عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد:

نوسانات تورمی بلای جان اقتصاد و تولید کشور

عصر بازار- به بازار سرمایه نباید نگاه پوپولیستی شود چون هیچ بازار سرمایه ای رشد نمی کند مگر آنکه برای سرمایه گذاران بزرگ جذابیت داشته باشد.

نوسانات تورمی بلای جان اقتصاد و تولید کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی سوری تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به موضوع بازارها در پسا انتخابات و بازگشت رونق به کسب و کارها، اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که اقتصاد ما دچار مشکلات فراوانی است و باید بپذیریم که از بین بردن تورم در کوتاه مدت برای اقتصاد مفید نیست چرا که اکثر کسب و کارهای ما با حساب و کتاب های تورمی پیش می روند.

    وی با بیان اینکه بیشتر از وجود تورم، نوسانات تورمی به کسب و کارها لطمه وارد کرده است، افزود: نوسانات تورمی باعث شده نتوانیم برنامه ریزی بلند مدتی را برای اقتصاد کشور داشته باشیم. عدم برنامه ریزی بلندمدت موضوع تولید را در کشور با بحران مواجه می کند و از شکوفایی آن جلوگیری به عمل می آورد.

    این فعال بازارسرمایه با بیان اینکه تا زمانی که درآمد ملی افزایش نیابد، کسری بودجه ادامه داشته باشد، و تولید نقدینگی تورم ایجاد کند بلاشک مشکلات ساختاری گریبان گیر کشور است، تصریح کرد: باید بپذیریم که اقتصاد ما دچار مشکلات اساسی است و اگر مسئولان ما با صراحت برای مردم درباره ریاضت و تحمل شرایط صحبت نکنند، همچنان در گره کور مشکلات خواهیم ماند.

    وی با بیان اینکه تولید مدام نقدینگی مانع انجام کارها و اقدامات زیربنایی در اقتصاد می شود، گفت: نگاه زیر بنایی و استراتژیک به اقتصاد بایستی اصلاح شود و انظباط مالی صورت گیرد تا اقداماتی هر چند کوتاه و موقت در جهت رونق تولید کشور را از شرایط سخت نجات دهد.

    سوری با بیان اینکه امروزه در عصر ارتباطات به سر می بریم اما موضوع استفاده از فناوری اطلاعات کشور آنچنان که باید نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد چرا که نگاه ما به فضای مجازی و اینترنت در حد ظرفیت های این بازارنیست، اظهار داشت: کسب و کارهایی که بر مبنای فناوری اطلاعات شکل می گیرند جز کسب و کارهایی هستند که می توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

    این مدرس بازار سرمایه با بیان اینکه درست کردن ساختار اقتصادی کار سختی است اما غیر ممکن نیست، اظهار داشت: به دلیل نداشتن برنامه بلند مدت در اجرا، تصمیم گیری های زیاد و قوانین بسیار آنطور که باید نتوانستیم به صورت مداوم رشد را در بازار شاهد باشیم بنابراین بایستی به سمت تدوین برنامه بلندمدت برای ساختار اقتصادی کشور حرکت کنیم.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا نرخ بهره در کشور ما همواره منفی است، اظهار داشت: برای این موضوع در اقتصاد جهانی راهکار وجود دارد اما نسخه جهانی برای کشور ما به خاطر غیر طبیعی بودن عدد تورم و غیر طبیعی بودن رکود کسب و کار قابل تجویز نیست.

    وی با بیان اینکه اگر نرخ بهره برابر با نرخ تورم باشد صرفه اقتصادی وام گرفتن ایجاد نخواهد شد، در ادامه سخنان خود گفت: مشکل اصلی در کشور ما این است که سود کسب و کارها نسبت به تورم پایین تر است و به همین دلیل کسب و کارها نمی توانند برنامه ریزی بلند مدتی داشته  باشند.

    سوری در بخش پایانی گفتگو با سنا بر کنترل نرخ بهره در کشور تاکید کرد و گفت: راهکار کوتاه مدت در جهت کاهش تورم در کشور، کنترل نرخ بهره است و تا زمانی که سود دلالی از تولید بیشتر باشد هیچ صنعتی شکوفا نخواهد.

    برچسب ها