عصر خودرو

چشم امید پاکستان به ایران برای رفع مشکل کمبود گاز

عصر بازار- فایننشال تایمز نوشت : ظهور ایران در بازار اقتصاد جهان؛ امیدهای پاکستان را برای رفع بحران فلج کننده کمبود گاز این کشور دوچندان کرده است.

چشم امید پاکستان به ایران برای رفع مشکل کمبود گاز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، یکی از مقامات غربی چندی پیش در صحبت هایی مطرح کرد: 'اگر روزی افغانستان آرام بگیرد و نظم و ثبات در آن برقرار شود، ایران مناسب تر از هر کشور دیگری برای انتقال گاز در منطقه خواهد بود'.
    حال؛ کشور پاکستان با فاجعه کمبود گاز دست به گریبان است.
    کمبود گاز زندگی روزمره مردم پاکستان را فلج کرده و زندگی حتی در مناطق مرفه نشین شهرها هم مختل شده است.
    به علت افت شدید فشار گاز، خانواده ها مجبورند پخت و پز روزانه شان را در ساعات بعد از نیمه شب که فشار گاز بیشتر است انجام دهند. فشار گاز آنقدر کم است که مردم حتی برای استحمام هم دچار مشکل هستند.
    طبق آمار وزارت نفت ومنابع طبیعی پاکستان، تولید روزانه گاز در پاکستان افزون بر چهار میلیارد متر مکعب است که تنها دو سوم از نیاز داخلی را پوشش می دهد و این در حالیست که سطح تقاضا در سطح کشور هشت میلیارد متر مکعب است.
    دولت 'نواز شریف ' نخست وزیر پاکستان مصمم است این بحران را مرتفع سازد و با این عزم، طبق قراردادی که برای واردات روزانه 500 میلیون مترمکعب گاز از قطر امضا شد، اولین تانکر حامل گاز مایع طبیعی قطر در ماه جاری میلادی وارد پاکستان شد.
    اسلام آباد در این راه طرح قراردادهایی مشابه با مالزی؛ روسیه، ابوظبی و عمان را هم در دست مطالعه دارد.
    طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، مهم ترین منبع برای رفع مشکل بحران گاز در پاکستان است.
    سفرماه گذشته 'حسن روحانی' رئیس جمهور ایران به پاکستان این امید را ایجاد کرد که پروژه خط لوله گاز ایران - پاکستان که گاز طبیعی جمهوری اسلامی را به پاکستان منتقل می کند به سرمنزل مقصود برسد.
    قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان از میدان گازی عظیم 'پارس جنوبی' در اوئل دهه 1990 مطرح شد اما کار ساخت خط لوله به دلیل تحریمهای ایران متوقف ماند.
    حال که تحریمها از میان برداشته شده پاکستان مشتاق است طرح را به پیش ببرد و روزانه 750 میلیون مترمکعب گاز را از طریق این خط لوله منتقل می کند.
    پاکستان اینک این امکان را دارد که با دریافت وام بانکی برای اجرای این پروژه تامین اعتبار (فاینانس) کند. سهم پاکستان از تامین اعتبار این پروژه دو میلیارد دلار و سهم ایران هم پنج میلیارد دلار است .
    'شاهد خاقان عباسی' وزیر نفت پاکستان درمصاحبه ای به 'فایننشال تایمز' گفته است:'ما باید این خط لوله را بسازیم.این از الزامات قرارداد است' .
    یکی از بندهای قرداد قید می کند که چنانچه پاکستان در ازاء هر یک روزی که در واردات گاز از ایران از طریق این خط لوله تعلل کند باید روزانه سه میلیون دلار غرامت بپردازد'.
    اما در این میان،عربستان به پاکستان متحد خود فشار وارد می آورد که از وارد کردن گاز از ایران خودداری کند. هدف سعودی ها این است که اقتصاد ایران هرچه بیشتر در تنگنا قرار بگیرد.
    اما آنگونه که از صحبتهای عباسی استنباط می شود، اسلام آباد مصمم است به رغم فشارهای عربستان این پروژه را تا انتها دنبال کند.
    یک مقام غربی در این زمینه اظهار عقیده کرده است:'نواز شریف یقینا می داند که اگراین پروژه اجرا نشود چه تاوان سنگین سیاسی ناچار خواهد بود بپردازد'.
    وی می افزاید:'حتی اگر هم سعودی ها در این راه به پاکستان باج دهند، این پول برای پاکستان گاز نمی شود. ایران همسایه پاکستان است و قابل اتکا ترین منبع تولید گاز '.
    عباسی می گوید که طبق این پروژه در مرحله نخست روزانه حداقل 250 میلیون متر مکعب گاز تا سال 2017 از ایران وارد خواهد شد و این رقم تا سال 2019 حداقل به روزانه 750 میلیون متر مکعب خواهد رسید . گاز ایران می تواند بیش از یک سوم از کمبود کنونی کشور پاکستان را جبران کند.
    یکی از عوامل ریشه ای اشتیاق پاکستان برای واردات گاز از ایران از طریق پروژه گازی ایران تا سال 2017 منبعث از سیاستهای داخلی است.
    'ثاقب شرانی' از مشاوران اسبق وزارت دارایی پاکستان در این باره گفته است: 'نواز شریف خواهان آن است که مشکل کمبود گاز کشور تا سال 2018 که سال برگزاری انتخابات سراسری کشور است برطرف شود و با این انگیزه مجدانه پیگیر واردات گاز از ایران است'.
    یک مقام بلند پایه دولت هم گفته است که گاز ایران محور تمام برنامه ریزیهای آینده دولت پاکستان است.
    وی توضیح می دهد: ' گاز ایران نیاز مصرف داخلی شهرهای بزرگ کشور را تامین خواهد کرد چون در این شهرها گروههای مخالف دولت بشدت فعال اند و در حال بسیج خود برای انتخابات سال 2018 هستند. اگر تا آن هنگام مشکل کمبود گاز کشور مرتفع نگردد این گروهها یک پایگاه قوی مردمی برای انتخابات در اختیار خواهند داشت'.
    پاکستان به جز این پروژه، سایر پروژه ها همچون پروژه پیشنهادی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان را هم در دست مطالعه دارد .
    اما سایه خطر حملات تروریستی بر سر این طرحها و پروژه ها سنگینی می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها