عصر خودرو

کاهش قیمت جهانی گاز و مسابقه تولیدکنندگان بزرگ برای ارزان فروشی

عصر بازار- افزایش حجم ذخیره‌سازی گاز در آمریکا نسبت به ۱۷ سال گذشته موجب شد تا قیمت جهانی گاز روند نزولی خود را طی کند.

کاهش قیمت جهانی گاز و مسابقه تولیدکنندگان بزرگ برای ارزان فروشی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، قیمت تک محموله LNG در بازارهای آسیا برای تحویل آتی 15 سنت کاهش پیدا کرده است و به 4.5 دلار در هر میلیون بی تی یو رسیده است، همچنین وضعیت دیگر بازارهای گاز جهان نیز همین گونه است و نشان از افزایش قیمت گاز نیست.

    افزایش واردات گاز از طریق خط لوله در اروپا علی‌رغم کاهش قیمت گاز LNG منجر به کاهش بیشتر قیمت این نوع گاز شده است و پیش بینی‌ها نیز حکایت از این دارند که احتمال بازگشت قیمت گاز LNG در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

    اما نکته حائز اهمیتی که تمام تحلیلگران و موسسات بین المللی انرژی به آن اشاره داشتند افزایش حجم ذخیره سازی گاز در آمریکا است که در 17 سال گذشته بی سابقه بوده است.

    افزایش ذخیره‌سازی گاز آمریکا موجب شده است تا قیمت گاز در بازارهای مختلف روند کاهشی داشته باشد به همین دلیل انتظار براین است که آمریکا از تولید گاز خود در آینده نزدیک بکاهد تا احتمال رشد قیمت گاز وجود داشته باشد.

    احمد جزایری یکی از کارشناسان بین المللی انرژی چندی قبل با اشاره به بازیگران اصلی بازار گاز در جهان گفته بود: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شیب سقوط آزاد قیمت جهانی گاز تندتر شده به طوری که قیمت گاز در بازار شمال شرق، جنوب غرب اروپا و NBP انگلیس تا محدوده 4 دلار و 20 سنت کاهش یافته است.

    این تحلیلگر بازار گاز با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند عرضه و تقاضا، قیمت هر میلیون BTU ال‌ان‌جی در ادامه سال 2016 میلادی به کمتر از 4 دلار کاهش یابد، تصریح کرد: سقوط قیمت گاز منجر به توقف سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید تولید گاز و ال‌ان‌جی در کشورهای مختلف جهان از جمله استرالیا و برخی از کشورهای آفریقایی شده است.

    این کارشناس اقتصاد انرژی از وجود مازاد عرضه در بازار، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و افزایش ذخیره‌سازی گاز به ویژه در آمریکا به عنوان مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت گاز نام برد و افزود: علاوه بر این کاهش قیمت نفت هم یکی از دلایل اساسی سقوط آزاد قیمت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به شمار می‌رود.

    وی با اعلام اینکه براساس آخرین برآوردها، تا 26 فوریه سال جاری میلادی، سطح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در آمریکا با افزایش 71 میلیارد فوت مکعبی به بیش از 2536 میلیارد فوت مکعب رسیده است، اظهار داشت: علاوه بر این، ذخیره‌سازی گاز در اکثر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده بیش از 30 درصد بالاتر از متوسط پنج سال اخیر است که این افزایش ذخایر منجر به تضعیف قیمت گاز در بازار شده است.

    جزایری با یادآوری اینکه همزمان با مسابقه تولیدکنندگان برای افزایش عرضه بیشتر گاز به بازار، مصرف‌کنندگان گاز به یک اتحاد دست یافته‌اند، بیان کرد: از این رو اخیراً سه شرکت بزرگ مصرف‌کننده گاز شامل کوگاز کره جنوبی، سینوک چین و JERA ژاپن اخیراً تفاهمنامه‌ای به منظور ائتلاف بیشتری در بازار گاز امضا کرده‌اند.

    این تحلیلگر بازار نفت و گاز با بیان اینکه این سه شرکت آسیایی در مجموع 30 درصد از کل تقاضا در بازار ال‌ان‌جی جهان را به خود اختصاص داده‌اند، تاکید کرد: با امضای تفاهمنامه بین این سه شرکت، زمینه تضعیف بیشتر بازار و اخذ امتیاز بیشتر خریداران از فروشندگان فراهم می‌شود.

    وی با اعلام اینکه در کنار ائتلاف تاریخی مصرف‌کنندگان گاز، اما تولیدکنندگان بزرگ این حامل انرژی پاک نه تنها به هیچ توافق و هماهنگی دست نیافته‌اند که یک مسابقه افزایش تولید و عرضه را در بازار آغاز کرده‌اند، یادآور شد: قطر، نروژ و روسیه به عنوان سه تولیدکننده و صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی جهان، تغییراتی را در بندهای قراردادی و انعطاف بیشتر در میزان برداشت را اعمال کرده‌اند که این رویکرد می‌تواند برای این کشورها منجر به جذب مشتری و حفظ بازارهای آنها شود.

    جزایری از استرالیا و ایالات متحده آمریکا به عنوان دو تازه‌وارد بازار گاز یاد کرد و افزود: در طول یک سال گذشته با وجود سقوط قیمت‌ها، اما حجم صادرات گاز روسیه، نروژ و قطر نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

    این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه اخیرا به عنوان نمونه شرکت رأس گاز قطر اعطای امتیازهای قراردادی به پترونت هند و پاکستان را در دستور کار قرار داده است، گفت: دادن این امتیازها منجر به امضای قراردادهای 15 ساله صادرات ال‌ان‌جی به هند و اخیراً پاکستان شده است.

    این تحلیلگر بازار نفت و گاز با بیان اینکه در شرایط فعلی استرالیا و آمریکا نمی‌توانند خطری برای بازیگران بزرگ بازار گاز باشند، تصریح کرد: اما ایران به واسطه در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون ذخایر قابل برداشت گاز و پایین بودن هزینه تولید می‌تواند یک رقیب سرسخت برای روسیه، قطر و نروژ در بازار باشد.

    وی با اعلام اینکه هم‌اکنون سیاست ایران صادرات گاز به کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج‌فارس و کشورهایی همچون عراق، عمان و امارات متحده عربی است، اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکا هم نمی‌تواند رقیب جدی برای ایران در بازار گاز خلیج‌فارس و منطقه خاورمیانه باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها