عصر خودرو

آینده روشن فولاد بناب با حضور گروه میتال

عصر بازار- رکودصنعت فولاد وزنگ خطرتعطیلی بزرگترین تولیدکننده فولادبخش خصوصی کشور با اشتغال زایی مستقیم یک هزارو۷۰۰ نفر، دغدغه ای تکان دهنده در آذربایجان شرقی است؛ دغدغه ای که در سایه عقد یک قرارداد همکاری با میتال 'غول فولاد جهان' به نقطه امید صنعت و تجارت این استان تبدیل شد.

آینده روشن فولاد بناب با حضور گروه میتال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، عقد این قرارداد صنعتی-تجاری دستاوردبزرگی است که اگرچه قبل ازبهار هسته ای شکوفه زد اما در سایه همراهی هیات تجاری بخش خصوصی ایران با رئیس جمهوری در سفر به اروپا و میزبانی از چندین هیات تجاری بین المللی به بارنشست تابرای نخستین بار در کشور گامی مهم در راستای تکمیل چرخه تولید فولاد رقم بخورد.
    مصاحبه مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب را می توان فرصت واکاوی ابعاد مختلف این قرارداد همکاری بین گروه مالی گردشگری و گروه میتال دانست تا آینده روشن این مجتمع را متصور شد.


    موضوع مشارکت گروه مالی گردشگری با گروه میتال چیست؟
    گروه میتال به عنوان بزرگترین تولید کننده بخش خصوصی فولاد جهان، طی قراردادی با گروه مالی گردشگری در لندن، مدیریت تامین مواد اولیه، فروش، مهندسی تولید، برنامه ریزی و سامانه مالی و اداری مجتمع فولاد صنعت بناب را به مدت پنج سال عهده دار شد.
    این قرارداد با محوریت انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز جهان در این صنعت و با هدف اصلاح ساختار نیروی انسانی و خطوط تولید و دسترسی به بازارهای منطقه ای و جهانی با اتصال به شبکه بازاریابی بین المللی گروه میتال منعقد شد.
    طبق این قرارداد با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و همزمان با مدیریت این مجتمع شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان به عنوان هلدینگ صنعتی و معدنی گروه مالی گردشگری با سرمایه گذاری مشارکتی طرف خارجی مورد بهره برداری قرار می گیرد تا نسبت به بهره برداری از معدن سنگ آهن، کنسانتره، گندله و تولید آهن اسفنجی در کرمان اقدام شود.
    انتقال تکنولوژی با کاهش نیروهای انسانی مجتمع همراه خواهد بود؟
    خطوط تولید این مجتمع در زمان خرید با تکنولوژی روز دنیا مطابق نبود و این قرارداد بهترین فرصت برای ارتقاء تکنولوژی است اما این بدان معنی نیست که می خواهیم خطوط تولید مجتمع را با تغییر اساسی به صورت تمام اتوماتیک و بدون نیروی انسانی فعال کنیم و هدف اصلی بهبود تکنولوژی برای افزایش بهره وری و افزایش تولید است.
    با وجود این قرارداد، پیش بینی می شود تا در کمتر از یک سال مجتمع در صورت رسیدن به تولید ظرفیت اسمی مبادرت به استخدام نیروهای بومی و متخصص کند و نه تنها تعدیل نیرو نداریم، بلکه با راه اندازی فازهای توسعه مجتمع نیاز به نیروهای متخصص خواهیم داشت.
    در زمان حاضر یک هزار و 700 نفر در این مجتمع به صورت مستقیم اشتغال دارند و این تعداد برای ظرفیت تولید تعریف شده مجتمع مناسب است.
    از سوی دیگر گروه میتال با اختیارات کامل برای اصلاح ساختارهای سازمانی وارد مجتمع می شود و تغییرهای احتمالی محدود قابل پیش بینی است.
    آینده مجتمع فولاد صنعت بناب را چگونه ارزیابی می کنید؟
    با اصلاح ساختار، حذف کارهای موازی و سبک سازی سازمان این مجتمع در دو تا سه سال آینده به ظرفیت اسمی می رسد و با سرشکن شدن هزینه ها، سوددهی را تجربه می کند.
    در طرح های توسعه ای مجتمع، کارخانه های آهک و فرو سیلیس فعال می شوند و مجتمع گسترش فولاد شهریار با ظرفیت تولید یک میلیون تن مقاطع سنگین نوردی و یک میلیون و 200 هزار تن ذوب قوس الکتریکی نیز در برنامه های آتی این مجتمع راه اندازی می شود.
    حضور گروه میتال در فولاد صنعت بناب از یک سو در رشد فولاد کشور و ارتقای سطح کیفی و تولید محصولات فولادی و از سوی دیگر بر فرآیند توسعه فرهنگ تولید، ارتقاء دانش تکنولوژیک، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش نیروهای متخصص و توسعه تجارت منطقه ای موثر خواهد بود.
    در نخستین گام اقدام به خریداری دستگاه های CNC (حکاکی و تراشکاری غلطک های نوردی) برای تولید محصولات کیفی و مطابق با استانداردهای بین المللی جهت صادرات شده است و به زودی در خطوط تولید این مجتمع نصب و راه اندازی می شوند تا گام نخست برای صادرات محصولات تولیدی در این مجتمع محکم برداشته شود.
    تولید فولادهای آلیاژی کربوریزاسیون (سمانته) که در صنایع قطعه سازی و به ویژه برای تولید شفت و چرخ دنده به کار می روند، از دیگر برنامه های سال جاری است.
    طی چند ماه گذشته شایعاتی مبنی بر کاهش تولید و تعدیل نیروی انسانی در فولاد بناب شنیده شد، دلیل بروز این شایعات را در چه می دانید؟
    رکود بین المللی و کاهش فروش محصولات فولادی در سال های اخیر موجب شد تا فروش فولاد در تمام صنایع فولادی تحت شعاع قرار گیرد و خطوط تولیدی این شرکت با 20 درصد ظرفیت اسمی کار کند.
    با توقف طرح های عمرانی در سطح ملی، امکان فروش محصولات فولادی در بازارهای داخلی از بین رفت و جو سیاسی حاکم بر منطقه امکان صادرات را از شرکت های تولیدی گرفت.
    با این وجود به خاطر موقعیت جغرافیایی ممتاز این مجتمع در سال گذشته به اربیل، عراق و سوریه محموله های صادراتی آزمایشی ارسال کرد و برای صادرات محصول به یمن از طریق قراردادهای سه جانبه اقدام کرد.
    سال گذشته برای این مجتمع، سال انقباض مالی و کاهش هزینه های تولید و جاری بود و با روش های ساده و بدون تعدیل نیرو توانستیم هزینه ها را کاهش دهیم.
    در راستای کاهش هزینه ها و با غیرفعال بودن برخی از خطوط تولید حدود 700 نفر از پرسنل این مجتمع سه ماه از سال گذشته را در قالب مرخصی با حقوق در منزل سپری کردند.
     تولیدات شرکت میتال شامل محصولات تخت / تختال، ورق، ورق نورد گرم شده، ورق نورد سردشده، ورق فولاد گالوانیزه، ورق آلومینایزشده و ورق رنگی/ و محصولات بلند / شمش، مفتول، میل گرد ساده و آجدار در مقاطع مختلف، سیم، میخ، سیم بکسل، انواع مقاطع مانند نبشی، سپری، ریل، تیر آهن، پروفیل و انواع لوله است.
    مجتمع فولاد صنعت بناب نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد بخش خصوصی کشور با ظرفیت اسمی 2 میلیون و 500 هزار تن انواع نبشی، ناودانی، تیرآهن های IPE 14 الی IPE 20 و انواع میلگرد از سایز هشت تا 32 میلی متر ، شمش های 3sp و 5sp است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها