عصر خودرو

وقت کشی هندی ها در پرداخت بدهی های نفتی;

تمایل دهلی به قسط بندی بدهی ۶.۵ میلیارد دلاری

عصر بازار- هند در حالی هنوز بدهی ۶.۵ میلیارد دلاری نفتی خود به ایران را پس از لغو تحریم ها تسویه نکرده است که سایر بدهکاران نفتی، پرداخت ها را آغاز کرده اند؛ حتی شرکت شل همه بدهی خود را به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرده است.

تمایل دهلی به قسط بندی بدهی ۶.۵ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هندی ها بابت خرید نفت از ایران در دوران تحریم حدود 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکارند که تاکنون از تسویه کامل آن خودداری کرده اند.
    یکی از مشکلات هند در پرداخت بدهی خود به ایران، اصرار دهلی بر دادن بدهی به صورت روپیه (پول ملی هند) است اما ایران خواستار دریافت ارزهای معتبر بین المللی نظیر یورو است.
    همچنین دهلی در پی آن است که در ازای طلب نفتی ایران، به کشورمان کالا و محصولات هندی صادر کند اما مقام های مسئول در ایران با آن مخالفت کرده اند؛ هر چند که در دوران تحریم، بخشی از طلب به صورت خرید کالای هندی تسویه شد.
    یک مقام آگاه وزارت نفت  گفت: چالشی که به تازگی بین ایران و هند در این بخش شکل گرفته، اصرار دهلی به پرداخت تدریجی و اقساطی بدهی 6.5 میلیارد دلاری است.
    در واقع، دهلی تمایل داد با قسط بندی بدهی چند میلیارد دلاری خود، از وارد کردن شوک به نظام بانکی این کشور جلوگیری کرده و همچنین از این فرصت برای فروش کالای هندی به ایران استفاده کند.
    ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود، ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود از هند با یورو است درحالی که آنها علاقه مندند این بدهی را به روپیه پرداخت کنند.
    وی با بیان اینکه پرداخت بدهی این کشور به دلیل تبدیل به ارز دیگر زمان می برد؛ اضافه کرد: ایران از روپیه در حد نیازهایش استفاده خواهد کرد و بقیه طلب نفتی را نیز به یورو دریافت می کند.
    رئیس بانک مرکزی هند نیز درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی های نفتی این کشور به ایران گفته است، بانک مرکزی هند در حال بررسی شرایط بازپرداخت بدهی های نفتی این کشور به ایران است.
    «راگورام راجان» رئیس بانک مرکزی هند اعلام کرد که این کشور، مذاکره با دولت ایران برای شرایط پرداخت بدهی های نفتی را آغاز کرده است.
    وی گفت: در حال مذاکره با ایران درباره روش مطلوب آنها برای دریافت مطالباتشان هستیم؛ بی گمان درباره زمان و شیوه پرداخت با آنها همکاری می کنیم؛ گمان نمی کنم که این پرداخت به صورت یکجا باشد و این کار به تدریج انجام خواهد شد.
    رئیس بانک مرکزی هند، مبلغ قابل پرداخت به ایران را به طور دقیق مشخص نکرد اما اعلام کرد که هند بی گمان به تعهد خود عمل می کند؛ با توجه به وجود 350 میلیارد دلار در صندوق ارزی هند، مانعی برای ایفای تعهد این کشور به ایران در کار نیست.
    یکی از مسئولان بانک مرکزی هند پیش از این در ماه اوت سال 2015 میلادی اعلام کرده بود که این نهاد برای پرداخت ٦ میلیارد و 500 میلیون دلار بدهی پالایشگران نفتی هند به ایران، همکاری می کند.
    هند در دوران تحریم، با خرید 20 درصد نفت صادراتی ایران (حدود 200 هزار بشکه) به عنوان دومین خریدار نفت ایران به شمار می رفت.
    با اجرایی شدن برجام، پالایشگاه های هندی مذاکره هایی را با ایران آغاز کردند تا بتوانند خرید نفت از ایران را افزایش دهند که منجر به توافق با برخی خریداران شد.
    بر اساس گزارش ها، پالایشگاه های هندی سفارش خرید محموله های نفتی جدید را ارائه کرده اند که در ماه های آینده تحویل داده خواهد شد.
    بر این اساس، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اطلاعات اولیه کشتیرانی نشان می دهد در ماه مارس 2016، واردات نفت خام هند از ایران به بالای 500 هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین رقم در پنج سال گذشته به شمار می آید.
     «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند برای دیدار با مقام های ایران شنبه هفته آینده (21 فروردین) وارد تهران می شود؛ قرار است در دیدار با مسئولان ایران، درباره موضوع های مختلف از جمله پرداخت بدهی های نفتی گفت وگو شود.
    پس از اجرایی شدن برجام در دی ماه سال گذشته، شرکت های بدهکار خارجی مانند شل و اینوک امارات پرداخت بدهی های خود به ایران را آغاز کردند. تاکنون شل همه بدهی خود را پرداخت کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها