عصر خودرو

رشد سریع‌تر تا سال ۲۰۴۰

عطش نفتی هند از چین سبقت می‌گیرد

عصر بازار- در دنیای انرژی، هند در حال تبدیل به یک چین جدید است. آمارها نشان می‌دهد که هندوستان با سرعت رو به رشدی در حال تبدیل شدن به مرکز رشد تقاضای نفت است.

عطش نفتی هند از چین سبقت می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، دومین کشور پرجمعیت دنیا با سرعت رو به رشدی در حال تبدیل شدن به مرکز رشد تقاضای نفت است و این در حالی است که اقتصاد این کشور توسط نوعی از تولید در حال رشد است که چین در تلاش برای دوری کردن از آن است. و همانند چین در دهه گذشته، هند در تلاش برای تضمین آینده انرژی خود از طریق سرمایه‌گذاری در تولیدات جدید در داخل و خارج از کشور بوده است. 

    هند ممکن است نسبت به همسایه شمالی خود دارای یک مزیت باشد. در حالی که عیاشی چین در زمان چرخه-کامل کالاهای اساسی بوجود آمده بود (زمانی که نفت‌خام به مرز 147 دلار رسیده بود)،  جهش هند در زمان بزرگترین فروپاشی قیمت انرژی تاریخ در حال رقم خوردن است.

    در حالی که نفت خام از اواسط سال 2014 تا کنون افتی 50 درصدی را تجربه کرده است، در سال 2015 این کشور جنوب آسیا 60 میلیارد دلار کمتر از سال 2014 در واردات نفت خام هزینه کرده است با وجود اینکه که میزان خرید نفت هند 4 درصد بیشتر بوده است.

    آمیترا سن، تحلیلگر ارشد نفتی انرژی اسپکتز اعلام کرد: «علاوه بر تقویت قیمت‌ نفت، تغییرات سیاسی و ساختاری نیز در راه است که تقاضای نفت هند را در قرار گرفتن در مسیری مشابه با چین اواخر دهه 90 خارج می‌کند. زمانی که تقاضای نفت چین تقریبا برابر با تقاضای کنونی نفت هند بود.»

    در سال 1999، اقتصاد چین تقریبا یک دهم اندازه کنونی خود بود و به دلیل خیابان‌های شلوغ در اکثر شهرهای بزرگ چین نظیر شانگهای، دوچرخه‌ها با تاکسی و اتوبوس‌ها رقابت می‌کردند.

    عطش چین برای انرژی باعث شده تا شرکت‌های این کشور با سرعت بی‌سابقه‌ای به خرید از هر قاره‌ای بپردازند، بر اساس آمار بدست آمده توسط بلومبرگ، ارزش دارایی‌های خارجی انرژی در 10 سال آینده به 169 میلیارد دلار می‌رسد.

    قیمت نفت
    رشد هند در کنار بازگشایی بازارهای ایران بوده است، و این در حالی است که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به دلیل تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری و افزایش تولید محروم بود.  دارمندرا پرادهان، نخست‌وزیر هند اعلام کرد که نماینده خود را در ماه جاری به ایران خواهد فرستاد. هند در نظر دارد تا با ایران برای توسعه بندری در چابهار و نزدیک مرز ایران و پاکستان (800 کیلومتری مرز غربی هند) همکاری کند.

    این دو کشور همچنین در مورد مناطق تجاری و پروژه‌های مشترک واحد‌های پتروشیمی و تولید کودهای شیمیایی به بحث و تبادل نظر پرداختند. بر اساس اظهارات پرادهان توافق میان ایران و هند چند بعدی خواهد بود.

    روند رو به رشد هند
    بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سومین اقتصاد بزرگ آسیا در سال گذشته 4 میلیون بشکه نفت خام مصرف کرده است و انتظار می‌رود در سال جاری ژاپن را هم پشت سر بگذارد. با چنین سرعت رشدی، هند تا سال  2040 و با رسیدن به مصرف روزانه 6 میلیون بشکه و عبور از مصرف روزانه 4.8 میلیون بشکه‌ای چین، به بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام دنیا تبدیل خواهد شد.

    همانند پیشینیان چینی، رشد ناشی از تولید کارخانجات بوده است. کمپین « ساخت در هند» نارندرا مودی،‌ نخست‌وزیر هند در نظر دارد تا سال 2022 در حدود 100 میلیون شغل کارخانه‌ جدید ایجاد کند و سهم تولید کارخانجات را در اقتصاد از 18 درصد در زمان روی کار آمدن خود به 25 درصد افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها