عصر خودرو

وزیر نفت و گاز هند در دیدار با سیف:

هند به زودی بدهی خود را به ایران پرداخت می‌کند

عصر بازار- وزیر نفت و گاز کشور هند اطمینان داد بدهی این کشور به ایران را به زودی از طریق سه بانک معرفی شده از سوی ایران پرداخت می‌کند؛ بر همین اساس، پرداخت بدهی به محض اعلام حساب ها و جزییات آن انجام خواهد شد.

هند به زودی بدهی خود را به ایران پرداخت می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ولی‌اله سیف در جلسه صبح امروز خود با وزیر نفت و گاز هند، با اشاره به روابط تاریخی خوب و گسترده بین دو کشور، تصریح کرد: با عزم مسئولان ایران و هند و شرایط مساعد پسابرجام، سعی در ارتقای روابط و گسترش فعالیت‌های اقتصادی داریم و خوشبختانه زمینه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور بسیار وسیع است و تاکنون بخش کوچکی از این ظرفیت ها استفاده شده است.

    وی پیش نیاز هرگونه فعالیت اقتصادی بین کشورها را برقراری روابط بانکی دانست و گفت: قبل از تحریم، روابط بانکی مناسبی بین ایران و هند وجود داشت و با توجه به فضای مثبت ایجاد شده می‌توان این روابط را تقویت کرد.

    وی افزود: بانک‌های هندی می‌توانند نقش بانک‌های اروپایی را برای تسویه حساب بین دو کشور برعهده گیرند و با سرعت عمل بیشتری، خدمات بانکی با استانداردهای بانک‌های اروپایی را به ما ارایه دهند.

    رییس‌کل بانک‌مرکزی در این جلسه از وزیر نفت و گاز هند خواست، پرداخت‌های این کشور مستقیماً به حساب‌های معرفی شده توسط ایران و با ارز یورو انجام شود.

    سیف در مورد تاسیس شعب بانک‌های دو کشور اظهار کرد: کشور هند هرچه سریعتر به درخواست تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در آن کشور رسیدگی کند و اطمینان داد ایران نیز متقابلاً برای تاسیس شعب بانک‌های هندی، اقدام لازم را انجام دهد.

    رییس کل بانک مرکزی همچنین از وزیر نفت و گاز هند خواست، دولت این کشور به صورت رسمی، رفع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران را به شبکه بانکی اعلام کند چرا که تحقق اهداف تجاری و اقتصادی دو کشور به تسهیل در روابط بانکی نیاز دارد. دراین خصوص توافق برجام و قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت شفاف دامنه مجاز فعالیت‌های بانکی را اعلام کرده است و بانک‌های هندی براین اساس می توانند روابط خود را با بانک های ایران آغاز کنند.

    وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه ACU برای تسویه بین کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: اتحادیه ACU می‌تواند در تسویه حساب‌ها نه تنها میان دو کشور، بلکه میان تمام کشورهای عضو، یاری‌رسان باشد و باید توجه بیشتری به این اتحادیه شود.

    تمایل هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه گازی ایران
    وزیر نفت و گاز هند به طرف ایرانی اطمینان داد کشورش متعهد به پرداخت تمام بدهی خود به ایران است و گفت: در این خصوص قبلا توافق‌هایی حاصل شده و دو طرف پذیرفتند که دلار آمریکا به عنوان مبنای محاسبه قرار گیرد؛ پرداخت بدهی نیز به محض اینکه حساب ها و جزییات آن اعلام شود، صورت می‌گیرد.

    درامندرا پرادان، در این دیدار درخصوص روابط بین دو کشور گفت: روابط تمدن بزرگ ایران و هند محدود به چند سال گذشته نیست و کشور ایران در هند و حتی در مناطق روستایی، کاملا شناخته شده است. در شرایط کنونی و با توجه به برداشته شدن تحریم ها، فضای جدیدی برای آغاز گفتگو و همکاری بین دو کشور ایجاد شده است.

    وزیر نفت و گاز هند از تمایل به سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه های ایران از جمله توسعه پروژه گازی «فرزاد ب» در بندر چابهار خبر داد و گفت: کشور هند همچنین علاقه‌مند است درخصوص انرژی، پتروشیمی و آلومینیوم ایران سرمایه گذاری و با شرکت های خصوصی در ایران فعالیت کند.

    این مقام هندی، روابط بانکی بین دو کشور را شاهرگ های ارتباطی خواند و افزود: روابط بانکی باید تقویت شود به همین منظور در حال حاضر سه بانک ایرانی درخواست تاسیس شعبه در هند دارند؛ همچنین یک بانک هندی نیز قصد دارد نسبت به تاسیس شعبه در ایران اقدام کند؛ در این خصوص وزارت اقتصادی هند همکاری لازم را انجام می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها