عصر خودرو

نماینده سابق ایران در اوپک:

ایران پیش از نشست دوحه لابی‌گری کند

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که نباید برخورد ایران در مورد شرکت در نشست دوحه برخورد سردی باشد و می‌گوید که ایران می‌تواند با لابی‌کردن با کشورهای همسو با خود در نتیجه نهایی این نشست موثر واقع شود.

ایران پیش از نشست دوحه لابی‌گری کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدعلی خطیبی درباره‌ی این‌که ایران باید چه موضعی را در برابر نشست دوحه پیرامون طرح فریز نفتی اتخاذ کند؟ گفت: این‌که حاضر نیستیم تولید خود را به دلیل تحریم‌ها فریز کنیم درست است، اما نباید این موضوع باعث شود که در نشست دوحه شرکت نداشته باشیم، چرا که این امر بهانه را دست کشورهایی مانند عربستان می‌دهد.

    وی ادامه داد: نه تنها ایران باید به طور حتمی در این نشست شرکت کنند، بلکه باید این شرکت فعالانه باشند و ما مواضع خود را اعلام کرده و سعی کنیم در این مورد به توافق برسیم.

    نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: ما در شرایط فعلی مسلما نمی‌توانیم تولید خود را فریز کنیم، اما دیگران به خصوص کشورهایی که طی سال‌های گذشته تولید و صادرات‌شان را افزایش داده‌اند نه تنها باید در طرح فریز تولید نفت شرکت داشته باشند بلکه باید تولید خود را نیز کاهش دهند.

    خطیبی با تاکید بر این‌که عدم همراهی ایران با سیاست فریز تولید با حضور فعال در جلسات مربوط به این مغایر نیست، اظهار کرد: شرکت‌های ایران در نشست اوپک می‌توانند موثر باشند، چرا که ما به کل این قضیه که باید بازار نفت مدیریت شود و نباید اضافه تولید کشور‌ها افزایش پیدا کند معتقدیم.

    وی در پاسخ به این سوال سیاست فعالانه ایران در این نشست با توجه به عدم همراهی‌اش با این طرح چه می‌تواند باشد، تصریح کرد: اول از همه نباید ایران به صورت سرد با موضوع نشست دوحه برخورد کند این راه‌حل درستی نیست که بگوییم اگر وقت کنیم به نشست می‌آییم و اگر نه نمی‌آییم این موضوع موضع ایران را تضعیف می‌کند و ما باید در این زمینه هوشیار بوده و بهانه را به دست دیگران ندهیم.

    نماینده سابق ایران در اوپک اظهار کرد: از سوی دیگر ایران باید مثل همیشه پیش از برگزاری اجلاس مواضع خود را با همسویانش هماهنگ کرده و در واقع با کشورهای اوپکی و غیراوپکی که در دوحه شرکت می‌کنند و از همراهان و همسویان ایران به حساب می‌آیند لابی کنند.

    خطیبی تصریح کرد: در این صورت عربستان نیز هنگام شرکت در اجلاس وقتی ببیند اکثریت نظر یکسانی دارد نمی‌تواند مقاومت کرده و راه دیگری در پیش بگیرد.

    به گفته وی ایران باید با مذاکره با کشورهای اوپکی و غیراوپکی همسوی خود جناحی واحد تشکیل داده و کشورهایی را که می‌خواهند در تصمیم‌گیری نشست دوحه اخلال ایجاد کنند را مجبور به پذیرفتن مدیریت بازار می‌کند.

    نماینده سابق ایران در اوپک درباره‌ی سابقه همکاری اوپک و غیراوپک بر سر مدیریت بازار نفت خاطر نشان کرد: وقتی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند برای تمام کشورهای صادر‌کننده یک ضرر به حساب می‌آید و همه با هم خواستار بهبود قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات به بازار می‌شوند، چرا که زیان عدم ثبات بازار نفت متوجه همه کشورهای صادر‌کنده از جمله اوپک و غیراوپکی است.

    خطیبی ادامه داد: در حال حاضر نیز از مطالبه عمومی کشور‌ها این است که نوعی هم‌افزایی به منظور مدیریت بازار به وجود آید.

    وی با تاکید بر این‌که حتی اگر شانس زیادی برای به نتیجه رسیدن نشست دوحه نبینیم باید در این مسیر تلاش کنیم، گفت: ما باید به هر صورت دیپلماسی فعال خود را اتخاذ کرده و حضور فعال در این نشست داشته باشیم.

    نماینده سابق ایران در اوپک افزود: ونزوئلا که آغازگر این جنب‌وجوش بین کشورهای صادر‌کننده نفت بود نیز بارها با آمدن وزیر نفت و حتی مقامات بالاتر وارد مذاکره با کشورهای منطقه شد تا بالاخره توانست پایه‌ریزی توافقی را انجام دهد، ایران نیز باید به این شکل فعالانه‌تر و امیدوارانه‌تر عمل کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها