عصر خودرو

اختلاف نظر تحلیلگران بالا گرفت؛

چشم انداز برفکی از بازار فلزات اساسی

عصر بازار- در حالیکه شماری از موسسات تحلیلگر در حوزه بازار فلزات اساسی هفته گذشته از احتمال تداوم صعود بهای مس به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در معادن جدید مس خبر دادند، برخی تحلیلگران معتقدند قیمت مس در ماه های آینده تا ۸۰۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

چشم انداز برفکی از بازار فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت مس و دیگر فلزات اساسی در روزهای اخیر در مسیر کاهش قرار داشته و قیمت فلز سرخ در محدوده پایین ترین میزان در یک ماه اخیر قرار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت مس در ماه های آینده تا 800 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. در ادامه به بررسی استدلال های این گروه می پردازیم و شرایط جدید بازار فلزات پایه را بررسی می کنیم.

    تغییرات قیمت مس و دیگر فلزات اساسی عموما تحت تاثیر ارزش دلار و پیش بینی شرایط اقتصاد چین قرار دارد. البته اخیرا تغییراتی در میزان ذخیره مس در بورس فلزات شانگهای پدید آمده و نیز برخی منابع آگاه از قصد دولت چین برای افزایش صادرات مس خبر داده اند.

    دیروز قیمت مس و دیگر فلزات اساسی رشدی محدودی را تجربه کرد، اما این در شرایطی است که افق بازار مثبت نبود. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی قیمت ها رشد کرد و این امر سبب تعجب فعالان بازار شد زیرا تغییری در وضعیت شاخص های اقتصادی چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی است ایجاد نشده است. برخی تحلیلگران رشد قیمت ها را حاصل کاهش ارزش دلار می دانند.

    در ماه های اخیر اکثر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده و تاکنون تلاش های بانک مرکزی و دولت چین برای رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است. از دو سال پیش که اصلاحات اقتصادی و مالی در چین آغاز شده از رونق اقتصاد کاسته شده و همرمان قیمت فلزات اساسی افول کرده است.

    مهمترین تحولی که دولت چین تلاش کرده در اقتصاد ایجاد کند حرکت به سمت رشد مبتنی بر مصرف داخلی است. طی دهه اخیر رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری وابسته بوده است. همچنین میزان بالای اعتبارات سبب شکننده شدن ساختار مالی و بانکی چین شده است.

    در حقیقت اقتصاد چین در حال دور شدن از رشد مبتنی بر صادرات و سرمایه گذاری است و طبیعی است که رونق بخش های ساخت و ساز و زیرساخت ها کاهش یابد. این بخش ها مصرف کنندگان اصلی مس و فولاد هستند.

    عامل دیگری که سبب فشار بر قیمت مس شده مربوط به عرضه این محصول می شود . در سال گذشته میلادی مشخص شد مس موجود در انبارها، بارها به عنوان وثیقه دریافت وام مورد استفاده قرار می گرفته است. ممنوع شدن این رویه سبب کاهش تقاضا برای خرید مس و ورود مس انبارها به بازار شد.

    نکته دیگری که باید در حوزه تحولات بازار مس مورد توجه قرار گیرد کاهش ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن است. اما در ماه های اخیر ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای افزایش یافته است. اگر اقتصاد چین رونق نیابد دلیلی برای کاهش این ذخیره وجود ندارد و این به معنای فشار بیش از پیش بر قیمت هاست.

    همچنین نگرانی هایی در باره ورود مس انبارها به بازار وجود دارد. چهار تولیدکننده مس در چین در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کردند چین طی ماه های آینده صادرات مس خود را افزایش خواهد داد. اگر چنین شود قیمت مس به شدت کاهش خواهد یافت.

    از سویی نیز کارشناسان معتقدند حتی اگر صادرات مس از سوی چین افزایش نیابد، وضعیت بازار مس در ماه های آینده خوب نخواهد بود. در نظرسنجی از تحلیلگران، معامله گران و تولیدکنندگان مس، اکثر آنها پیش بینی کرده اند که قیمت ها در ماه های آینده تا 800 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو