عصر خودرو

سنگ آهنی‌ها نفس راحت می‌کشند

عصر بازار- شاخص قیمت سنگ آهن ایران در هفته‌های اخیر در محدود ۵۲ دلار ثابت مانده و نوسان کمی را در مقایسه با سال گذشته داشته است و به این ترتیب تولیدکنندگان این ماده در ایران و دنیا بار دیگر نفس راحتی میکشند.

سنگ آهنی‌ها نفس راحت می‌کشند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از افزایش قیمت فولاد چین، بازار سنگ آهن نیز تا حدودی از پایین بودن قیمتها رهایی یافت و در شرایطی که قیمت سنگ آهن به کمتر از 40 دلار رسید و پیش بینی می‌شد که در سال 2016 به زیر 30 دلار هم برسد، قیمتها در این بازار روند صعودی به خود گرفت و بار دیگر سنگ آهنی‌ها شاهد افزایش قیمت به بالاتر از 60 دلار هم بودند.

    در عین حال برخی کارشناسان بر این باورند که این افزایش قیمت مقطعی و ناشی از تاثیرات روانی افزایش قیمت فولاد است و با توجه به مازاد عرضه سنگ آهن در دنیا، قیمت این ماده معدنی باز هم در سال 2016 دچار کاهش خواهد شد.

    از سوی دیگر گفته می شود که طی سال های آینده هند به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن احتمالا جای چین را خواهد گرفت که در آن صورت دوباره شاهد بهبود اوضاع سنگ آهن خواهیم بود.

    اما سنگ آهن ایران نیز که متاثر از قیمت های جهانی در سال گذشته با افت قیمت شدیدی روبرو شد و شاخص قیمت آن تا 35 دلار هم رسید، بار دیگر با قیمتهای جهانی در مسیر صعودی قرار گرفت و حتی در دومین هفته از ماه سوم میلادی، شاخص قیمت سنگ آهن ایران که توسط موسسه بین المللی متال بولتن اعلام می شود روی رقم 57 دلار ایستاد.

    این شاخص در هفته های اخیر با کمی کاهش مواجه شد و در نهایت بیش از یک ماه است که شاخص قیمت سنگ آهن ایران در محدود 52 دلار تثبیت شده و از نوسان کمی برخوردار است.

    برخی از تولیدکنندگان فولاد اما معتقدند که ایران در سال جاری نباید زیاد به فکر قیمت های بازار سنگ آهن باشد، چراکه با تلاش برای افزایش میزان تولید فولاد در کشور، باید بیشتر به فکر تکمیل زنجیره فولاد و ساخت کارخانه های گندله سازی و تامین نیاز داخل بود.

    هرچند که برخی از کارشناسان هنوز معتقدند که برنامه ریزی ایران برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا 10 سال آینده امری دور از ذهن و انجام نشدنی است، چراکه نه تنها رسیدن به این میزان تولید مشکل است، بلکه پیدا کردن بازارهای صادراتی برای فروش این محصولات نیز با مشکل مواجه است.

    به هر حال سنگ آهن ایران که به نظر می رسید در سال 2016 از وضعیت نابسامانی برخوردار باشد، برخلاف پیش بینی ها در روند خوبی قرار گرفته و انتظار می رود که در سال های آینده بازار این ماده معدنی بیش از پیش بهتر شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها