عصر خودرو

مدیر تحریریه «پلاتس» پیش‌بینی کرد

سنگ‌آهن ۴۰ دلاری نزدیک است

عصر بازار: آنالیسا جفریز، مدیر تحریریه نشریه معتبر «پلاتس» با حضور در شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» درباره فضای حاکم بر بازار سنگ‌آهن صحبت و پیش‌بینی کرد قیمت این ماده اولیه معدنی پایین بماند و احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به ۴۰ دلار در هر تن نیز سقوط کند.

سنگ‌آهن ۴۰ دلاری نزدیک است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آنالیسا جفریز در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به افزایش 10 دلاری قیمت سنگ‌‌‌آهن در ماه‌های گذشته و رسیدن به 50 تا 55 دلار در هر تن، اظهار کرد: بازار هنوز بسیار بی رونق است. چرا که بازار اشباع است و به گفته بسیاری از تحلیل‌گران و تاجران، قیمت سنگ‌آهن در سال جاری ممکن است به 40 دلار نیز برسد.

    وی در ارتباط با دلایل افزایش کوتاه مدت قیمت سنگ آهن گفت: اول اینکه برخی کارخانه‌ها ذخیره کمی داشتند و باید خرید می‌کردند. علت دیگر نمایشگاه نظامی پکن است که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به بالا رفتن قیمت‌ها پرسید که آیا این موضوع آن‌قدر دوام خواهد آورد که باعث شود تولیدکنندگان میزان تولید را افزایش داده و با اشباع بیشتر بازار، موجب شوند قیمت‌ها دوباره پایین برود؟

    جفریز در پاسخ تصریح کرد: در چند ماه اخیر قیمت‌ سنگ آهن در نزدیکی 50 دلار حرکت می‌کرد و شاید برخی فکر کنند این قیمت باعث افزایش تولید شود، اما به عقیده من این‌طور نیست و با توجه به آمارهای ماه‌های اخیر، تولید از جانب برخی معدن‌دارها، به خصوص معدن‌دارهای کوچک، کاهش پیدا کرده است. وی افزود: معدن‌دارهای کوچک به خاطر هزینه‌هایی که باید متقبل شوند، در شرایط قیمت‌های پایین با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

    او با تأکید بر رکود سراسری بازار کالا، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد هیچ فلز گرانبهای دیگری برای معدن‌دارها سودمند بوده باشد و در حال حاضر تمامی کالاها در شرایط تقریباً یکسانی قرار دارند. قیمت نفت در هفته گذشته کمی کاهش داشته و آلومینیوم هم کاهش قیمت را تجربه کرده است.

    مدیر تحریریه «پلاتس» اظهار داشت: در تنها حوزه‌ای که به نظر می‌رسد افزایش تقاضا داشته باشیم، کشاورزی است و دلیل آن تغییر در رژیم غذایی طبقه متوسط است. در این بخش شاهد رشد تقاضا بوده‌ایم، اما سایر کالاها اوضاع خوبی ندارند.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» از «والی» به عنوان برترین تولیدکننده کم‌هزینه سنگ آهن یاد کرد و خاطرنشان کرد: والی در سه‌ماهه دوم سال سود کرده و به نظر می‌رسد وضعیت خوبی داشته باشد. جفریز ضمن تأکید بر نتیجه خوب والی در سه ماهه دوم، توضیح داد: نکته جالب اینجاست که آنها توانسته‌‌اند سطح آهن تولیداتشان را بالا ببرند و به نظرم همین نکته یکی از دلایلی است که آنها را در رقابت حفظ کرده است. عامل دیگر می‌تواند این باشد که آنها موفق شده‌اند هزینه‌ها را کمی کاهش دهند.

    برچسب ها