عصر خودرو

شگرد جدید کشورها برای خرید مفت گاز

گاز به کف قیمت بازار رسید

عصر بازار- در سایه کاهش قیمت نفت، سقوط قیمت جهانی گاز و LNG ادامه دارد و در این بین برگزاری مناقصات جدید به شگردی برای کشف و کاهش بیشتر قیمت گاز در بازار آسیا تبدیل شده است.

گاز به کف قیمت بازار رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت خام، بهای گاز طبیعی و LNG هم در بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکا با کاهش بیشتری همراه شد.

    بر این اساس در معاملات منتهی به 28 مارس 2016 میلادی، قیمت هر میلیون BTU گاز مایع شده (LNG) در بازار شمال شرق آسیا با کاهش 20 سنتی حدود چهار دلار و30 سنت معامله شد.

    همچنین در بازار جنوب غرب اروپا هم قیمت هر میلیون BTU گاز مایع شده (LNG) بدون تغییر ثابت ماند و در محدوده چهار دلار داد و ستد شده است.

    این در حالی است که در بازار NBP انگلیس و در ادامه سقوط آزاد قیمت گاز طبیعی، بهای هر میلیون BTU گاز مایع شده (LNG) با کاهش 7 سنتی در محدوده چهار دلار و 9 سنت به مشتریان عرضه شده است.

    در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت هر میلیون BTU گاز مایع شده (LNG) با کاهش 2 سنتی در محدوده یک دلار و 74 سنت معامله شد.

    قیمت گاز در حالی در بازارهای مختلف با کاهش روبرو شده که قیمت هر میلیون BTU گاز مایع شده (LNG) در بازار شمال شرق آسیا سال گذشته 4 دلار و 65 سنت، قیمت گاز در بازار جنوب غرب اروپا 4 دلار و 10 سنت و در بازار NBP انگلیس 6 دلار و 94 سنت و در بازار هنری هاب آمریکا یک دلار و 69 سنت معامله شده است.

    در حال حاضر شکننده بودن تقاضای بهاری برای واردات گاز و وجود مازاد عرضه از مهمترین دلایل سقوط آزاد قیمت گاز طبیعی در سایه کاهش قیمت نفت خام به شمار می‌رود.

    در بازار آسیایی برخی از کشورهای بزرگ واردکننده LNG اقدام به برگزاری مناقصاتی به منظور کشف قیمت جدید گاز و کاهش احتمالی قیمت‌ها کرده‌اند به طوری که تاکنون در مناقصات برگزار شده در تایوان، هند، تایلند و ژاپن، قیمت فروش گاز در قالب محموله‌های LNG با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

    در بازار اروپا هم به دلیل افزایش قابل توجه واردات گاز طبیعی از مسیر خط لوله، تقاضا برای خرید LNG به شدت کاهش یافته به طوری که آمارهای رسمی از کاهش تخلیه و پهلوگیری کشتی‌های حامل LNG در ترمینال های اسپانیا به عنوان بزرگترین پایانه واردات LNG اروپا حکایت دارد.

    علاوه بر این، در بازار هنری هاب آمریکا، حجم ذخیره‌سازی گاز طبیعی با افزایش به 71 میلیارد مترمکعب در طول 17 سال گذشته تاکنون رقم بی‌سابقه بوده که این افزایش ذخیره‌سازی، منجر به شکننده شدن قیمت گاز طبیعی در بازار شده است.

    در بازار چین هم به دلیل مشکلات ناشی از بیکاری گسترده مردم، دولت چین فعلاً از تعطیل کردن نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز صرف‌نظر کرده است که ادامه مصرف زغال‌سنگ در نیروگاه چینی، تقاضا برای واردات و خرید گاز طبیعی را به شدت کاهش داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها