عصر خودرو

اظهارات مقامات سعودی روند افزایشی قیمت نفت را شکست

احتمال بازگشت نفت به زیر ۳۰ دلار

عصر بازار- روند نزولی قیمت‌های نفت خام در هفته منتهی به اول آوریل ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که اگرچه در ابتدای هفته عوامل موجود در آمریکا به علاوه احتمال توافق در مورد تثبیت تولید نفت باعث افزایش قیمت‌های نفت خام شده بود اما اظهارات مقامات عربستان سعودی در مخالفت با پیوستن به طرح فریز نفتی، قیمت نفت را بار دیگر کاهش داد و حالا موسسه بارکلی پیش‌بینی کرده که ممکن است قیمت‌های نفت خام مجددا به سطح ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

احتمال بازگشت نفت به زیر ۳۰ دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در ابتدای هفته منتهی به اول آوریل سال جاری میلادی عوامل فعال در بازار باعث تقویت قیمت‌های نفت شده بودند که در این بین می‌توان به موضع محتاطانه آمریکا برای افزایش نرخ بهره در این کشور اشاره کرد. همچنین در ابتدای هفته، کاهش دکل‌های حفاری نفت آمریکا به 362 دستگاه که کمترین میزان ثبت‌شده در نوامبر 2009 تاکنون است نیز تقویت قیمت نفت منجر شد. علاوه بر آن آمریکا با کاهش 16 هزار بشکه‌ای، تولید نفت خام روزانه خود را به 9.02 میلیون بشکه رساند که این میزان نیز کمترین میزان از نوامبر 2014 تاکنون به‌شمار می‌رود.

    اما عاملی که در کنار عوامل بازار آمریکا در افزایش قیمت نفت در ابتدای این هفته بسیار موثر واقع شد، احتمال توافق بین کشورهای اوپک و غیراوپک برای تثبیت تولید نفت بود، چرا که دبیر کل اوپک اعلام کرده بود 15یا 16 کشور در نشست دوحه قطر شرکت خواهند کرد.

    اگرچه در کنار حمایت اکوادور، ونزوئلا و عمان، ایران اعلام کرده بود که در برنامه تثبیت تولید مشارکت نمی‌کند و لیبی نیز گفته بود که به طور کلی در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد، اظهارات مقامات عربستان باعث شد روند صعودی قیمت نفت متوقف شود و روند نزولی همیشگی به جریان بازار نفتی بازگردد.

    در اواخر هفته میلادی، یکی از مقامات عربستان سعودی اعلام کرد که در صورت افزایش تولید از سوی هر کدام از تولید‌کنندگان نفت، عربستان نیز صادرات خود را افزایش خواهد داد. به این ترتیب با ترغیب ایجادشده، قیمت‌های نفت خام تحت فشار قرار گرفت و روند صعودی قیمت متوقف شد؛ البته درا ین میان وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد که هنوز اظهارنظر در مورد تثبیت تولید نفت زود است و عربستان نیز به طور رسمی اعلام نکرده است که در صورت عدم مشارکت ایران تولید خود را افزایش خواهد داد. با این حال به محض اینکه بازار احتمال داد که این نشست بدون نتیجه خواهد بود قیمت‌ها دچار روند نزولی شد. به ویژه اینکه بلومبرگ اعلام کرد تولید نفت مارس با افزایش 64 هزار بشکه‌ای به 33.09 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    علاوه بر این عوامل، افزایش 2.3 میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا نیز به ضعف قیمت‌ها کمک کرد. با در نظر گرفتن همه این عوامل موسسه بارکلی پیش‌بینی کرد که ممکن است قیمت‌های نفت خام مجددا به سطح 30 دلار در هر بشکه کاهش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها