض و بخش دیگری را با استفاده از ذخایر مالی هنگفتشان تامین خواهند کرد.

    عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، سال گذشته 26 میلیارد دلار از بانکهای داخلی استقراض کرد و بیش از 100 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود که تا پایان سال 2014 به 732 میلیارد دلار بالغ شدند، برداشت کرد.

    کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به استثنای عمان و بحرین، ذخایر مالی عظیم و بدهی دولتی پایینی دارند که به آنها امکان می‌دهد حجم استقراض از بازارهای قرضه داخلی و بین المللی را افزایش دهند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مجموع کسری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سال گذشته به 160 میلیارد دلار در مقایسه با مازاد 220 میلیارد دلار در سال 2012 رسید.

    مرکز مالی کویت در گزارش ماه فوریه پیش‌بینی کرده بود بدهی دولتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از 30 درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2015 به 59 درصد در ظرف پنج سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها