عصر خودرو

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل تشریح کرد:

فرآیند بین المللی شدن بورس ایران

عصر بازار- سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار یا آیسکو (IOSCO) در سال ۱۹۸۳ میلادی تاسیس شد و اعضای آن مسئولیت قانون گذاری ۹۵ درصد بازار سرمایه جهان را در ۱۱۵ قلمرو قضایی (jurisdiction) برعهده دارند.

فرآیند بین المللی شدن بورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهادر بیژنی، جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی با بیان مطلب فوق گفت: آیسکو با نقشی فراتر از یک نهاد مشورتی، مسولیت قانون گذاری 95 درصد از بازار سرمایه جهان را بر عهده دارد. قلمرو آیسکو همچنان در حال گسترش و تصمیمات آن در قانون گذاری بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است.

    ورود سازمان بورس به آیسکو پس از هشت سال

    جانشین رییس سازمان بورس بهادار در امور بین‌الملل فرایند چگونگی عضویت ایران در آیسکو را تشریح و عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست خود را نهم ژانویه 2007 به دبیر خانه آیسکو ارائه کرد. طی این مدت سازمان بورس تلاش گسترده ای برای پیوستن به این نهاد بین المللی انجام داد تا آنکه با تاکید دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سال گذشته مستندات جدید به آیسکو ارائه و جلسات متعددی با دبیر کل و مقامات ارشد آن نهاد برگزار شد. در نهایت سازمان بورس به عنوان عضو پیوسته به سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار ملحق شد.

    وی افزود: در پی تلاش های گسترده سازمان بورس، دبیر کل آیسکو در روز چهارشنبه 11 فروردین 95 طی نامه ای عضویت پیوسته نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در نهاد بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار را به ریاست سازمان بورس ایران خوش آمد گفت و از دکتر محمد فطانت برای حضور در جلسه ماه می نشست آیسکو در کشور پرو، دعوت به عمل آورد.

    ساختار سازمانی آیسکو

    جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل عنوان کرد: آیسکو از دبیرخانه دایمی و هیات مدیره و اعضای عادی، پیوسته و وابسته تشکیل شده است. هیات مدیره آیسکو دارای 34 عضو است و مسئولیت اخذ تصمیمات و تدوین استاندارد های بین المللی را بر عهده دارد همچنین آیسکو شامل 127 عضو عادی، 20 عضو پیوسته و 64 عضو وابسته است.

    وی افزود: آیسکو متشکل از چهار کمیته منطقه ای، آفریقا و خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپایی و آمریکایی است و یکی از مهمترین کمیته های آن کمیته رشد و بازار های نوظهور است. 

    عضویت در آیسکو، نتیجه تلاش سازمان

    بهادر بیژنی ضمن برشمردن تاثیرات مثبت اجرای برجام عنوان کرد: علی رغم بهبود فضای بین المللی در یک سال گذشته، بدون تلاش های مجدانه و سیاستگذاری اثر بخش سازمان، عضویت در آیسکو امکان پذیر نبود. در سال گذشته چند صد صفحه مستندات به آیسکو ارسال شد، جلسات متعددی با دبیرکل و مقامات ارشد این سازمان برگزار شد و رایزنی های متعددی با مقامات بازار سرمایه دنیا مانند نهادهای ناظر موثر در تصمیم گیری در آیسکو از جمله در  هیئت مدیره این سازمان صورت پذیرفت.

    جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل با اشاره به نامه دبیر کل آیسکو ادامه داد: در نامه دبیر کل آیسکو به دکتر محمد فطانت، عضویت سازمان در کمیته رشد و بازارهای نوظهور و همچنین کمیته منطقه ای خاورمیانه و آفریقا رسما اعلام شد.

    بهادر بیژنی با تاکید بر اهمیت عضویت ایران در آیسکو گفت: این رویداد، مهمترین خبر حوزه بین الملل بازار سرمایه در سال 95 است. عضویت در آیسکو این امکان را به سازمان می دهد تا در جلسات مهمی از جمله جلسه اول کمیته رؤسا حضور داشته باشد.

    وی ادامه داد: ما فعلا در قدم اول به عنوان عضو پیوسته آیسکو پذیرفته شدیم و در کنار دیگر اعضای پیوسته آیسکو از جمله کمیسیون اروپا (European Commission) و نهاد ناظر بازار سرمایه اروپا (ESMA) قرار گرفتیم. قدم بعدی سازمان این است که در آینده با امضای تفاهم نامه چند جانبه (MMoU) به جرگه اعضای عادی بپیوندیم.

    بورس ها، سپرده گذاری و ارکان در آینده به عنوان عضو وابسته به آیسکو وارد می شوند

    بهادر بیژنی در خصوص چگونگی ورود بورس ها، ارکان و سپرده گذاری مرکزی به آیسکو، گفت: تنها نهادهای ناظر، عضو عادی و پیوسته می شوند و بورس ها، ارکان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی عضو وابسته(affiliate)  خواهند شد. ما به عنوان نهاد ناظر عضو پیوسته آیسکو شدیم و امکان عضویت بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و سایر نهاد های بازار سرمایه به عنوان عضو عادی یا پیوسته امکان پذیر نیست، اما این نهادها می توانند در آینده با اخذ شرایط لازم به عنوان عضو وابسته حضور داشته باشند. عضویت بورس تهران نیز که به دلیل عدم عضویت نهاد ناظر در آیسکو از فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) تعلیق شد، اینک می تواند رفع تعلیق شود.

    وی افزود: سپرده گذاری و ارکان بازار می توانند عضو وابسته شوند و برای آنها نیز کمیته های تخصصی تعریف شده است.

    عضویت در آیسکو، شاخص اعتبار بازار سرمایه ایران

    بهادر بیژنی با تاکید بر تاثیرات مثبت عضویت در آیسکو، بیان داشت: ذکر این نکته بسیار مهم است که عضویت ما در آیسکو بار فکری ریسک سرمایه گذاری خارجی را کاهش می دهد. با عضویت سازمان در آیسکو، سرمایه گذاران خارجی اطمینان لازم در خصوص رعایت استاندارد های تبیین شده بین المللی در سازمان بورس را کسب خواهند کرد. سرمایه گذاران خارجی نگران بودند که چون ما عضو آیسکو نیستیم استانداردهای آن اجرا نشود.

    وی افزود: البته ما همواره به سرمایه گذاران خارجی این اطمینان را می دادیم که علی رغم آنکه عضو آیسکو نیستیم اما استانداردهای بین المللی را رعایت می کنیم، ولی به دلیل عدم عضویت ما این نگرانی وجود داشت. پذیرش در آیسکو، افزایش اطمینان سرمایه گذاران خارجی را به همراه خواهد داشت تا با آرامش بیشتری وارد بازار سرمایه ایران شوند. این امر می تواند به افزایش سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران منجر شود.

    آیسکو، سازمان ملل بورس ها

    جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل ضمن تشبیه آیسکو به سازمان ملل، ابراز کرد: رییس سازمان بورس از آیسکو به عنوان سازمان ملل بازار سرمایه یاد می کند.

    وی ادامه داد: ما با عضویت در آیسکو عملا می توانیم با همه کشورها و نهادهای قانونگذار و ناظر بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم. در آیسکو بهترین های بازار سرمایه جهان حضور دارند و سطح و کیفیت حضور در آن بسیار بالا است. هرچند ما عضو نهادهای منطقه ای بودیم اما آنجا بهترین های بازار سرمایه حضور نداشتند. سیاست سازمان حضور فعال و اثرگذار در آیسکو و کمیته های آن است.

    بیژنی خاطرنشان کرد: آیسکو به عنوان یک سازمان بین المللی در مقایسه با سایر سازمان ها از سطح و ظرفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و حضور در آیسکو باعث افزایش اعتبار بازار سرمایه ایران است.

    جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل در پایان بیان کرد: یکی از مهمترین ارزش های عضویت در آیسکو برای ما، تبادل فنی و تکنیکال است. حضور در آیسکو منجر به تبادل اطلاعات در بالاترین سطح حوزه بازار سرمایه می شود. همچنبن انتقال تکنولوری، تخصص و استفاده از برنامه های آموزشی آیسکو فرصتی بی نظیر برای بازار سرمایه ایران رقم زده است. فرصتی که بازار سرمایه ایران بیش از هشت سال در انتظار آن بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها