عصر خودرو

با صادرات یک میلیون و ۲۷۵ هزار بشکه در ماه فوریه؛

صادرات نفت ایران به آسیا پس از اجرای برجام ۲۵ درصد افزایش یافت

عصر بازار- صادرات نفت ایران پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه ۱۳۹۴، رو به افزایش گذاشته و تقاضای مشتریان برای خرید نفت ایران بالا رفته ، به گونه ای که واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در این مدت ۲۵ درصد رشد داشته است.

صادرات نفت ایران به آسیا پس از اجرای برجام ۲۵ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در ماه هایی که از اجرایی شدن برجام می گذرد، بسیاری از مشتریان سنتی اروپایی خرید نفت را از ایران از سر گرفتند و خریداران آسیایی نیز واردات نفت را از ایران افزایش داده اند.
    در دوران تحریم، کشورهای آسیایی شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن، عمده ترین خریداران نفت خام ایران بودند و تنها مشتری غیرآسیایی نفت ایران، ترکیه به شمار می رفت.
    هر چند پس از رفع تحریم ها، کشورهای اروپایی تمایل خود را برای واردات نفت ایران ابراز کرده و چندین محموله نفت ایران نیز روانه پایانه های نفتی قاره سبز شد، اما آسیا همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود.
    گزارش ها نشان می دهد میزان صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی، پس از رفع تحریم ها در ژانویه 2016(دی- بهمن 1394) افزایش یافته ، به گونه ای که در ماه فوریه 2016(بهمن- اسفند1394) نسبت به ماه مشابه سال 2015 حدود 25 درصد رشد داشته است.
    اداره کل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز در گزارشی که به تازگی منتشر کرد، اعلام کرده است، اطلاعات اولیه در زمینه حمل و نقل نفتکش ها نشان می دهد در ماه فوریه سال جاری، ایران توانست صادرات نفت خام خود را به کشورهای هند و کره جنوبی به دو برابر سطح پیش از تحریم ها افزایش دهد و این امکان وجود دارد روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران به بازار آسیا در ماه های آینده نیز ادامه یابد.
    همچنین براساس این اطلاعات، مجموع واردات نفت خام چهار مصرف کننده بزرگ آسیا (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) از ایران در ماه فوریه 2016 به یک میلیون و 280 هزار بشکه در روز رسید که حدود 300 هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.
    چین در ماه فوریه 2016 به میزان روزانه 538 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن که 532 هزار بشکه بود رشد 1.2 درصدی دارد.
    هند نیز در ماه فوریه سال جاری میلادی روزانه 215 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به واردات 112هزار بشکه در ماه مشابه سال گذشته رشد 112 درصدی نشان می دهند.
    صادرات نفت ایران به کره جنوبی نیز در ماه مذکور با رشد 95.4 درصدی از 144 هزار بشکه در فوریه سال 2015 به روزانه 283 هزار بشکه در فوریه سال 2016 رسید.
    صادرات نفت ایران در ماه فوریه تنها به ژاپن کاهش داشت به طوری که با کاهش دو درصدی از 244 هزار بشکه در روز در فوریه 2015 به 240 هزار بشکه در فوریه 2016 رسید.
    مجموع صادارت نفت ایران به مشتریان آسیایی در ماه فوریه سال جاری میلادی 24.6درصد رشد داشته و از یک میلیون و 23 هزار بشکه در روز در فوریه 2015 به یک میلیون و 275 هزار بشکه در فوریه سال جاری میلادی بالغ شد.
    ایران می کوشد با لغو تحریمهای بین المللی، به تدریج سهم از دست رفته خود را در بازارهای آسیا و اروپا احیا کند.
    با اجرایی شدن برجام، پالایشگاه های آسیایی و اروپایی، مذاکره هایی را با ایران آغاز کردند تا بتوانند خرید نفت را از ایران افزایش دهند که شماری از این مذاکره ها به نتیجه رسیده و منجر به امضای قرار داد نیز شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها