عصر خودرو

شروع به کار بازار اوراق بدهی با قیمت شناور

عصر بازار: با شناور شدن قیمت اوراق مشارکت شهرداری مشهد در بازار فرابورس ایران، برای اولین بار امکان تعیین نرخ سود بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی در بازار فراهم شد.

شروع به کار بازار اوراق بدهی با قیمت شناور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با انتشار اوراق بدهی شهرداری مشهد توسط تامین سرمایه کاردان در فرابورس و شناور شدن قیمت آن، شروع به کار بازار بدهی ایران کلید زده شد.

    این اقدام در حالی توسط تامین سرمایه کاردان و با حمایت های سازمان بورس و فرابورس انجام شده است که این اوراق به شیوه بازارگردانی مبتنی بر حراج بوده و در آن بازارگردان متعهد به ورود سفارش خرید و فروش در سامانه معاملات به طور هم ‌زمان است؛ بنابراین عرضه‌ و تقاضای موجود در بازار به طور هم‌زمان از سوی بازارگردان تا سقف تعهدات بازارگردان پاسخ داده می‌شود.

    همچنین در ساز و کار اجرایی این شیوه بازارگردانی، قیمت اوراق با افزایش خالص تقاضای آن افزایش یافته و با کاهش خالص تقاضای آن کاهش می‌ یابد، تا جایی که عرضه و تقاضای موجود در بازار به تعادل برسد؛ بنابراین قیمت تعادلی می‌تواند کمتر یا بیشتر از ارزش اسمی اوراق باشد و نرخ سود واقعی را مشخص کند که یکی از مهمترین شاخصه های اقتصادی کشور محسوب می شود.

    اهمیت این اتفاق در این است که از این پس، نرخ سود در بازار آزاد و بدون واسطه تعیین خواهد شد. ضمن اینکه یکی از حیاتی ‌ترین شاخص‌های اقتصادی کشور را مشخص کرده و فرصت سرمایه‌گذاری با بهترین نرخ را برای کلیه سرمایه‌گذاران اعم از خرد و کلان به وجود می‌آورد.

    قبل از این، اوراق بدهی در بازارهای بورس و فرابورس معامله می شد ولی قیمت اوراق متأثر از عرضه و تقاضا نبود که این اتفاق گام بزرگی در راه رسیدن به یک بازار بدهی قابل اتکا ارزیابی می شود و دارای اهمیت ویژه برای اقتصاد کشور است.

    نرخ این اوراق در اولین روز معاملاتی به ازای هر ورقه با ارزش اسمی یک میلیون ریال، معادل 906 هزار ریال بود که با توجه به 31 ماه باقی‌مانده تا سررسید اوراق مذکور، بازدهی تا سررسید 27.4 درصد را برای سرمایه گذاران رقم زده است که این میزان معادل بازدهی 25 درصد اوراق مشارکت است.

    برچسب ها