عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه:

صف های خرید و فروش، زوج و فردی شده است

عصر بازار- شرایط بازار بعد از عید به گونه ای شده که به نظر می رسد بعد از یک رشد حدود ۳۰ درصدی در شاخص کل که با لیدری صنعت خودرو و صنعت پیمانکاری و همچنین پالایشگاهی همراه بوده، دارد وارد فاز استراحت می شود .

صف های خرید و فروش، زوج و فردی شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه افزود: دلیل این اتفاق هم این است که اولا شرکت ها بودجه مناسبی به بازار ارائه ندادند یا به عبارتی آن چیزی را که سرمایه گذاران توقع داشتند، ندادند. دیگر اینکه  قیمت  های نفت و کامودیتی ها ، بازار را در سطح بین المللی حمایت نکرد؛ یعنی نفت 30-20 درصد رشد کرد، ولی به نظر می رسد که چندان توان رشد بالاتر را ندارد.

    مهدی طحانی با بیان اینکه بورس الاکلنگی است و این روزها صف خرید و فروش هم زوج و فردی شده است، افزود: چیزی که الان می توان انتظار داشت بازار به آن خوش بین باشد، بحث شعار امسال است؛  یعنی اقدام و عمل که به نظر می رسد باید عملیاتی شدن آن را بعد از چهار دور شعار اقتصادی گذشته جدی تر گرفت .

    وی همچنین به موضوع کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم که کاهش نرخ سود بانکی هم با توجه به همگام شدن کاهش نرخ تورم، در آینده نزدیک به محدوده 16 درصد کاهش پیدا کند .

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه سپس با بیان اینکه  این دو مورد، عوامل خوبی هستند ولی هر دو انتظاری اند اظهار داشت:  متاسفانه  عوامل واقعی در سودآوری شرکت ها به وقوع نپیوسته  است؛ به جز صنعت خودروسازی و مدیران آن که خیلی در تلاش اند شرکت های خود را با تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی مجهز کنند در اکثر صنایع، چنین انگیزه ای را به این قوت نمی بینیم .

    وی ادامه داد: اگر این صنعت را کنار بگذاریم صنایع دیگر تقریبا یا هنوز چیزی به بازار اعلام نکرده اند یا اتفاق خاصی درون آنها رخ نداده که ببینیم واقعا از نظر سود و زیان چه وضعی دارند .

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه گفت: متاسفانه شاهد هستیم هم اکنون سهل الوصول ترین روش اصلاح ساختار مالی در بازار مورد استفاده قرار می گیرد که تجدید ارزیابی دارایی هاست. در این روش، دارایی های سه سال پیش - یعنی خاک و درخت و ساختمان - را به روز می کنند و جزو سرمایه قرار می دهند .

    طحانی سپس به صنعت بانکداری اشاره و تصریح کرد: سهام داران عمده این صنعت علیرغم پتانسیل بالا؛ هنگام رشد قیمتی، اقدام به عرضه سهام خود می کنند و سهام دار خرد هم به این رفتار منفی می نگرد و بر اساس آن عمل می کند.

    طحانی با این حال چشم انداز کلی بازار سرمایه را مثبت دانست و گفت: البته این مثبت شدن یکی از دلایلش این است که درون دیگر بازارها از جمله طلا و ارز خبری نیست و اگر تا سه چهار ماه آینده در بازار سهام اتفاقی نیفتد،  با کاهش سود سپرده های بانکی انتظار می رود که این بار دلار گران شود ، مگر اینکه دولت با اقتدار بیشتری عمل کند . چرا که  به هر حال این پول دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردد و دلار هم کاملا  پتانسیل لازم را برای بالا رفتن دارد .

    وی ادامه داد: از آنجا که  سیستم بانکی راس همه صنایع است ، دولت باید  ابتدا از سیستم بانکی شروع و آن را اصلاح کند، دولت که  تعهدات خود را به سیستم بانکی ادا کند و این  سیستم  درست شود مابقی جریانات هم اصلاح خواهد شد. بعد از آن می توانیم امیدوار باشیم که تولید نفس بکشد و بورس هم به تناسب آن سودآوری داشته باشد.

    طحانی در پاسخ به این سوال که چرا سودی را که در هفته اول بعد از تعطیلات سال جدید در بازار سهام شاهد بودیم در هفته دوم نداشتیم ، گفت: عده ای هم اکنون به سودآوری رسیده اند و می فروشند؛ چون بازار هم 5 درصدی شده و حجم مبناها پایین آمده، ترجیح می دهند در مسیر پایین تر خرید کنند ؛ یعنی منتظر می مانند و این انتظار  طبیعتا از حجم معاملات کم می کند.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در خصوص اقبال بازار به صنعت خودروسازی هم گفت: طبعا وزیری که پشت صنعت خود ایستاده، سرمایه گذاران و شرکت های خارجی را هم متقاعد می کند که سرمایه گذاری در ایران به نفع آنهاست  و مدیران خودروسازی هم انصافا پای کار هستند و دارند تلاش می کنند تا بتوانند این صنعت را نجات دهند.

    طحانی خاطرنشان کرد: با هیجانی که در صنعت خودرو افتاده، بعضی از خودروسازان تا سه سال بعد هم نمی توانند سود تقسیم کنند و  به نظر می رسد در این زمینه، بازار دچار بیش واکنش مثبت شده است . یعنی بیشتر از آنچه که باید باشد، دارد به صنعت خودرو اهمیت می دهد. دلیل آن هم شاید این باشد که بازار سهم دیگری پیدا نمی کند که دل سهامداران و مدیران آن تا این حد برای سهمشان بسوزد. اما  اینکه ارزش سهام خودرویی مطابق واقعیت هست یا نیست مقوله دیگری است.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه ادامه داد: حق تقدم های سهامداران خودرویی که سهام این شرکت ها را خریده اند مخصوصا آنها که سایپا داشته اند، در افزایش سرمایه ها  آزاد نشده و تبدیل به سهم نشده، لذا باید بحث هایی را مطرح کنند تا بتوانند سهامشان را خالی کنند .

    وی اظهار داشت: من نمی گویم وضع صنعت خودروسازی مطلوب نیست ولی می گویم این صنعت با یک دوره نوسانی و اصلاح فرسایشی رو به رو می شود؛ مگر آمار سه ماهه آنها که باید منتظر ماند و دید آیا وضعیت جدیدی را پیش روی ما می گذارد که آن هم بعید می دانم . چون اینها می خواهند از اردیبهشت شروع کنند و بنابراین اولین آماری که می توان روی آن حساب کرد آمار 9 ماهه است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو