عصر خودرو

حذف سودجویان با تغییر فرمول محاسبه قیمت پایه در بورس

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: فرمول محاسباتی قبلی، مانع صادرات توسط شرکت‌ها شده بود که این موضوع کاهش رقابت میان شرکت‌ها را به دنبال داشت.

حذف سودجویان با تغییر فرمول محاسبه قیمت پایه در بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، وحید کشمیری پور در خصوص تغییر فرمول محاسباتی و اعلام نرخ پایه در بورس اظهار کرد: در گذشته 80 درصد قیمت محصولات صادراتی را برای قیمت پایه در نظر می‌گرفتند و در نرخ دلار نیمایی ضرب می‌کردند، ولی در حال حاضر این فرمول محاسبه و اعلام نرخ پایه در بورس کالا، به ضرب نرخ دلار نیمایی در قیمت‌های جهانی تغییر کرده است.

    کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معایب مصوبه قبلی بورس کالا گفت: مصوبه قبلی در بورس کالا مانع صادرات توسط شرکت‌ها شده بود؛ که این موضوع باعث می‌شد، رقابت کمی در میان شرکت‌ها وجود داشته باشد و قیمت محصولات صادراتی، 80 درصد قیمت شرکت محاسبه شود.

    او بیان کرد: علاوه بر آن سبب ایجاد رانت و ایجاد 20 درصد حاشیه سود برای افرادی که از آن شرکت خرید می‌کردند، می‌شد، اما با مصوبه جدید این قضیه برداشته می‌شود و با اخذ این مصوبه سود به شرکت‌ها و در جیب سهامداران شرکت‌ها باز می‌گردد و در این صورت، وضعیت سهامداران شرکت بهتر می‌شود. علاوه بر آن سودآوری شرکت‌های فلزی بهتر می‌شود و در کل روی کلیت بازار سرمایه اثر مثبت می‌گذارد و همین طور، چهارشنبه با آمدن این خبر کلیت بازار سرمایه هم مثبت شد.

    کشمیری پور در پایان اظهار کرد: انتظاری که فعالان بازار سرمایه دارند، حذف قیمت گذاری دستوری است و باید کالا‌ها به صورت عادلانه در بورس کالا فروخته شوند که این سبب تنظیم بازار سرمایه به صورت اتوماتیک می‌شود و همین طور شرکت‌ها سودی که می‌سازند به شرکت‌ها و سهامداران باز می‌گردد و در جیب افراد سودجو نمی‌رود؛ و علاوه بر آن نرخ شرکت‌ها با نرخ شرکت‌های جهانی هماهنگ می‌شود و در کل سبب پویایی بازار می‌شود.

    برچسب ها