عصر خودرو

مسیر حرکتی دلار وارونه شد

رقابت برای میانداری بازار

عصر بازار- در اولین هفته کامل سال ۹۵، سکه و دلار در جهت معکوس یکدیگر حرکت کردند. حرکت عکس این دو در آخرین روز هفته گذشته نیز وجود داشت، جایی که دلار با ۱۰ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۸۰ تومان رسید، ولی سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۲۵ هزار تومان رسید.

رقابت برای میانداری بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته برخی فعالان، کاهش دلار تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گرانی صورت گرفت که قصد دارند میانداری بازار ارز در روز شنبه را دست بگیرند و با خرید ارز در قیمت پایین‌تر کسب سود کنند. با این حال، بخش دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند که بازارساز همچنان دست بالا را در بازار دارد و اجازه نوسان‌گیری را به دلالان نخواهد داد. تقابل دو دسته یاد شده از میانه هفته گذشته آغاز شد و در روز پنج‌شنبه نمود بیشتری پیدا کرد. حال باید دید رقابت این دو در روز شنبه منجر به میانداری کدام یک بر بازار ارز خواهد شد؟

    برتری کاهشی‌ها

    هفته گذشته دلار بیشتر در مسیر کاهشی قرار داشت تا فروشنده‌ها سود بیشتری از معاملات کسب کنند. روند کاهشی دلار از همان ابتدای هفته آغاز شد. روز شنبه، شاخص ارزی 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 500 تومان رسید. یکشنبه، این ارز با شدت بیشتری به کاهش خود ادامه داد و با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. این کمترین قیمت ثبت شده برای دلار در سال 95 بود. به گفته فعالان، قدرت نمایی بازارساز ارزی و عرضه او موجب شد که یکشنبه، قیمت دلار پس از 3 روز کاری از کانال 3 هزار و 500 تومان خارج شود و به میانه کانال 3 هزار و 400 تومان نزدیک شود. کاهش روزهای شنبه و یکشنبه، در حالی اتفاق افتاد که در 2 روز ابتدایی هفته چند علامت افزایشی از جمله بالا بودن نرخ حواله درهم در بازار دبی و تحرکات معامله‌گران آتی در بازار وجود داشتند. شاخص ارزی که در 2 روز ابتدای هفته با عوامل کاهشی همراه شده بود، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با عوامل افزایشی حرکت کرد. دوشنبه، دلار تا محدوده 3 هزار و 450 تومان پایین آمد، ولی با رسیدن قیمت این ارز به نقطه 3 هزار و 455 تومان، خریدهای معامله‌گران ارزی افزایش یافت تا دلار از کف قیمتی روزانه بالا بیاید و با قیمت 3 هزار و 470 تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که 5 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.

    سه‌شنبه، دلار افزایش بیشتری تجربه کرد و به آستانه مرز 3 هزار و 500 تومان نزدیک شد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با 27 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 497 تومان رسید تا تنها 3 قدم با مرز 3 هزار و 500 تومانی فاصله داشته باشد. ثبت 2 افزایش پیایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، برخی معامله‌گران ارزی را امیدوار کرد که چهارشنبه دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور کند، ولی برخلاف انتظار آنها، این ارز مسیر کاهشی را انتخاب کرد و با 7 تومان افت به قیمت 3 هزار و 490 تومان رسید. روز پنج‌شنبه، دلار به کاهش خود ادامه داد و با 10 تومان افت به قیمت 3 هزار و 480 تومان رسید. کاهش شاخص ارزی در آخرین روز هفته موجب شد که میزان افت دلار در هفته گذشته به 8/ 0 درصد برسد.


    تحرکات جریان دلالی

    به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه بالا نرفتن دلار از محدوده 3 هزار و 490 تومان موجب شد که امیدهای افزایشی معامله‌گران ارزی کاهش یابد و برخی معامله‌گران در موقعیت فروش قرار بگیرند. از سویی برخی فعالان اعتقاد داشتند‌که معامله‌گران با فروش ارز قصد دارند که قیمت دلار را پایین‌تر آورند تا روز شنبه در محدوده پایین‌تری اقدام به خرید ارز کنند. به گفته فعالان، برخی معاملات فردایی در روز شنبه تسویه خواهد شد و موجب می شود که نقدینگی بیشتر در اختیار معامله‌گران قرار بگیرد. البته به‌طور سنتی تا حدی این عقیده نیز در بازار وجود دارد که هر چقدر از روزهای ابتدایی سال فاصله بگیریم، نقدینگی بیشتر برای معامله در دست معامله‌گران خواهد بود. به این ترتیب، در دومین هفته کامل بازار در سال 95، معامله‌گران توانایی بیشتری برای خرید ارز خواهند داشت. به اعتقاد فعالان، به دلیل همین موضوع، فروش ارز در 2 روز انتهایی هفته بیشتر شد تا قیمت کمی پایین‌تر بیاید و شرایط برای خرید ارز ارزان‌تر در روز شنبه فراهم شود. با این حال، برخی دیگر از فعالان، اعتقاد دارند که جریان دلالی توانایی مقابله با بازارساز را ندارد و در صورت فعالیت بازارساز، قیمت نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد. هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت و در دو کانال یک میلیون و 10 هزار تومان و یک میلیون و 20 هزار تومان نوسان کرد. شنبه گذشته، سکه با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 20 هزار تومان رسید. یکشنبه و دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت و به میانه کانال یک میلیون و 10 هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه، نوسانی‌ترین روز بازار سکه بود. سکه در چهارمین روز هفته 12 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 27 هزار تومان رسید. روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه سکه نوسان چندانی نکرد. چهارشنبه سکه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 24 هزار تومان رسید. با این حال، بخشی از این کاهش با افزایش هزار تومانی روز پنج‌شنبه جبران شد. افزایش روز پنج‌شنبه و رسیدن به قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان موجب شد که رشد سکه در هفته گذشته به 8/ 0درصد برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها