عصر خودرو

رئیس اتاق تعاون ایران تأکید کرد

مقررات‌زدایی برای ایجاد بورس تعاون با دستور رئیس سازمان بورس

اتاق تعاون در انتظار همکاری وزارت تعاون

عصر بازار- رئیس اتاق تعاون ایران گفت: برای ایجاد بورس تعاون، دستور ویژه‌ای توسط رئیس سازمان بورس صادر شده و برای تسهیل بورسی شدن تعاونی‌ها مقررات زدایی می‌شود، گفت:‌ از وزارت تعاون انتظار همکاری بیشتری با پارلمان بخش تعاون کشور است.

مقررات‌زدایی برای ایجاد بورس تعاون با دستور رئیس سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بهمن عبدالهی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید در سطح ملی تبدیل به گفتمان شود، اظهار داشت:‌ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی سه رکن اساسی اقتصاد ایران باید در موضوع اقتصاد مقاومتی به طور جدی، کیفیت و کمیت فعالیت‌های مولد اقتصادی را دنبال کند.

    وی با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی و تعاونی به یک شورای دائمی تبدیل شد،‌ افزود: مجلس شورای اسلامی با هدف بهبود فضای کسب و کار شورای گفت‌وگوی دولتی و بخش خصوصی را جزء احکام دائمی به تصویب رساند که از امتیازات آن قابلیت اجرایی تصمیمات در سطح هیأت وزیران را دارد.

    رئیس اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سؤال که هم اکنون مهمترین مشکل بخش تعاون کشور چیست و چه راهکارهایی برای آن به دولت پیشنهاد می‌کنید، گفت: یکی از مهمترین مسائل و چالش‌های نه تنها بخش تعاونی بلکه دیگر بخش‌ها فعالیت نظام بانکی و نحوه همکاری آنان با بنگاه‌های اقتصادی است.

    عبدالهی خاطر نشان کرد: نظام بانکی همکاری زیادی با بخش‌های اقتصادی به ویژه تولید کشور ندارد و بیشترین فشار رکود و کمبود نقدینگی بر دوش تولید‌کنندگانی است که با حداقل امکانات و کمترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

    وی در رابطه با بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی بخش تعاون، خاطر نشان کرد:‌ بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک تجاری به دنبال رفع رجوع امور داخلی خودش است و به اهدافی که از پیش برای خدمت‌رسانی به بخش تعاون مطرح شده بود، دست نیافتیم.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی در یک سال گذشته اقدامی مناسب اما کافی نیست،‌تصریح کرد: برای حمایت از تولید و ایجاد رونق اقتصادی کاهش نرخ سود تسهیلات تا جذابیت تأمین مالی برای بخش‌های مولد اقتصادی و تعاونی ادامه یابد.

    وی با ارائه دو پیشنهاد پیرامون بازگرداندن رونق به بخش تولید، بیان کرد:‌ دولت یا به وسیله پرداخت یارانه‌های بلاعوض به تولید‌کنندگان و یا تخفیف در هزینه‌های تأمین مالی (نرخ سود تسهیلات بانکی)،‌ می‌تواند بخشی از زیان‌های تولید‌کنندگان را جبران کند.

    عبدالهی افزود:‌در این باره می‌توان برای مدت مشخص سه ساله نرخ تسهیلات به صورت یارانه‌ای به بخش تولید و تعاونی‌ها تخصیص یابد تا علاوه بر تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت‌های بازار کار کشور هم به تناسب افزایش یابد.

    * انتظار همکاری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعاونگران

    رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم تا همانند حمایت‌ها و مساعدت‌های گذشته درباره جلوگیری از دخالت ادارات تعاون استانی و دستگاه‌های زیرمجموعه در جریان فعالیت‌های اتاق‌های تعاون استانی دستورات لازم را صادر کنند.

    وی افزود: در واگذاری تصدی‌گری‌ها و اختیارات به بخش تعاون کشور که ظرفیت بسیار بزرگی از تعاونگران وجود دارد، بیش از گذشته مورد توجه مسئولان نظام قرار گیرد. بنابر این انتظار داریم تا علاوه بر رفع مشکلات اتاق‌های استانی در واگذاری تصدی‌گری‌ها و اختیارات به پارلمان بخش مردمی تعاون کشور اعتماد شود.

    * حذف مقررات دست و پاگیر از مقابل ایجاد رکن پنجم بازار سرمایه «بورس تعاون»/ تا پایان 6 ماهه امسال ورود جدی تعاونی‌ها به بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود

    عبدالهی در پاسخ به این سوال که دستور آقای فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ایجاد رکن پنجم بازار سرمایه تحت عنوان «بورس تعاون»،‌ سرانجام چه شد، خاطر نشان کرد: جناب آقای فطانت رئیس سازمان بورس حمایت‌ ویژه‌ای از بخش تعاون کشور داشته‌اند و در این باره برای ایجاد بورس تعاون دستورات لازم را صادر کرده است.

    وی افزود:‌در این باره کارگروه‌های ویژه‌ای کار بررسی و رفع موانع و مشکلات ورود تعاونی‌های سهامی عام به داد و ستدهای بازار سهام را بر عهده دارند و در شورای عالی بورس با دستور وزیر اقتصاد و پیگیری‌های آقای محمدی معاون ایشان بسیاری از مقررات زائد و دست و پاگیر برای فعالیت بیشتر تعاونی‌ها در بازار سرمایه حذف شدند.

    رئیس اتاق تعاون ایران ابراز امیدواری کرد: تا پایان 6 ماهه اول امسال بورس تعاون ایران با ورود تعاونی‌های برتر و دارای شفافیت‌های مالی آغاز به کار کنند تا تعاونی‌های سهامی عام در بورس معامله شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها