عصر خودرو

سلیمانی، کارشناس بازارهای کالایی:

ورود گسترده سیمان به بورس کالا به سود تولید و سهامداران سیمانی است

عصر بازار- یک کارشناس بازارهای کالایی ضمن اشاره به اینکه از دو سال پیش فعالان بازار به طور جدی خواستار عرضه سیمان در بورس کالا بودند گفت: دلیل این تقاضا نیز رقابتی شدن و شفاف شدن بازار این محصول بود اما در آن دوره این پیشنهاد اجرایی نشد اما حدود یک ماه است که سیمان روی تابلوی بورس کالا می رود و شرکت ها یکی پس از دیگری در این بورس پذیرش می شوند؛ این رویداد قطعا به سود تولید و سهامداران سیمانی است.

ورود گسترده سیمان به بورس کالا به سود تولید و سهامداران سیمانی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کالاخبر، علیرضا سلیمانی  انگیزه غالب مقاومت‌های گذشته برای ورود سیمان به بورس را عادت کردن افراد به بازار سنتی و آزادی عمل در صادرات سیمان دانست و افزود: بنابراین، طی 2 سال گذشته، عرضه سیمان در بورس کالا محقق نشد اما نهایتاً، سد مقاومتی مقابل عرضه بورسی سیمان شکسته شد.

    اصلاح قیمت سیمان، تولیدکنندگان را به سمت بورس کشاند

    او یادآور شد: از چند هفته پیش، تولیدکنندگان برای عرضه تولیداتشان در بورس پیش‌قدم شدند. به نظر می‌رسد آنچه سبب شده این مقاومت‌ها از بین برود و فعالان بازار سیمان را به سمت بورس هدایت کند، اصلاح قیمت این محصول باشد.

    این کارشناس بازار کالایی ادامه داد: از آنجا که سیمان سال ها مشمول قیمت‌گذاری دستوری بوده، امکان تشکیل بازار رقابتی را نداشت اما امروز با حمایت سیاست گذار این محصول راهی بورس کالا شده تا معاملات آن با نرخ‌های واقعی‌ انجام شود.

    او افزود: اکنون، عرضه سیمان آغازشده و به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده نیز عرضه‌ها حجم بیشتری داشته باشد و معاملات بورسی سیمان، گسترش یابد.

    مصرف‌کنندگان جزء هم می‌توانند از بورس سیمان بخرند

    به اعتقاد سلیمانی یکی از مزایای عرضه سیمان در بورس کالا این است که تمامی مصرف‌کنندگان حتی مصرف‌کنندگان جزء نیز می‌توانند وارد این بازار شده و نیاز خود را از بورس تأمین کنند. بنابراین بدون محدودیت عرضه یا تقاضا می‌توان انتظار داشت بازاری واقعی با قیمت‌هایی متعادل داشته باشیم.

    او متذکر شد: قیمت‌گذاری دستوری سیمان در شرایطی که رشد قیمت در دیگر حوزه‌ها، چشمگیر بود موجب زیان شرکت‌های سیمانی شده درنتیجه سهامداران این شرکت‌ها نیز طی سال‌های گذشته متحمل زیان‌های قابل‌توجهی شده‌اند اما عرضه بورسی، قطعا به سود سهامداران سیمانی خواهد شد.

    سلیمانی عنوان کرد: اساساً قیمت‌گذاری‌های دستوری با بر هم زدن نظم یک زنجیره تولیدی باعث می‌شود که برخی از گروه‌های تولیدی در زنجیره متضرر شوند و در مقابل سود، به سمت گروه‌های دیگری در زنجیره، آن‌هم به‌صورت نامتعارف، سوق پیدا کند.

    زنجیره فولاد در مسیر توسعه متوازن

    این کارشناس بازار کالایی با بیان اینکه این موضوع در بازار محصولات فلزی نیز قابل‌مشاهده است افزود: در زنجیره محصولات فولادی نیز ناهمگونی تقسیم سود دیده می‌شد که با شروع عرضه سنگ‌آهن و دیگر مواد معدنی، اصلاح قیمتی در حال انجام است و خروج از شمول قیمت‌گذاری زمینه تقسیم سود عادلانه بین حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد را فراهم کرده است.

    سلیمانی گفت: تولیدکنندگان سیمان می‌توانند از شرایط فعلی به وجود آمده، بهره ببرند و قیمت محصولات صادراتی خود را نیز اصلاح کنند. فقط باید مراقب بود پس از واقعی شدن قیمت‌ها، عرضه‌ها در بورس، باز هم ادامه داشته باشد و کارشکنی سودجویان باعث کاهش عرضه محصولات در بورس نشود.

    برچسب ها