عصر خودرو

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی:

فصل نوینی در روابط بانکی ایران و ترکیه شروع می شود

عصر بازار- حسین یعقوبی مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: فصل نوینی در روابط بانکی ایران و ترکیه شروع می شود.

فصل نوینی در روابط بانکی ایران و ترکیه شروع می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وی در حاشیه نشست های بیست و پنجمین دور کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در آنکارا مباحث و مذاکرات خود با مسئولین بانک مرکزی و نظام بانکی ترکیه را تشریح کرد.
    کمیسیون مشترک روز گذشته کار خود را شروع کرده و هنوز ادامه دارد.
    کمیسیون قرار است فردا شنبه در قونیه با امضای یادداشت تفاهمی بین محمود واعظی نماینده رئیس جمهوری ایران و جودت یلماز نماینده دولت ترکیه در روابط با ایران، به کار خود خاتمه دهد.
    یعقوبی گفت: در شرایط تحریم بسیاری از بانک های کارگزاری بین المللی از ارائه خدمات مالی و بانکی به سیستم بانکی ایران خودداری می کردند، در آن شرایط ما با شمار محدودی از بانکهای ترکیه کار می کردیم. مثل خلق بانک (بانک ملی) و آکتیو بانک. تاحدی هم توانستیم معاملات تجاری را از طریق این بانکها تسویه کنیم. در شرایط پسا تحریم موضوع فرق کرده است.
    او گفت: بعد از اینکه در 16 ژانویه برجام اجرایی شد، از آن به بعد، تعاملات بانکی و روابط بانکی خود را باز تعریف کردیم. در این تعریف تمام شرایط را براساس شرایط و نرمها و استانداردهای بین المللی به خصوص در حوزه هزینه ها تعریف کردیم. بنابراین در این شرایط جدید پیام روشنی را به بانکهای مختلف دادیم به ویژه به بانکهای ترکیه و بانک مرکزی ترکیه دادیم که آماده ایم در فضای پاسا تحریم هم روابط کارگزاری داشته باشیم. با توجه به اصرار دولتهای دو کشور در ارتقای سطح مناسبات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال، پیام روشنی دادیم که رویکرد ما نسبت به ترکیه به عنوان کشور هدف تغییری نکرده است اما با یک شرایط جدیدی در شرایطی که هر دو طرف براساس استانداردهای جهانی همکاری داشته باشند.
    یعقوبی گفت: تاکید براین است هزینه هایی که در شرایط تحریم برخی بانکها نرخ های غیر متعارف را دریافت می کردند، دیگر قابل قبول نخواهد بود. از طرف دیگر در طول مذاکرات متوجه شدیم که در نظام ترکیه شناخت کافی از متن برجام و فرصتها و ظرفیت های آن نیست. یعنی هنوز هم نگرانی هایی هم دارند که پایه و اساسی ندارد.
    یعقوبی گفت: در مذاکرات از مخاطبان خود پرسیده است که ابهامات آنها چیست؟ که البته دیدیم که از برجام اطلاعی ندارند. لذا برجام را تشریح کردیم که در متن برجام تصریح دارد که هیچ محدودیت و مانعی برای کار با تعامل بانکی با ایران وجود ندارد. در شرایط پسا تحریم حتی بانکهای بزرگ دنیا حتی بانکهای تراز اول دنیا هم ارتباطاتی را با ایران شروع کرده اند. به عنوان نمونه بانک مرکزی ایتالیا یکی از بانکهایی هست که حساب یورویی فعال برای بانک مرکزی ایران باز کرده است به نحوی که پول نفت خود را که حتی به کشور ثالث صادر می کنیم، بتوانیم از این حسابها دریافت کنیم.
    او گفت: یکی دیگر از بحث هایی را که طرف ترک در مذاکرات مطرح کرد بحث پول شوئی بود که توضیح داده شد که ما در حوزه مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم، چه اقداماتی کردیم و اینکه دو قانون مرتبط با این مساله در مجلس شورای اسلامی تصویب، ابلاغ شده و لازم الاجرا برای بانکهای کشورمان می باشد.
    یعقوبی با اشاره به اینکه برای بسیاری از بانکهای خارجی این سئوال مطرح است که در بحث پول شویی چکار کردید،گفت: در مذاکرات پیام روشنی به بانک مرکزی ترکیه داده شد که همه چیز را در چارچوب برجام و به صورت شفاف کار می کنیم. چون بانکهای ترکیه نگرانند که اگر بیایند سرویسی بدهند، بعد متوجه شوند که پولشویی بوده، جریمه شوند.
    او با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه قصد بازگشت به شرایط تحریم را نداریم، گفت: بانک مرکزی نظارت دقیقی بر عملکرد بانکها خواهد داشت اگر اجرای مقررات بین المللی برای بانکهای بین المللی مهم است، برای ما نیز مهم است.
    مدیر کل امور بین المللی بانک مرکزی در خصوص توافقات انجام شده با بانک مرکزی ترکیه گفت:یکی از توافقات تشکیل کمیته مشترک بانکی با حضور اتحادیه های بانکداران دو کشور تشکیل شود.
    قرار شده چهار بانک خصوصی و چهار بانک دولتی را هر طرف برای کمیته معرفی کنند. حداکثر دو هفته آینده این نشست در آنکارا انجام خواهد شد.
    او با اشاره به اینکه بانک مرکزی ترکیه گفته به اتحادیه بانکهای ترکیه برای حضور فعال در این کمیته توصیه خواهد کرد، گفت: این توصیه مهم است و برای بانکهای ترکیه اطمینان خاطر خواهد داد.
    توافق دیگر این بود که بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت که شرایط کار و روابط خود با بانک مرکزی ایران به شرایط قبل از تحریم برگرداند. بنابراین حسابهای بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی ترکیه هم برای دریافت و پرداخت فعال شد.
    موضوع سوم، ارائه خدمات آموزشی در حوزه های نظارتی و عملیات بانکی توسط بانک مرکزی ترکیه به شبکه بانکی ایران مورد توافق قرار گرفت و قرار شد حداکثر تا 10 روز آینده برنامه های آموزشی را به ما ابلاغ کنیم که نفرات را معرفی کنیم.
    یعقوبی گفت: این قدم مهمی است. چون این دوره روشن خواهد کرد که طرف ترک چه سئوالاتی و ابهاماتی از نظام بانکی ما دارد.
    مورد بعدی این بود که کماکان از تاسیس شعب بانکهای ایرانی در ترکیه حمایت می کنند و قرار شد این مطلب به بانکهای علاقمند ایرانی اعلام شود.
    او در خصوص علاقمندی بانکهای ایرانی برای ورود به نظام بانکی ترکیه گفت: دو بانک خصوصی ایرانی در این زمینه اقداماتی را دارند.
    یعقوبی در مورد فعالیت بانک ملت در ترکیه گفت: بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سه شعبه بانک ملت ایران را به سیستم اتاق تسویه ترکیه متصل کردند. بنابراین از امروز به بعد بانک ملت خواهد توانست از این پس تمام تراکنش های خود را انجام بدهند.
    او گفت: مورد نهایی توافق این بود که بانک توسعه صادرات ایران، بانک اگزیم ترکیه در خصوص مشارکت اگزیم بانک در طرحهای و پروژه های ایرانی به صورت میان مدت تا هفت سال مشارکت داشته باشد. بانک زراعت ترکیه هم رسما با ارسال نامه ای برای گشایش حساب به نام بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها