عصر خودرو

بررسی افت و خیز فلزات اساسی

خط قرمز برای فلز سرخ

عصر بازار- با شروع معاملات فلزات اساسی در هفته چهارم فروردین ماه قیمت اکثر فلزات پایه در بازار داخلی با روند نزولی مواجه و موجب تشکیل صف فروش در این بازار شد.

خط قرمز برای فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس فروشندگان با توجه به کاهش بیشتر قیمت‌ها و اطمینان از ادامه این روند ترجیح دادند تا برای جلوگیری از زیان بیشتر، کالاهای خود را هر چه زودتر و قبل از افت بیشتر قیمت‌ها به فروش برسانند.به گفته یکی از فعالان بازار از آنجا که محصولات انبار شده قبل از سال جدید با ارز گرانتری خریداری شده بود در نتیجه با روند نزولی متغیرهای تاثیر‌گذاری همچون نرخ ارز و بورس فلزات جهانی موجب عکس‌العمل سریع فروشندگان برای فروش محصولاتشان شد تا جایی که برخی از فروشندگان چوب حراج به محصولاتشان زدند.همچنین از آنجا که عرضه در بازاربه شدت بالا رفته است در نتیجه نبود تقاضا موجب بی‌رونقی معاملات شده است، البته این بی‌رونقی با رکود مطلق بسیار متفاوت است، چرا که فعالان بازار معتقدند به زودی با قیمت واقعی این محصولات روبه‌رو خواهیم شد.از سویی پیش‌بینی‌ها نشان می‌ دهد که با ریزش نرخ این فلزات در بورس لندن و ادامه کاهش نرخ ارز، روند فلزات پایه تا انتهای هفته با افت بیشتری رو‌به‌رو خواهد شد. قیمت مس و دیگر فلزات اساسی طی روزهای اخیر در بورس فلزات لندن در مسیر نزولی قرار داشته و قیمت فلز سرخ در محدوده پایین ترین میزان در یک ماه اخیر قرار گرفته است. این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند قیمت مس و دیگر فلزات اساسی در ماه‌های آینده افت بیش از 500 دلاری در هر تن را تجربه خواهد کرد.

    افت 800 دلاری مس چه تاثیری بر بازار داخلی خواهد گذاشت

    تغییرات بهای فلز سرخ و دیگر فلزات اساسی عموما تحت تاثیر ارزش دلار و پیش‌بینی شرایط اقتصاد چین قرار دارد که البته اخیرا این تحولات بیشتر بر روند قیمت مس نمایان بوده است وطی سه ماه گذشته موجب نوسان قیمت‌ها در بازارهای داخلی شده است.اگرچه بهای مس در بازار داخلی طی هفته گذشته رشد محدودی را تجربه کرد، اما این در شرایطی است که افق بازارهای جهانی مثبت نیست. در سه ماه نخست سال جاری میلادی قیمت‌ها رشد محدودی را تجربه کرد و این امر سبب تعجب فعالان بازار شد، زیرا تغییری در وضعیت شاخص‌های اقتصادی چین که بزرگ ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی است ایجاد نشده است. برخی تحلیلگران رشد قیمت‌ها را حاصل کاهش ارزش دلار جهانی می‌دانند. در ماه‌های اخیر اکثر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده که این موضوع همزمان با افول قیمت‌ها نگرانی را برای تولید‌کنندگان به وجود آورده است.بر همین اساس چهار تولیدکننده مس در چین اعلام کردند طی ماه‌های آینده صادرات مس خود را افزایش خواهند داد که اگر چنین شود قیمت مس به شدت کاهش خواهد یافت.البته این احتمال نیز وجود خواهد داشت که حتی اگر صادرات مس از سوی چین افزایش نیابد، وضعیت بازار مس در ماه‌های آینده بهبود نیابد، چرا که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت مس در ماه‌های آینده تا 800 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت که این موضوع همزمان می‌تواند موجب تشدید رکود در بازار داخلی این فلز و افت قیمت آن در بازار داخلی شود.


    مقاومت آلومینیوم در مقابل کاهش نرخ ارز

    عاملی که این روزها سبب فشار بر قیمت فلزات اساسی به ویژه آلومینیوم شده است مربوط به عرضه این محصول است. سال گذشته آنچه در حوزه تحولات بازار فلز نقره‌ای مورد توجه قرار گرفت، مربوط به کاهش ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن است. اما در ماه‌های اخیر ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای افزایش یافته است. اگر اقتصاد چین رونق نیابد دلیلی برای کاهش این ذخیره وجود ندارد و این به معنای فشار بیش از پیش بر قیمت‌هاست که این موضوع به شدت روند قیمتی آلومینیوم در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.البته این در شرایطی است که در اواخر سال گذشته بهای آلومینیوم با وجود کاهش قیمت این فلز در بازار لندن، در بازار داخلی از خود مقاومت نشان داد و روند صعودی در پیش گرفت. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها برای فلز نقره‌ای برای سه ماه آینده کاهشی خواهد بود که این موضوع در کنار کاهش بهای دلار و نفت موجب شکستن مقاومت آلومینیوم در بازار داخلی خواهد شد.به گفته فعالان بازار، طی هفته گذشته هر کیلو بیلت آلومینیوم بین 7 هزار و 100 تا 7 هزار و 300 تومان معامله می‌شد، اما دیروز در بازار داخلی با وجود رشد 46/ 0 درصدی قیمت این محصول در بورس فلزات لندن این فلز با نرخ 6 هزار و 900 تومان به فروش رسید.

    قلع با احتیاط پیش می‌رود

    دیروز بر خلاف آلومینیوم، قلع شاهد افزایش قیمت در بازار داخلی بود. با توجه به اخبار انتشاریافته از سوی بازار لندن، این فلز روز جمعه شاهد رشد 30 دلاری در هر تن نسبت به روز پنج‌شنبه بود که این موضوع به شدت بر قیمت این فلز در بازار داخلی تاثیر گذاشته بود، به‌طوری که قلع روز گذشته با نرخ 61هزار تومان در هر کیلو به فروش رسید. قیمت این فلز در بازار آزاد به بالای 60 هزار تومان در هر کیلو رسیده است هر چند در دامنه‌ای تا 200 تومان در هر کیلو در نوسان است. تحلیلگران معتقدند کاهش ظرفیت تولید قلع و رشد مصرف طی ماه‌های آینده در بازارهای جهانی باعث خواهد شد که قیمت این فلز سه ماه ابتدایی سال جاری شمسی افزایش بیشتری را تجربه کند. تحلیلگران با توجه به اینکه همبستگی بالایی بین نوسان قیمت مس و این فلز وجود دارد و از آنجا که پیش‌بینی‌ها برای فلز سرخ کاهشی است، این احتمال را می‌دهند که قلع بیش از هر فلزی افت کند، زیرا عوامل بنیادین بازار برای کاهش قیمت قلع بسیار مساعد است. البته از ابتدای سال جاری تا‌کنون، نوسان قیمت قلع از دیگر فلزات اساسی کمتر بوده و سرمایه‌گذاران شاهد ثبات تقریبی قیمت آن بوده‌اند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها