عصر خودرو

افزایش تولید نفت ایران معادل کل تولید نفت قطر است

عصر بازار- ایران قصد دارد تولید نفت خود در سال آینده را به حدود چهار میلیون بشکه در روز برساند که افزایش ظرفیت تولید این کشور در یک‌سال به‌تنهایی معادل کل ظرفیت تولید یکی از اعضای تاثیرگذار اوپک، یعنی قطر خواهد بود.

افزایش تولید نفت ایران معادل کل تولید نفت قطر است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این در حالیست که به عقیده آژانس انرژی بین‌المللی به احتمال زیاد این هدف در شروع دهه آینده میلادی محقق خواهد شد.

    هدفگذاری ایران برای افزایش تولید نفت به چهار میلیون بشکه در روز تا مارس 2017 چند روز پیش از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام شد و به معنای این است که ایران باید روزانه حدود 800 هزار بشکه به تولید خود بیفزاید.

    ایران این برنامه را در شرایطی پیگیری می‌کند که دیگر اعضای اوپک برای دیدار با تولید‌کنندگان بزرگ بیرون این سازمان همچون روسیه در دوحه قطر آماده می‌شوند تا درباره‌ طرح تثبیت سطح تولید نفت برای کاهش اشباع عرضه مذاکره کنند.

    ایران به دنبال بازسازی صنعت انرژی خود و پس گرفتن سهم بازار پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه است. تحریم‌هایی که برای چندین سال ایران را از سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات محروم کرده بود.

    ایران در حال بازگشت به بازار شلوغی است که در آن اشباع عرضه جهانی قیمت نفت را در سال گذشته 30 درصد کاهش داده است.

    براساس اعلام موسسه اطلاعات نفت جودی، ایران از سال 2008 نتوانسته به تولید روزانه چهار میلیون بشکه در روز برسد و آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه فوریه خود اعلام کرد که این کشور احتمالا تا شروع دهه آینده میلادی نیز موفق به بازگشت به این سطح تولید نخواهد شد و ظرفیت تولید ایران تا آن تاریخ روزانه سه میلیون و 940 هزار بشکه برآورد می‌شود.

    ایران قبل از تشدید تحریم‌ها دومین تولید‌کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) بود و عراق در اوت 2012 این جایگاه را از آن خود کرد.

    مقامات ایران می‌گویند: ایران تا زمانیکه سهم بازار خود را که قبل از تحریم‌ها در اختیار داشت پس نگیرد در هیچگونه برنامه توقف تولید مشارکت نخواهد کرد.

    زنگنه گفته است ایران تا مارس سال آینده از تولید کنونی روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکه به تولید روزانه چهار میلیون بشکه خواهد رسید و صادرات خود را نیز از روزانه دو میلیون بشکه به روزانه دو میلیون و 250 هزار بشکه خواهد رساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها