عصر خودرو

افت هفتگی بازارهای سهام جهان

عصر بازار- بازارهای سهام جهان روز جمعه با دنبال کردن جهش قیمتهای نفت صعود کردند اما برای کل هفته در سطح پایین تری قرار گرفتند.

افت هفتگی بازارهای سهام جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازارهای سهام در وال استریت و اروپا با صعود سهام شرکتهای انرژی پیشروی کردند. قیمتهای نفت برنت و نفت خام آمریکا به دنبال کاهش ذخایر نفت خام آمریکا که بازارها را به کاهش مازاد عرضه جهانی امیدوار ساخت، بیش از شش درصد رشد کردند.

    قیمت نفت برنت که مبنای بازار بین المللی است 6.4 درصد رشد کرد و در 41.94 دلار در هر بشکه بسته شد و بزرگترین رشد هفتگی در پنج هفته گذشته را ثبت کرد. بهای معاملات نفت خام آمریکا با 2.46 دلار یا 6.6 درصد افزایش، در 39.72 دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود هشت درصد رشد نشان داد.

    شاخص نفت و گاز استاکس 600 اروپا بیش از سه درصد صعود کرد در حالیکه شاخص انرژی استاندارد اند پورز دو درصد افزایش یافت. این دو شاخص که بهترین عملکرد را در مناطق خود دارند افزایش قیمتهای نفت را دنبال کردند.

    شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 0.2 درصد افزایش به 17576.96 واحد رسید و شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.28 درصد افزایش به 2047.59 واحد رسید و نزدک کامپوزیت با 0.05 درصد افزایش، در 4850.69 واحد قرار گرفت.

    با وجود رشد اندک در روز جمعه، استاندارد اند پورز 500 با بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه اخیر روبرو شد.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان 0.68 درصد افزایش یافت اما برای کل هفته 0.55 درصد کاهش ثبت کرد. شاخص FTSEurofirst 300 به میزان 1.2 درصد رشد کرد اما همچنان چهارمین کاهش هفتگی متوالی را تجربه کرد که طولانی‌ترین روند نزولی از اکتبر سال 2014 است.

    بر اساس گزارش رویترز، عامل اصلی نوسان هفته گذشته رشد ارزش ین در برابر دلار آمریکا بود که بسیاری از فعالان بازار را غافلگیر ساخت و احتمال مداخله دولت ژاپن در بازار ارزی را برای متوقف کردن روند افزایش این ارز تقویت کرد.

    دلار روز جمعه به مدت کوتاهی بالای 109 ین معامله شد و از رکورد پایین 108 ین در روز پنج شنبه که پایین‌ترین سطح از اکتبر سال 2014 بود بهبود یافت. با اینهمه رشد قیمت دلار در اواخر معاملات ضعیف شد و با 0.04 درصد کاهش، 108.16 ین معامله شد و برای کل هفته 3.1 درصد کاهش ثبت کرد. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن اظهار کرده است دولت برای مقابله با حرکت یک طرفه در بازار ارزی اقداماتی به کار خواهد بست.

    ین دارایی امن به شمار می رود و افزایش چشمگیر ارزش آن در برابر دلار آمریکا، علامت هشدارآمیزی درباره استرس بازار مالی و ریسک گریزی سرمایه گذاران است که هفته گذشته با افزایش ابهامات پیرامون رشد اقتصادی آمریکا و دورنمای سیاست پولی این کشور تشدید شد.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی به همراه روسای سابق این بانک در یک سخنرانی اظهار کرد اقتصاد این کشور در یک مسیر قوی قرار دارد و افزایش نرخهای بهره همچنان قطعی است.

    ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک روز جمعه با اشاره به ریسکهای خارجی برای اقتصاد آمریکا، اظهار کرد بانک مرکزی باید رویکرد محتاطانه ای و تدریجی برای افزایش نرخها در پیش بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها