عصر خودرو

سرمایه گذاران باید به چه عاملی بیشتر توجه کنند؟

افق عملکرد دلار در ۳ماه آینده

عصر بازار- در روزهای اخیر نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر محدود بوده و انتشار داده های مثبت و منفی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو نتوانسته تغییر بزرگی در ارزش دلار و یورو پدید آورد.

افق عملکرد دلار در ۳ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  ثبات کنونی ارزش دلار حاصل عواملی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. همچنین این سوال مطرح است که آیا عملکرد دلار در ماه های آینده مثبت خواهد بود یا مانند ماه های اخیر شاهد کاهش شاخص دلار خواهیم بود.

    روز گذشته اعلام شد در ماه گذشته میلادی، فعالیت ها در بخش خدمات آمریکا افزایش یافته و این امر نشان می دهد شرایط تجاری در حال بهتر شدن است. موسسه مدیریت عرضه در گزارش جدید خود اعلام کرد رقم شاخص از 53.4 به 54.5 رسیده است. در نظرسنجی خبرگزاری رویترز اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند این رقم 54 است. ارقام بالاتر از 50 به معنای رشد فعالیت هاست و هر چه رقم بالاتر باشد یعنی فعالیت ها با سرعت بیشتری افزایش یافته است.

    از سوی دیگر شاخص فعالیت های تجاری از 57.8 در ماه فوریه به 59.8 در ماه قبل افزایش یافته که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان هاست. همچنین شاخص اشتغال از 49.7 به 50.3 رسیده است. شاخص سفارش های جدید از 55.5 به 56.7 رسیده است. موسسه مدیریت عرضه در گزارش قبلی خود به افزایش فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای آمریکا اشاره کرده بود.

    البته همه گزارش هایی که در روزهای اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت نبوده است. برای مثال روز دوشنبه اعلام شد میزان سفارش های کارخانه ای در ماه فوریه در مقیاس ماهانه 1.7 درصد کاهش یافته است.

    امروز گزارش نشست ماه مارس کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و سرمایه گذاران امیدوار هستند محتوای این گزارش، دیدگاه اعضاء کمیته را درباره اقتصاد آمریکا و جهان مشخص کند. از سوی دیگر فردا جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و محتوای سخنان او نیز احتمالا برخی ابهام ها را در باره مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی از میان خواهد برد.

    اخیرا خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا عموما مثبت بوده و این عاملی برای حمایت از ارزش دلار است زیرا احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک را بیشتر می کند. بویژه دو گزارش اخیر وزارت کار آمریکا نشان داد وضعیت بازار کار همچنان در حال بهتر شدن است اما آیا خبرهای مثبت برای افزایش نرخ های بهره کافی است؟

    واقعیت این است که عاملی که سبب به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره در آمریکا شده نگرانی بانک مرکزی این کشور در باره وضعیت اقتصاد جهان است. جانت یلن و برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی نسبت به تاثیر منفی محدود شدن سیاست های حمایتی بر اقتصاد جهان نگران هستند به همین دلیل پیش بینی شده امسال حتی اگر شرایط اقتصاد آمریکا بهتر شود نرخ های بهره تنها 2 بار بالا برده خواهد شد.

    این باور سبب شده ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. اما در ماه های آینده عملکرد دلار چگونه خواهد بود؟ سرمایه گذاران باید بدانند که محتوای سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در باره اقتصاد جهان بیش از داده های اقتصادی بر ارزش دلار تاثیر دارد بنابراین باید بر سخنرانی های او و دیگر اعضاء کمیته سیاستگذاری تمرکز شود. احتمال تغییرات بزرگ در ارزش دلار کم است.

    در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها