عصر خودرو

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

صادرات تجهیزات ایرانی با اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی

عصر بازار- خیامیان با بیان اینکه ما باید شرایط را برای صادرات محصولات نفتی ایرانی فراهم کنیم، گفت: اگر فقط دنبال رانت بوده و بخواهیم وزارت نفت به ما کار بدهد هیچ وقت دانش و کیفیت کار ما رشد نمی‌کند.

صادرات تجهیزات ایرانی با اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، رضا خیامیان عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره نحوه مشارکت انجمن سازندگان در قراردادهای IPC گفت: در قراردادهای جدید نفتی تنها انتظار ما این است که فرصتی برای انتقال فناوری فراهم شود یعنی وقتی بطور مثال با شرکت توتال قرارداد بسته می شود این شرکت برای تهیه کالاها مثلا مبدل‌های حرارتی به شرکت های ایرانی مراجعه کند به این معنا که شرکت های ایرانی با فرانسوی ها جوینت شده و کالا و تجهیز از داخل کشور ما تهیه شود.

    وی جوینت شدن شرکت های ایرانی و خارجی را به نفع هر دو طرف دانست و افزود: همکاری شرکت های ایرانی با شرکت های صاحب نام خارجی باعث انتقال فناوری به کشور و بالا رفتن دانش ما خواهد شد ضمن اینکه در آینده نیز فضای صادرات تجهیزات را برای ما بوجود می آورد.

    خیامیان با بیان اینکه  عملا مذاکره با شرکت های خارجی را برای انتقال فناوری و اقدامات هایتک آغاز کرده ایم، افزود: ما معتقدیم که باید قانون حداکثر استفاده از توانمندی ساخت داخل رعایت شود.

    وی در ادامه تصریح کرد: ما اصلا از رقابت با خارجی ها واهمه ای نداریم  و دنبال رانت هم نیستیم فقط دنبال شرایط برابر هستیم یعنی همان دیدی که در  مورد شرکت های خارجی وجود دارد به شرکت های داخلی نیز نگاه کنند چرا که ما باور داریم که کارمان خوب است اما شرایط  کسب و کار خارجی ها با شرایط کسب و کار ما فرق دارد که اگر برابر شود و برای ما نیز مثل شرکت های خارجی ال سی باز شود و پولمان را سریع بگیریم و شرایط بانکی مهیا شود که بتوانیم مواد اولیه مان را تهیه کنیم.

    این عضو انجمن سازندگان صنعت نفت خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت نفت در قراردادها انجمن سازندگان پیمانکاران و مشاوران را هم در جهت  استفاده از توان داخلی دخیل دانسته لذا از این بابت مشکلی نداریم.

    وی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با انجمن نفت ایتالیا اظهار داشت: ما پس از امضای تفاهمنامه با انجمن ایتالیایی کمیته ای تشکیل دادیم و دنبال انتقال تکنولوژی هستیم و برای تشکیل شرکت های مشترک برنامه ریزی کردیم و حتی در کیش نیز با همکاری وزارت نفت و سازمان منطقه آزاد کیش شرکت های خارجی می توانند در ایران کار کنند.

    خیامیان توضیح داد: مناطق آزاد به خاطر آسان بودن رفت و آمد و مزایایی که این مناطق به لحاظ معافیت مالیاتی و گمرکی دارند می توانند مزایایی دارند و البته بررسی کردیم که کارهای آلاینده در کیش انجام نشود فقط انتقال تکنولوژی و نرم افزاری در کیش انجام شود.

    وی در ادامه با اشاره به نشست مشترک با اعضای انجمن نفت ایتالیا اظهار داشت: طرف ایرانی و خارجی با هم صحبت می کنند و با هم تشکیل شرکت های مشترک می دهند و این شرکت های مشترک می توانند نیازهای صنعت نفت را برطرف کنند.

    عضو انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: تشکیل شرکت های بین المللی ایرانی-خارجی علاوه بر بالا رفتن دانش و تسهیل در کار ما در ابعاد بین المللی به لحاظ فراهم شدن زمینه جهت صادرات محصولات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    وی در ادامه اظهار داشت: مسلما شرکت های خارجی وقتی قرارداد می بندند و پول می آورند، برنامه شان این است که تجهیزات را از کشور خودشان بیاورند اما ما باید به کمک وزارت نفت تلاش کنیم شرکت های خارجی که برای توسعه میادین نفت و گاز وارد ایران می شوند تجهیزات را از شرکت های ایرانی که با خارجی ها جوینت شده اند تهیه کنند و به این ترتیب برای آن کشور بیشتر می صرفد که کالا را از شرکت ایرانی خریداری کند و ما نیز از این مزیت استفاده کنیم و دانش خودمان را بالا ببریم و بازار خوبی هم در خارج از کشور خواهیم داشت.

    خیامیان یادآور شد: مسلما وقتی با شرکت خارجی جوینت شویم وارد بعد بین المللی وارد می شویم درآمدهای مان نیز افزایش می یابد.

    وی تاکید کرد: اگر فقط به وزارت نفت فشار وارد کنیم که به ما هم کار بدهند تغییری در اوضاع ما بوجود نمی آید و از نظر دانش به جایی نمی رسیم بنابراین باید فکر بین المللی داشته باشیم باید به این فکر کنیم که اگر چیزی می سازیم اگر مصرف داخلی نداشته باشد بتوانیم صادر کنیم.

    این عضو انجمن سازندگان صنعت نفت با بیان اینکه اگر فقط دنبال رانت بوده و بخواهیم وزارت نفت به ما کار بدهد هیچ وقت دانش و کیفیت کار ما رشد نمی کند، خاطرنشان کرد: ما فقط به نیاز وزارت نفت فکر نمی کنیم بلکه بدنبال پوشش دادن کل منطقه و صادرات هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها