عصر خودرو

معاونت توسعه بورس تهران منتشر کرد:

آشنایی با قرارداد آتی سبد سهام و قرارداد اختیار معامله سبد سهام

عصر بازار: معاونت توسعه بورس تهران، گزارش قرارداد آتی سبد سهام و قرارداد اختیار معامله سبد سهام (با کارکردهای آتی شاخص و اختیار معامله شاخص )در بورس اوراق بهادار تهران را منتشر کرد.

آشنایی با قرارداد آتی سبد سهام و قرارداد اختیار معامله سبد سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از معاونت توسعه بورس تهران، قرارداد آتی و اختیار معامله شاخص، قراردادهای آتی و اختیار معامله‌ای هستند که دارایی پایه آن‌ها شاخص است. از راه‌اندازی این قراردادها در بورس‌های سازمان‌یافته بیش از سه دهه می‌گذرد. قرارداد آتی روی شاخص سهام برای اولین بار در فوریه 1982 توسط هیئت بازرگانی شهر کانزاس(KCBT) معرفی شد که این قرارداد روی شاخص ولیولاین[1] بسته می‌شد. اولین اختیار معامله شاخص یعنی CBOE100 که بعدها به S&P تغییر نام داد در مارس 1983 ایجاد شد. استقبال عمومی سرمایه‌گذاران از این ابزارها بسیار بالا بوده به‌طوری‌که برای مثال بر اساس گزارش سالانه فدراسیون جهانی بورس‌ها حجم معاملات قراردادهای آتی شاخص در سال 2013، بیش از 2.3 میلیارد قرارداد بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال 2004، 211 درصد افزایش را تجربه کرده است. نمودار زیر حجم معاملات قراردادهای آتی سهم و آتی شاخص و نیز اختیار معامله سهم و اختیار معامله شاخص در بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها در سال 2013 را نشان می‌دهد که از گزارش سالانه فدراسیون جهانی بورس‌ها برای سال 2013 استخراج شده است.

    علاقه‌مندان می توانند متن کامل این گزارش را در فایل مرتبط مشاهده کنند.

    همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحقیق و توسعه در سایت بورس اوراق تهران (www.tse.ir) مراجعه کرده و از منوی گزارش‌های پژوهشی و مقالات، گزارش " امکان‌سنجی بهره‌گیری از ابزار مشتق مبتنی بر شاخص" را دانلود کنند.

    برچسب ها