عصر خودرو

با حضور مقامات عالی‌رتبه کشورهای ذینفع

توافق‌نامه ۲۰۰ میلیون دلاری خط لوله گاز «تاپی» امضا شد

عصر بازار- نخستین توافق‌نامه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری اجرای خط لوله گاز «تاپی» توسط مقامات عالی رتبه نفت و گاز کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در مجتمع نفت و گاز ترکمنستان در عشق‌آباد امضا شد.

توافق‌نامه ۲۰۰ میلیون دلاری خط لوله گاز «تاپی» امضا شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مراسم امضاء سند مذکور در پایان  بیست و چهارمین نشست کمیته هدایت طرح خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان و هند (تاپی ) به عشق‌‏آباد توسط مقامات عالی رتبه صنعت نفت و گاز کشورهای ذینفع امضا شد و پس از این مراسم، کنفرانس مطبوعاتی مربوطه با حضور خبرنگاران خارجی و محلی در محل ساختمان مرکزی صنعت نفت و گاز ترکمنستان در عشق‌آباد، برگزار شد.

    معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تآکید بر اهمیت امضا سند مذکور ،گفت: به موجب موافقتنامه سرمایه‌گذاری خط لوله گاز تاپی به ارزش 200 میلیون دلار بوده و آن در زمینه انجام کارهای تحقیقاتی و آماده سازی فاز فعال عملیات اجرای در خاک 4 کشورهای ذینفع در آن هزینه خواهد شد و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی هزینه کلی برآورد طرح مذکور رسما اعلام خواهد شد و توافقنامه‌های سرمایه‌گذرای کلان این طرح نیز در آینده به امضا خواهد رسید.

    «یاغشیگلدی کاکایوف» تصریح کرد: طول خط لوله گاز تاپی در خاک ترکمنستان 214 کیلومتر بوده و  عملیات  اجرایی آن کلید خورده است. مراسم کلنگ زنی رسمی در دسامبر سال گذشته میلادی (2015) در مرو در جنوب ترکمنستان با حضور سران 4 کشور مذکور برگزار شده‌است.

    این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک در شهر دوبی امارات دفتر رسمی و بین‌المللی  طرح تاپی تاسیس خواهد شد، اعلام کرد: ظرفیت این خط انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز است که ترکمنستان با توجه به اینکه یکی از کشورهای جهان است که دارای ذخایر سرشار انرژی است،  قادر است این خط لوله گاز منطقه‌ای را حمایت کند.

    «میر احمد جاوید سادات» سرپرست وزارت معادن و نفت و گاز افغانستان نیز گفت: امضاء سند موافقتنامه سرمایه‌گذاری خط لوله گاز تاپی فصل جدیدی را در همکاری های منطقه‌ای و انرژی ایجاد می‌کند.

    این مقام عالی رتبه دولت افغانستان تأکید کرد: طرح خط لوله گاز تاپی از اهمیت فراوان اقتصادی برخوردار بوده و نقش مهمی را در برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه ایفا خواهد کرد. دولت و مردم افغانستان از این طرح منطقه‌ای حمایت می‌کند و جزو طرح‌های اولویتدار تلقی می‌کند و به تحقق موفقیت‌آمیز این طرح امید می‌بندد.

    «جامی کمال خان» وزیر مشاور در امور نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز در این مراسم گفت: دست اندرکاران طرح تاپی برای رسیدن به این سطح راه خیلی طولانی را پیموده اند و از پیشرفت های این طرح خیلی راضی هستیم. از دولت ترکمنستان بابت پذیرفتن رهبری کنسرسیوم بین المللی طرح تاپی صمیمانه تشکر می کنیم.

    وی افزود: طرح تاپی برای کشورهای ذینفع و منطقه مفید خواهد بود و نقش مهمی را در تامین امنیت انرژی منطقه ایفا نموده و ظرفیت های جدید جهت تعاملات اقتصادی و تجاری کشورهخای منطقه ایجاد خواهد کرد.

    وی افزود: ما خرسندیم که در شراط فعلی در نوسان و یا کاهش قیمت حامل های انرژی، اجرای و سرمایه گذاری در چنین طرح منطقه ای کار خیلی بزرگی است ، دولت ترکمنستان اهتمام زیادی در این زمینه به کار بسته و پیشوای اجرای و تحقق این طرح می‌باشد.

    «بی .سی .تریپاتی» رئیس و مدیرعامل شرکت گاز هند و دبیر وزارت نفت و گاز هند، نیز تأکید کرد: دهلی نو از طرح خط لوله گاز تاپی حمایت می کند و اجرای این طرح منطقه ای در حالی است که هند با سرعت بالا در حال پیشرفت است و نیاز به منابع انرژی دارد که تآمین انرژی از محل خط لوله گاز برای هند و در تعاملات منطقه‌ای  کشورهای ذینفع در آن خیلی مهم است.

    در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی (2015) در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‏ محمداف» رییس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رییس جمهوری هند  طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

    طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

    ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره برداری رسد.

    چهار کشور حاضر در این پروژه چندی پیش  به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١۰ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته  تعدادی شریکان تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

    این تصمیم در جلسه ویژه کمیته رهبری خط لوله گاز تاپی که در تابستان سال گذشته (2015) در عشق‌آباد برگزار شد‏، اتخاذ شده ‏است.

    شرکت ملی گاز ترکمنستان که به عنوان رهبر کنسرسیوم تاپی انتخاب شده است قرار است  امور مدیریت  ساخت و ساز، تامین مالی، مالکیت و بهره‏برداری از خط لوله گاز تاپی را بر عهده خواهد داشت.

    با تکمیل این پروژه که نهادهای مالی و محافل سرمایه گذاری ژاپنی و نیز بانک توسعه آسیا اظهار علاقه مندی کرده‌‏اند، افغانستان سالانه صدها میلیون دلار از این طریق بدست خواهد آورد.

    به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها