عصر خودرو

گشایش یک کانال بانکی برای تسویه بدهی نفتی دهلی نو به تهران

فروش نفت به هند با واحد پول روپیه یا در ازای کالا پایان یافت

عصر بازار- وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: فروش نفت ایران به هند به صورت روپیه متوقف شده است و از این پس مطالبات نفتی به صورت یورو دریافت می شود.

فروش نفت به هند با واحد پول روپیه یا در ازای کالا پایان یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «بیژن زنگنه» عصر شنبه در حاشیه نشست مشترک هیات های اقتصادی ایران و هند در اتاق بازرگانی تهران افزود: در مذاکرات مقام های هندی و بانک مرکزی ایران اعلام شد یک کانال بانکی برای واریز بدهی های نفتی گشوده شده و قرار است در روزهای آینده دو کانال دیگر نیز باز شود.
    وزیر نفت اضافه کرد: طرف هندی اعلام کرده است بلافاصله پس از باز شدن کانال های بانکی بدهی خود را پرداخت می کند.
    زنگنه میزان بدهی نفتی هند را 6 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این بدهی متعلق به بانک مرکزی ایران است که آن را پیگیری می کند.
    وی درباره پرداخت بدهی ایران به صورت خرید کالا نیز اعلام کرد: خرید کالا از هند در ازای مطالبات نفتی متوقف شده است.
    وی درباره ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به هند از مسیر دریا گفت: هنوز تفاهمی در این زمینه وجود ندارد و هندی ها باید طرح های خود را بررسی و به ایران اعلام کنند.
    وی ادامه داد: دو گزینه صادرات از طریق خط لوله و ال ان جی به هند وجود دارد که باید بررسی شود.
    وی درباره همکاری دهلی نو و تهران برای توسعه میدان گازی فرزاد بی گفت: هند موافقت کرده است گاز تولیدی این میدان را دریافت کرده و به فروش برساند.
    وی اضافه کرد: هندی ها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران تمایل دارند که ایران نیز قبول کرده است خوراک مورد نیاز این واحدها را تامین کند.
    زنگنه درباره ایرادهای وارد شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور به قراردادهای جدید نفتی گفت: مذاکراتی با این سازمان برگزار و راه حل هایی را برای رفع ایرادات و نگرانی ها ارائه کرده ایم.
    وزیر نفت درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: هنوز برنامه ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.
    وزیران نفت ایران و هند امروز (شنبه) سند همکاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد بی، همکاری های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران به هند و همکاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» را امضا کردند.
    میدان گازی «فرزاد بی» در مجموعه ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه ای سرشار از منابع گاز و میعانات است و در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدانهای گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس قرار دارد.
    امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه میدان یاد شده با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به سال 2000 میلادی مربوط می شود؛ اما این قرارداد در بخش اکتشاف اجرا شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.
    قرار است «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند و منابع طبیعی هند، امروز (یکشنبه) در سفر به چابهار، از محل ساخت یک مجتمع پتروشیمی برای تولید کود شیمیایی بازدید کند. شرکت های هندی در سرمایه گذاری این مجتمع دست داشته اند.
    دولت هند اکتبر 2014 ( آبان- آذر 1393) با سرمایه گذاری برای ساخت یک لنگرگاه باری چندمنظوره و دو پایانه کانتینری در بندر چابهار موافقت کرد.
    هند قرار است پنج میلیارد و 370 میلیون روپیه (نزدیک به 85 میلیون دلار) در توسعه بندر چابهار هزینه کند و یک میلیارد و 300 میلیون روپیه دیگر را در 10 سال آینده برای پایدارسازی این طرح از نظر تجاری اختصاص دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها