عصر خودرو

رشد بازار سرمایه در گروی تغییر رویکردها است

عصر بازار- بازار بدهی گزینه های سرمایه گذاری ما را متنوع تر و متعدد تر می کند و در شرایطی که بازار سهام وارد فاز نزولی شود، بازار بدهی می تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

رشد بازار سرمایه در گروی تغییر رویکردها است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ محمد مهدی مومن زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با اشاره به این مطلب که یکی از بازارهای مهم اقتصادی کشور، بازار بدهی است، گفت: بازار بدهی بازاری است که در آن انواع اوراق بدهی و یا اوراق تامین مالی با سر رسیدهای مختلف معامله می شود.

    وی افزود: خاستگاه این بازار انتشار اوراق تامین مالی برای بخش های اقتصادی چون دولت، شهرداری ها و شرکت ها است و همچنین اوراقی که در طول این چند سال به خصوص با تغییراتی که در قوانین بازار سرمایه داشتیم به پکیج ابزارهای بازار بدهی اضافه شده است.

    مومن زاده در ادامه با بیان اینکه بازار بدهی به بازار سهام و سهامداران این بازار کمک می کند، بیان داشت: انواع سهام بازارهای مختلف بورس و فرابورس روی میز انتخاب یک معامله گر است. سرمایه گذار می تواند از بین آنها گزینه مناسب سرمایه گذاری را انتخاب کند. که در این فرآیند بازار بدهی می تواند بخشی از انتخاب یک سرمایه گذار در سبد سرمایه گذاری اش، قلمداد شود.

    مومن زاده اظهار داشت: بازار بدهی گزینه های سرمایه گذاری ما را متنوع تر و متعدد تر می کند و در شرایطی که بازار سهام وارد فاز نزولی می شود، بازار بدهی می تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

    این کارشناس اقتصادی عنوان داشت: از سال گذشته دولت سپرده های بلند مدت را دوباره احیا کرد یعنی از سال 99 دوباره شاهد فعال شدن سپرده های دو ساله از سوی دولت بودیم بطوریکه بخشی از سپرده های یک ساله ما که نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان سپرده یکساله تبدیل به سپرده دو ساله شده است.

    130هزار میلیارد تومان انتشار اوراق بدهی در بودجه 1400

    وی با بیان اینکه چرا این عدد مهم است، افزود: به دلیل آنکه ، در حال حاضر دولت نزدیک به 130هزار میلیارد تومان در بودجه، انتشار اوراق بدهی دیده است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد گفت: از دلایل مهم تقاضا برای اوراق بدهی می توان به جایگزین شدن اوراقی که سر رسیده می شوند، اشاره کرد به طوریکه در سال 1400، نزدیک به 66 هزار میلیارد تومان اوراق سر رسیده می شوند.

    وی افزود: موضوع دوم مساله فوق صندوق های درآمد ثابت هستند که با احتساب رشد نقدینگی، تقریبا 8 درصد نقدینگی را صندوق های درآمد ثابت به خود اختصاص می دهند و پس از رشد نقدینگی چیزی نزدیک به 8 درصد را می توانند به خود اختصاص می دهند.

    مومن زاده تصریح کرد:  موضوع سوم، سه درصد سپرده های بانکی است که بانک ها ملزم شوند به اندازه 3 درصد سپرده های خود اوراق بخرند که جمع اینها نزدیک به 130 هزار میلیارد تومان می شود .

    وی در ادامه اظهار داشت: وجوهی هم که از سپرده های کوتاه مدت به سپرده های بلند مدت منتقل می شود تنها برای دو درصد بوده است بطوریکه برای 2 درصد بازدهی بدون ریسک 120 هزار میلیارد تومان جابجا می شود و این یعنی یک تقاضای بالقوه بسیار قوی جهت انتشار اوراق.

    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه چرا این بازار برای ما منفعت دارد، گفت: برای آنکه پایداری و ماندگاری منابع در بازار سرمایه را افزایش می دهد.

    وی درباره اینکه مردم تا چه اندازه با این بازار آشنایی دارند؛ اظهار داشت: به نظر من ، مردم بازار بدهی را می شناسند به طوریکه در اردیبهشت و خرداد ماه 99 که بازار سهام پر رونق تر بود، حدود 10 درصد حجم معاملات اوراق بدهی مربوط به سهامداران خرد و یا سرمایه گذاران خرد بود.

    وی با بیان این مطلب که مردم خیلی از این بازار دور نیستند و با آن آشنایی دارند، افزود: وظیفه ما آشنا کردن افراد با این بازار است بطوریکه دولت و نهادهای مالی بایستی در خصوص ابزارهای درآمد ثابت بازار سرمایه برای مردم صحبت کنند و آنها را برای استفاده از این ابزارها تشویق کنند.

    رشد بازار در گروی تغییر رویکردها

    مومن زاده با بیان اینکه ما با رویکردهای قبلی نمی توانیم شاهد رشد بازار باشیم، بیان داشت: در همین راستا نیازمند نهادها، ابزارها و خدمات جدید در بازار سرمایه هستیم.

    به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد؛ در صورتی که بازار به سمت یک شرایط تعادلی و مثبت پیش رود، ابزارهای با درآمد ثابت منابع آنها به سهام تبدیل می شود و به همین دلیل است که توسعه بازار بدهی در نهایت ماندگاری و پایداری ، منابع بازار سرمایه را بیشتر و به بازار سهام کمک می کند.

    وی در ادامه سخنان خود متذکر شد: بازار بدهی نقطه کانونی بازار سهام برای تغییر نهادهای بازار سرمایه است، بنابراین به شدت نیاز به تغییر در نهادهای بازار داریم چرا که با نهادهای فعلی بازار سرمایه نمی توانیم افقی که برای بازار بدهی مد نظر است را محقق کنیم.

    محمد مهدی مومن زاده با بیان اینکه بازار بدهی برای سهامداران خرد سودمند است، گفت: با توجه به اینکه ما بر استفاده از تئوری پرتفوی تاکید می کنیم، بنابراین بخشی از منابع می تواند برای اوراق با درآمد ثابت و بازار بدهی اختصاص یابد به ویژه در شرایط نزولی بازار و زمانی که سپرده های بانکی به سایر بازارها ترجیح داده می شود.

    وی در خصوص کمک بازار بدهی به دولت و اقتصاد کلان افزود: این بازار بر تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی، تامین کسری بودجه دولت و نظم بخشی به عملیات دولت کمک بزرگی می کند.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان داشت: زمانی که اوراق منتشر می شود، نشان دهنده وجود نظمی بر عملیات است بنابراین از وقتی دولت خواستار انتشار اوراق بوده، مباحث مالی از جمله درآمدها و بدهی ها و از همه مهمتر جریان وجه نقد شرکت هایی که اوراق را منتشر می کنند نیز منظم تر شده است.

    وی تصریح کرد: زمانی که سود میان دوره ای باید پرداخت شود در همان زمان منابع، دو یا سه روز قبل طبق قراردادهایی که در انتشار اوراق وجود دارد، بایستی منابع آماده و در اختیار سپرده گذاری قرار گیرد تا به دارندگان اوراق تقسیم شود و چنانچه این اتفاق نیفتاد، ضامن می بایست منابع را تامین کند.

    مومن زاده با اشاره به این مطلب که همیشه نظم مالی در باز پرداخت های اوراق وجود داشته است، بیان داشت: نظم موجود باعث دفاع ما از بازار بدهی شده است چرا که سرمایه گذاران حقیقی را به سمت آن جذب می کند.

    دولت و مردم برای آینده و توسعه کشور به بازار سرمایه نیاز دارند

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد ادامه داد: بازیگران بازار بدهی متفاوت از بازیگران بازار سهام هستند و یا حداقل انتظارات متفاوتی را از سرمایه گذاران خود دارند.

    به گفته این کارشناس اقتصادی؛ زمانی که بازار سهام در اوج و رونق خود است، بازار بدهی از منظر معاملات حقیقی ها و سهامداران خرد رونق دارد و چنانچه معاملات حقیقی ها و حقوقی ها در بازار بدهی رشد یابد، اتفاقات خوب برای بازار سهام نیز دور از انتظار نیست.

    وی تاکید کرد: زمانی که بازار سهام بالا و یا  پایین می شود، یافتن مقصر مهم نیست بلکه باید به دنبال توسعه بازار باشیم.

    مومن زاده در ادامه با عنوان اینکه بازار همیشه تلاطم دارد، افزود: با نگاهی به بازدهی صندوق های مختلف طی یک دهه متوجه می شویم که در صندوق های درآمد ثابت نزدیک به 160 درصد، صندوق های سهامی 3200 درصد و در صندوق های مختلط نزدیک به 1500 درصد بازدهی را شاهد بودیم.

    وی یادآور شد؛ کمتر بازاری را داریم که در فاصله 10 تا 12 ساله بدین شکل بازدهی های خوبی به سرمایه گذاران ارائه کند و به عقیده من بازار سهام یک سرمایه ملی است و اقتصاد کشور ، دولت و مردم برای آینده و توسعه کشور به این بازار نیاز دارند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد د ر بخش پایانی گفتگو با سنا تاکید کرد: اگر مسولان و دست اندرکاران در خصوص بازار بدهی برای مردم صحبت کنند، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود چرا که بازار سهام بازار ناشناخته ای است و بازار بدهی به مراتب ناشناخته تر است.

    وی گفت: کارشناسان باید با ارائه توضیحات فنی خود مردم را برای استفاده از این بازار تشویق کنند و این امر نیازمند پویشی ملی است.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار بدهی نقطه کانونی بازار سهام برای تغییر نهادهای بازار سرمایه است، بنابراین به شدت نیاز به تغییر در نهاده های بازار داریم چرا که با نهادهای فعلی بازار سرمایه نمی توانیم افقی که برای بازار بدهی مد نظر است را محقق کرد. تحقق این امر نیازمند مطالعات بین المللی و خلاقیت است.

    برچسب ها