عصر خودرو

یک هفته با بازارهای جهانی

عصر بازار- هفته‌ای که گذشت برای بازارهای جهانی مثبت به پایان رسید. نفت برنت رکورد جدیدی را ثبت کرد و مس در میانه هفته توانست ۱۰ هزار دلار را بازپس بگیرد اما مجددا عقب‌نشینی کند. سرب و روی و آلومینیوم نیز هفته ‌ای مثبت را سپری کردند اما طلا کاهشی بود و به یک هزار و ۸۷۶ دلار بر هر اونس رسید.

یک هفته با بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، هفته گذشته اعلام خبر لغو تحریم‌ها علیه سه مقام نفتی سابق ایران و دو شرکت مرتبط با نفت کشور، بازار طلای سیاه را دچار شوک بزرگی کرد و آن را در سرگیجه‌ای فرو برد که منجر به نوسانات چند ساعته‌ نفت در بازار جهانی شد. نوساناتی که ناشی از سوء تفسیر تجار در بازار بود و با توضیح مقامات آمریکایی متوقف شد. معامله‌گران در بازار جهانی نفت در روز پنج‌شنبه 10 ژوئن پس از انتشار اخباری درباره لغو تحریم علیه چند شخصیت ایرانی، آماده آن شده بودند که به سرعت پایان تحریم‌های نفتی علیه ایران اعلام شود؛ اما تحلیلگران گفتند که انتظار دارند دولت بایدن پس از دستیابی به توافقی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای، از چند هفته تا چند ماه طول بکشد که تحریم‌های این بخش را از میان بردارد.

    ساعاتی بعد اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که هیچ ارتباطی میان لغو تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق نفتی ایران و مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. به هر روی هر بشکه نفت خام برمن با رشد 1.1 درصد از میانه 72 دلار عبور کرد و نفت خام وست تگزاس نیز 70 دلاری شد.

    در بازار طلا، شاهد عقب‌نشینی 0.7 درصدی این فلز ارزشمند بودیم. هر اونس طلای جهانی در آخرین معاملات هفته گذشته یک هزار و 876  دلار و 60 سنت مورد دادوستد قرار گرفت. با ادامه رشد فشارهای تورمی، بازار طلا شاهد حمایت بنیادین قوی است، با این حال دورنمای فنی طلا منفی بوده، زیرا قیمت این فلز با وجود افت بازده اوراق قرضه و دلار ضعیف‌تر، موفق نشده است رشدی را که در بالای مرز یک هزار و 900 دلار داشت حفظ کند. بر این اساس جو آرامی در بین سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به چشم می‌خورد.  در این میان نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نیز نشان داد بازار طلا بار دیگر در فاز تحکیم گرفتار شده است و تحلیلگران هیچ جهت شفافی برای قیمت طلا در کوتاه‌مدت نمی‌بینند.

    در بازار جهانی فلزات، مس هفته گذشته به رشد 0.35 درصدی بسنده کرد. این فلز سرخ در حالی سه‌شنبه موفق به فتح مجدد کانال 10 هزار دلاری شده بود که در ادامه مجددا تغییر مسیر داد. در بازار واردات چین، تمایل به مبادلات نقدی حداقل بود. با توجه به کمبود ادامه دار فرصت های آربیتراژی، پریمیوم ها کاهش پیدا کردند. قیمت در بازار داخلی چین نیز با توجه به  دسترسی بیشتر به مس کاتد، کاهش پیدا کرد. در حال حاضر موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن افزایش پیدا کرد و به 132 هزار و 450 تن رسید. این در حالی است که موجودی انبار فلزات در بورس شانگهای، در هفته گذشته به ویژه در روزهای پایانی هفته، با کاهش قابل توجهی روبرو شده است. بازار مس انتظار می رود که در نیمه دوم 2021 و 2022 متعادل شود.  سرب اما این هفته رشد 3.4 درصدی را ثبت کرد و میزان افزایش قیمت‌ها در روی و آلومینیوم به ترتیب 1.5 و 0.6 درصد بود.

    برچسب ها