عصر خودرو

پشت پرده پل نفتی شدن ایران برای عراق

سیاست جدید نفتی ایران، چه منفعت‌هایی دارد؟

عصر بازار- در حالی مقامات کردستان عراق اعلام کرده‌اند که قرار است صادرات نفت از طریق ایران از سر گرفته شود که به نظر می‌رسد پس از اجرایی شدن این سیاست جدید نفتی با اتمام ساخت پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه همکاری بعدی با عراق در زمینه سوآپ نفتی باشد.

سیاست جدید نفتی ایران، چه منفعت‌هایی دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، یکی از مقام کردستان عراق در حالی به تازگی خبر از توافق با ایران در زمینه صادرات نفت داده که ظاهرا قرار است نفت عراق از طریق تبریز و کرمانشاه به کشورهای دیگر صادر شود. پل نفتی شدن ایران اگرچه قرار است برای اولین بار با عراق کلید بخورد اما به نظر می‌رسد برای این همکاری در بلندمدت برنامه‌ریزی شده و قرار است سوآپ نفتی هم میان دو کشور جریان بگیرد.

    این در حالی است که بنا بر اعلام مقامات این کشور پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران اقلیم کردستان عراق شروع به بررسی گزینه صادرات نفت از طریق ایران کرده و حتی قرار است خط لوله نفتی برای صادرات نفت در ایران هر چه زودتر ایجاد شود. با این حال هنوز تعداد بشکه‌های نفتی که روزانه در این پل نفتی قرار است از ایران صادر شود، اعلام نشده است. گرچه آغاز صادرات نفت عراق از طریق ایران سیاست جدیدی در حوزه نفت کشور به‌شمار می‌رود اما باید دید کشور بعدی که قرار است از پل نفتی ایران استفاده کند، کدام کشور همسایه است؟

    حمید حسینی درباره این سیاست جدید نفتی کشور اظهار کرد: اختلافات اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق سرمنشاء چنین تصمیمی شده و دولت عراق قصد دارد از طریق ایران نفت صادر کند. زیرا به دلیل بروز چنین اختلافاتی میزان صادرات نفت عراق به شدت کاهش پیدا کرده و برخی پیش‌بینی می‌کنند صادرات نفت عراق در آستانه متوقف شدن است.

    او با بیان اینکه تاثیر اختلافات اقلیمی عراق با روند صادرات نفت این کشور معمولا عادی تلقی می‌شود، گفت: این روابط در حال حاضر تیره و تار شده و از سویی اقلیم کردستان عراق علاقه‌ای به صادرات نفت ندارد و دولت عراق از طریق ترکیه هم نفت صادر می‌کند.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران معتقد است: موازات با سیاست پل نفتی شدن ایران می‌تواند در کرمانشاه و تبریز در آینده عمده فرآورده‌ها را پالایش کند اما در حال حاضر ظرفیت انجام چنین کاری نیست و ناچاریم به جای سوآپ نفتی در مقطع فعلی مسیر صادرات نفت عراق را در کشور پوشش دهیم. این در حالی است که با تمام شدن ساخت پالایشگاه‌های کرمانشاه مانند آناهیتا می‌توانیم نفت مورد نیاز عراق را در اختیار بگیریم و تبدیل به فرآورده‌های دیگر کنیم و تحویل دهیم. در مقابل این کار در پایانه‌های نفتی جزیره خارک لوله و تجهیزاتی تعریف کنیم تا مسیر همکاری‌های نفتی با دولت عراق یا کشورهای همسایه هموارتر شود.

    وی خاطرنشان کرد: منفعت پل نفتی شدن برای ایران این است که در بلندمدت در ارسال نفت خام صرفه‌جویی خواهد شد و می‌توان برای سیاست سوآپ نفتی در آینده برنامه‌ریزی کرد. از این طریق هم از ظرفیت‌های موجود نفتی کشور استفاده می‌شود و هم به درآمدزایی بیشتری خواهیم دست یافت.

    از آنجا که یکی از مهم‌ترین انواع تجارت که در سرتاسر دنیا هم مطرح شده، سوآپ نفتی است، دولت یا تجار بخش خصوصی، نفت یا گاز با اجرای چنین سیاست‌‌هایی (پل نفتی شدن) به سوآپ نفتی نیز در آینده امیدوار می‌شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران می‌تواند پس از پل نفتی شدن برای عراق به اهداف بعدی خود که افزایش همکاری نفتی با عراق و دیگر کشورهای همسایه در بستر سوآپ نفتی است، برسد یا اینکه این سیاست مانند برخی سیاست‌های دیگر در حوزه نفت مقطعی خواهد بود و ظرفیت‌های نفتی که می‌توان در راستای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از صادرات نفت خام استفاده شود، نادیده گرفته می‌شود؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها