عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۴۹۰ تومان رسید

تغییر‌ کف قیمت ارز

عصر بازار- روز گذشته، دلار و سکه هم‌جهت با یکدیگر افزایش قیمت را تجربه کردند. یکشنبه شاخص ارزی دومین افزایش متوالی خود را تجربه کرد و با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۹۰ تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار با ۳ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۳۴ هزار تومان رسید.

تغییر‌ کف قیمت ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، بالا آمدن کف قیمتی مورد انتظار معامله‌گران ارزی و افزایش نرخ حواله درهم از جمله عواملی بودند که قیمت دلار را در روز یکشنبه تحت‌تاثیر قرار دادند. با این حال، هم زمان با بالا آمدن کف قیمتی مورد انتظار معامله‌گران،‌ دلار در سقف قیمتی بازار یعنی سطح 3هزار و 500 تومان نیز از خود مقاومت شدیدی نشان داده است. این موضوع موجب شده که دلار در روزهای گذشته در دامنه مشخص 3 هزار و 465 تومان تا 3 هزار و 500 تومان نوسانات خود را انجام دهد. فعالان بازار ارز گرفتاری دلار در این دامنه را به دو موضوع نسبت داده‌اند: اول، پایین نیامدن دلار از سطح 3 هزارو 450 تومان در سال 95 و دیگری، افزایش عرضه ارز توسط بازارساز در هنگام نزدیکی این ارز به سطح 3 هزار و 500 تومان.


    نوسان در دامنه محدود

    روز گذشته، شاخص بازار ارز در دامنه محدود 3 هزار و 483 تا 3 هزار و 492 تومان نوسان کرد. یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 483 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت یک بعدازظهر به محدوده 3 هزار و 490 تومانی وارد شد. با این حال، پس از رسیدن به این محدوده، دلار نتوانست به نوسان افزایشی خود ادامه دهد و مرز 3 هزار و 500 تومان را لمس کند. پس از ساعت یک بعدازظهر، دلار حدود 2 ساعت در بازه قیمتی3 هزار و 487 تومان تا 3 هزار و 492 تومان گرفتار بود و نهایتا نیز در کف محدوده 3هزار و 490 تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، روز یکشنبه دلار با قیمت 3 هزار و 490 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان بالاتر از قیمت روز شنبه بود.


    انتظارات افزایشی معامله‌گران

    به گفته فعالان، در2 روز گذشته، انتظارات معامله‌گران بازار ارز بیش از گذشته افزایشی شده است. به اعتقاد آنها، پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در اواخر دی‌ماه سال گذشته، معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت بیشتر در مسیر کاهشی حرکت کند. تحت‌تاثیر همین موضوع، دلار از دو کانال 3 هزار و 600 تومان و 3هزار و 500 تومان پایین آمد و وارد کانال 3هزار و 400 تومان شد. دلار تقریبا در اسفندماه نوسانات خود را درکانال 3 هزار و 400 تومان انجام داد و در ابتدای سال 95 نیز به نوسان در این کانال ادامه داد. البته، در اولین ماه سال جدید، دلار یک سطح قیمتی بالا آمده و هرگز زیر سطح 3 هزارو 450 تومان معامله نشده است. این در حالی است که دلار از اواسط تا اواخر اسفند در محدوده 3 هزار و 400 تا 3 هزار و 450 تومان نوسان کرده بود. به گفته فعالان، عدم افت دلار از اسفندماه 94 و مقاومت آن در کانال 3 هزار و 400 تومان در کنار پرش این ارز به کانال 3 هزار و 500 تومان در مقاطعی از سال 95 موجب شده که انتظارات معامله‌گران ارزی کمی افزایشی شود.


    عوامل خارجی افزایشی

    روز گذشته، بازار ارز داخلی تحت‌تاثیر دو عامل خارجی قرار داشت. اولین عامل، افزایش نرخ حواله درهم در بازار دبی بود. به گفته فعالان، روز یکشنبه نرخ حواله درهم تا آستانه 956 تومان بالا رفت. این افزایش موجب شد که ارزش دلار در بازار کشور همسایه کمی بیشتر از بازار داخلی شود و معامله‌گران ارزی سعی کنند با سیگنال درهم خود را هماهنگ کنند. در نتیجه این موضوع، در ابتدای بازار روز یکشنبه، حجم خرید ارز در بازار داخلی بالا رفت، ‌به‌طوری‌که برخی بازیگران عنوان کردند که به دلیل تقاضای بالا نتوانستند از بازارساز ارز خریداری کنند. به گفته آنها، یکشنبه بازارساز برای فروش ارز خود مقداری محدودیت تعیین کرده بود. روز یکشنبه شایعه دیگری نیز در بازار وجود داشت. این شایعه مربوط به بازار ترکیه و بالا بودن تقاضا برای خرید دلار در این کشور بود. به گفته فعالان، در یک ماه گذشته، ‌تقاضا برای خرید دلار در این کشور به‌دلیل ناامنی‌های به‌وجود آمده بالا رفته و همین موضوع موجب شده که بعضا معامله‌گران این منطقه جغرافیایی ارز خود را از دیگر کشورهای همسایه تهیه کنند. البته روز یکشنبه در بازارهای جهانی نرخ برابری لیر در برابر دلار تغییر خاصی نداشت؛ ‌ولی در یک ماه گذشته، ارزش لیر در برابر دلار مقداری تضعیف شده است. با این حال،‌نشانه‌ای دال بر تایید این شایعه وجود داشت که ارز از بازار داخلی به سمت ترکیه خارج شده است. نکته اینجاست که وجود همین شایعه، فضای معاملاتی بازار ارز روز یکشنبه را تا حدی تحت‌تاثیر قرار داده بود.


    بالا رفتن سکه با دلار

    روز گذشته، ‌سکه تمام بهار آزادی بیشتر هماهنگ با روند قیمتی دلار حرکت کرد. یکشنبه، ‌فلز گرانبهای داخلی تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار، 3 هزار تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. بخشی از افزایش سکه نیز ناشی از این بود که معامله‌گران این بازار کمتر انتظار داشتند که قیمت اونس در بازارهای جهانی هفته جاری کاهش پیدا کند. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 32 هزار و 500 تومان آغاز کرد که افزایشی هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته روز شنبه داشت. در ادامه روز نیز، دلار به کمک سکه آمد تا فلز گرانبهای داخلی به میانه کانال یک میلیون و 30 هزار تومان نزدیک شود. البته در ساعات فعالیت غیررسمی بازار، سکه زیر قیمت یادشده نیز معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها