عصر خودرو

انتظار رشد ۲۸ درصدی دلارهای نفتی

درآمدهای نفتی امسال چقدر پیش‌بینی شده است؟

عصر بازار- با ارقام اعلام شده توسط وزیر نفت درباره میزان پیش‌بینی شده صادرات نفت در سال ۹۵ و همچنین نرخ فروش نفت پیش‌بینی شده در لایحه بودجه امسال می‌توان میزان درآمدهای نفتی امسال را بیش از ۳۲ میلیارد دلار تخمین زد.

درآمدهای نفتی امسال چقدر پیش‌بینی شده است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری وزیر نفت دوشنبه 16 فروردین ماه امسال در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی درباره پیش‌بینی صادرات نفت ایران عنوان کرد: مقدار صادرات نفت ایران امسال در بودجه، دو میلیون و ٢٥۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است. این رقم 1.6 برابر میزان فروش نفت ایران در سال 94 بوده است. البته رقمی که زنگنه این طور بیان کرده است: «میانگین صادرات نفت ما در ١۰ ماه سال ٩٤ روزانه یک میلیون و ٣٥۰ هزار بشکه بوده است.»

    با این حال در درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده، این میزان افزایش تخمین زده نمی‌شود. چرا که با احتساب فروش روزانه دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت توسط ایران در سال 95 و در نظر گرفتن نرخ 40 دلاری برای نفت ایران می‌توان تخمین زد که در طول 365 روز سال 95 ایران می‌تواند روزانه 90 میلیون دلار درآمد نفتی داشته باشد. در واقع با این پیش‌بینی‌های دولت در مجموع طی سال 95 ایران می‌تواند 32 میلیارد و 850 میلیون دلار نفت بفروشد.

    بر اساس این گزارش، البته این در حالیست که نرخ نفت 40 دلار در نظر گرفته شود. به گفته محمد رضا پورابراهیمی، نماینده مجلس تاکنون پیشنهاد دولت مبنی بر نفت 40 دلاری در بودجه 95 تصویب شده است.

    پیش از این هم غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این مورد به ایسنا خبر داده بود: در لایحه بودجه 95 قیمت نفت 40 دلار پیش‌بینی شده است. وی همچنین اظهار کرده بود‌: بر اساس لایحه بودجه 95 که از سوی دولت تقدیم مجلس شد قیمت نفت 40 دلار، قیمت ارز 2997 تومان و میزان درآمدهای نفتی با صادرات روزانه دو میلیون و 250 هزار بشکه، 96 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

    با در نظر گرفتن درآمد 96 هزار میلیارد تومانی اعلام شده و نرخ ارز 2997 تومانی هم می‌توان درآمدهای نفتی ایران را بیش از 32 میلیارد دلار تخمین زد. اما این میزان چقدر نسبت به درآمدهای نفتی سال 94 افزایش خواهد داشت؟

    به گزارش اقتصادنیوز، آخرین اعلام حسن روحانی، رئیس جمهوری در این مورد به آبان ماه سال گذشته برمی‌گردد که میزان درآمدهای نفتی سال 94 را بیش از 25 میلیارد دلار اعلام کرده بود. این رقم در واقع برای خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن بود. چرا که سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت حاکی از میزان فروش نفت کمتری نسبت به رقم اعلام شده توسط حسن روحانی بود. با این حال با در نظر گرفتن درآمد 25 میلیارد دلاری تخمین زده شده برای فروش نفت در سال 94 و درآمد 32 میلیارد دلاری تخمین زده شده برای فروش نفت در سال 95 می‌توان به افزایش 28 درصدی درآمدهای نفتی در امسال نسبت به سال گذشته رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها